Auteur Topic: Wat te doen met een natgeregend pak?  (18646 keer gelezen)

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Gepost op: 19 mei 2005 – 23:24:29
Beste stijlforummers,

daarnet is door onfortuinlijke omstandigheden (en harde regen dus) mijn favoriete (wollen) pak doorweekt geraakt. Hoewel ik uiterlijk onbewogen schijn raast de paniek door mijn hoofd...

Hoe kan ik de schade het best beperken? Kan ik het jasje proberen te drogen met een strijkbout (lijkt me persoonlijk onverstandig)? Moet ik het liggend drogen op een handdoek (dat lijkt mij zelf het beste)? Of is uithangen de beste optie?

Wat denken jullie... :cry:

FFW

  • Gast
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:33:10
Volgens mij gewoon uithangen, misschien even stomen in je badkuip en dan buitenhangen

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:35:08
Zou het niet kunnen uitrekken als het hangt? Misschien beter ergens neerleggen (liefst op een plaats waar het dan ook van onderen ventileert)?

Zou het eigenlijk niet weten, heb hier geen ervaring mee...

En welkom trouwens :)
Fashion can be bought. Style one must possess.

FFW

  • Gast
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:37:48
Als je een goede hanger hebt kan er volgens mij niet veel mis gaan. maar idd niet kletsnat op een slecht hangertje hangen

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:40:06
Citaat van: "Nexus"

En welkom trouwens :)


Tnx. Ik lees al een tijdje mee...

En FFW, het regent nog steeds  :wink:

Ik heb het plat uitgelegd, met een dikke kleerhanger erin om de schouders te ondersteunen (tissue aan de binnenkant). En het jasje een beetje open, zodat de revers niet op elkaar liggen en de bolling eruit drukken. Ik baal er echt enorm van...

Mijn schoenen maken het naar omstandigheden nog goed, die had ik gelukkig vanmorgen nog ingewaxed.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:41:22
Ik denk dat hier net als bij schoenen geldt: niet het natworden is het probleem, maar het opdrogen. Dus niet te snel laten drogen (door bijv strijkijzer of verwarming), gewoon natuurlijk z'n gangetje laten gaan.

En in de schoenen (cederh)outen spanners plaatsen :!: (als je die niet hebt, dan maar krantenpapier erin proppen zou ik zeggen...)
Fashion can be bought. Style one must possess.

FFW

  • Gast
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:46:05
Citaat van: "corc"
Citaat van: "Nexus"

En welkom trouwens :)


Tnx. Ik lees al een tijdje mee...

En FFW, het regent nog steeds  :wink:

Ik heb het plat uitgelegd, met een dikke kleerhanger erin om de schouders te ondersteunen (tissue aan de binnenkant). En het jasje een beetje open, zodat de revers niet op elkaar liggen en de bolling eruit drukken. Ik baal er echt enorm van...

Mijn schoenen maken het naar omstandigheden nog goed, die had ik gelukkig vanmorgen nog ingewaxed.


O, ik kom nooit buiten. Trouwens wat loop ik eigenlijk advies te geven. Ik heb nooit een pak aan en kom eigenlijk ook niet buiten als het regent.

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:49:20
Ik heb alleen van die slechte spanners, met veren. Die gebruik ik liever niet op vochtige schoenen, ze drukken de hak uit.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2005 – 23:51:01
Citaat van: "corc"
Ik heb alleen van die slechte spanners, met veren. Die gebruik ik liever niet op vochtige schoenen, ze drukken de hak uit.

Dan zou ik ze gewoon in de schoen leggen (dus niet de veer spannen/buigen). Dan neemt het hout iig vocht op.
Fashion can be bought. Style one must possess.

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2005 – 00:00:11
Goed plan, die spanners.

Ik zie nu enkele probleemgebieden ontstaan bij het jasje. Lichte bobbels bij de pols, waar de voering van de mouwen vastzit aan de omslag. En waar de revervouw begint, een zwak stukje omdat het dicht bij het knoopsgat is. Maar niets waar een strijkbeurt niet mee af kan rekenen.

Bedankt voor de hulp, ik hoop er maar het beste van.

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2005 – 00:04:23
Inderdaad laten drogen zoals de rest al heeft aangegeven. Als het helemaal droog is zou ik het naar de stomerij brengen: die kunnen dan de broek weer persen en ervoor zorgen dat het jasje er weer goed uitziet. Succes!

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2005 – 00:12:32
En twee grote stukken stevig papier (600 gr/m schat ik) houden nu de mouwen in vorm. Ze zijn opgerold en drukken het bol naar buiten, en door het gewicht gaan de plooien bij de schouders eruit.

Het lijkt goed te gaan.

De stomerij doe ik zo min mogelijk, ik heb een ander pak waar je aan de weefsels kan zien dat het model vervormd is na teveel stoombeurten.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2005 – 01:06:26
Hoe is het nog afgelopen met je pak, corc?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2005 – 14:46:14
Ik had laatst ook zoiets, dat is opgelost toen het pak naar de stomerij ging...

corc

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Wat te doen met een natgeregend pak?
Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2005 – 00:46:14
(net terug van een weekendje zeilen)
Het is redelijk goed afgelopen.

- Er zit een rare deuk in aan de voorkant, bij het borstzakje, het front van het jasje golft een beetje.

- Er zitten wat wegstrijkbare onregelmatigheden/bobbels waar de vouw van de revers uitloopt op de knoopsgaten.

- De stof van de revers kun je zeg maar 'hol of bol zetten'. Als een creditcard die je tussen je vingers samenknijpt, clic-clac. Het komt omdat de vouwlijn waar hij rolt een beetje verschoven is denk ik. Voorzichtig wegstijken moet lukken.

- De uiteinden van de mouw bobbellen en zijn als een kraag naar buiten omgekranst. Dit komt omdat de natte voering onder het gewicht van het water naar onderen is gezakt en daarbij de mouwomslag (binnenkant van het mouwuiteinde) uit de mouw naar buiten heeft geduwd. Dit is denk ik weg te strijken.

- De broek zal opnieuw geperst moeten worden.

De schade valt gelukkig heel erg mee. Het zag er niet uit toen het kletsnat was en droop, maar het heeft op wat kleine vervormingen na zijn oorspronkelijke pasvorm terug.

Omdat ik weet dat iedereen het zich afvraagt, het was een pak van een amerikaanse keten, Banana Republic. Ik durfde het niet te zeggen omdat het natuurlijk vloeken in de kerk is. Op de site is het een beetje een WE achtige uitstraling, maar het is eigenlijk een prima zaak en je moet natuurlijk wat op modegebied in de States.
Ik heb er ook een prachtige goed getailleerde wollen mantel gekocht en een prima 100% kashmir shawl, voor slechts 20 dollar. En dat alles met royale eurokorting.