Onlangs ben ik bij C&J geweest in Northampton, hele toer door de fabriek gehad waarbij alle processen werden uitgelegd.
Wel cool om te zien hoeveel verborgen gebreken (groei-lijnen, muggebeten, aderen, prikkeldraad littekens) er in een kalfshuid kunnen zitten die, indien niet gespot, de schoen waardeloos of tot sub. maken.
's Middags geluncht met de heer Jones en wat gepraat over het wel en wee binnen de schoenenwereld. De looierijen worden bijv. stuk voor stuk opgekocht door de grote modemerken (LVMH, Hermest) hetgeen voor de schoenmakers natuurlijk wat zorgelijk is.
Zelf hebben de looierijen ook problemen aangezien zij tegenwoordig de huiden met haar en al aangeleverd krijgen en dus niet van tevoren kunnen beoordelen wat ze binnenkrijgen. Grote kans op kat in de zak. Per partij gelooid leer moet echter een bepaald percentage van de huiden als 'eerste keuze' gelabeld worden. Het kan dus goed zijn dat huiden de in partij A als 'eerste keuze' worden aangemerkt in een andere partij als tweede of zelfs derde keuze aangemerkt zouden zijn geweest.
Als dit te erg is (dwz. een te groot deel van de huiden onbruikbaar is) moet de fabriek het leer weer terugsturen naar de looierij. Dit doen ze natuurlijk liever niet omdat het de banden met de looierijen ten slechte komt en het boze klanten en herverdelers oplevert die langer moeten wachten op hun bestellingen. Toch wordt er regelmatig een partij teruggestuurd.
In de 'clicking room' (de plaats waar de huiden geïnspecteerd worden en de patronen uit het leer gesneden worden) werd mij verteld dat tegenwoordig een veel groter deel van de huid bedekt is met stretch/growth marks dan vroeger als gevolg van het snellere vetmesten van de beestjes. De huiden zijn tenslotte slechts een bijproduct van de vleesindustrie.
Bij de kleinere Duitse huiden die voor de handgrades gebruikt worden is het overigens minder dan bij de Franse huiden die voor de benchgrades gebruikt worden.
Verder heb ik nog allerlei exotisch leer gezien zoals haai, croco en zelfs 200 jaar oud
russian leather. Dat spul ruit sterk! Leuk snobby want zeldzaam, verder vrij on-boeiend. De heren daar die ik vroeg welk leer zij zelf prefereerden waren allemaal pro kalfsleer. Zelfs cordovan weren zie niet echt warm van.
Leestenbouw kwam ook ter sprake. De heer Jones is (ondanks dat hij managing director is) nauw betrokken bij het ontwikkelen van alle leesten. Bij de 360 (niet mooi imo, pipo) en 363 (

) is de hiel-fit bijv. aangepast/verbeterd t.o.v. de oudere leesten. Binnenkort komt er een nieuwe handgrade leest die ik ook te zien kreeg, een soort hoekige 363. Niet helemaal mijn smaak moet ik zeggen.
Ook is er wat uitgelegd over de manieren van het ontwerpen van patronen en de voor- en nadelen van oldskool schilderstape op een leest plakken en de schoen er op tekenen vs. computer CAD (?).
Bij eigelijk elk onderdeel van de productie komt veel meer kijken dan je (zelfs as SFer) op het eerste oog zou vermoeden.
Reden van mijn late post is dat ik probeerde te regelen dat ik de pics die ik gemaakt heb zu mogen posten maar dat hebben ze liever niet, helaas.
Dan nog maar een keertje de officiele video van de toer die ook een leuk zij het beknopt beeld geeft.