Auteur Topic: Crockett & Jones  (1811271 keer gelezen)

Ivo

• Bekijk profiel
Re: Crockett & Jones
Reactie #2190 Gepost op: 24 november 2009 - 20:15:35
Dank voor het advies tot nu toe. Ik zal eens kijken voor andere leesten. Het is trouwens niet zo dat acht los zit, deze zat ook nog vrij strak, maar minder pijnlijk. Ben vooral onzeker over de lengte. Ik vind de lowndes namelijk wel een mooi model.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #2191 Gepost op: 25 november 2009 - 09:34:40
Dank voor het advies tot nu toe. Ik zal eens kijken voor andere leesten. Het is trouwens niet zo dat acht los zit, deze zat ook nog vrij strak, maar minder pijnlijk. Ben vooral onzeker over de lengte. Ik vind de lowndes namelijk wel een mooi model.
M.i. zit het "probleem" niet in de maat lengte maar meer in de maat breedte icm. de wreefhoogte, ik draag maat UK10,5E voor laced shoes en {single strap}Monks, UK10EE voor loafers en UK11E voor Boots.
Tijdens het passen van een double strap monk bemerkte ik ook bij mijn voet dat de eerste riem goed sluit maar de tweede riem te strak is, een grotere maat gepast maar dit geeft weer een losse schoen aan de voet.
Tenslotte een breedte maat van de eigenlijke schoenmaat geprobeerd voor de double strap monk [UK10,5EE] en dit gaf de oplossing: meer ruimte op de wreef en toch passend, het kan zelfs een totaal scheef beeld opleveren indien de helling van de wreef te groot is en de onderste strap op gaatje 1 moet en de bovenste strap op gaatje 2 of zelfs een openstaande lap oplevert tussen de onderste en de bovenste strap.
Ik ben uiteindelijk toch voor de single strap gegaan omdat dit duidelijk mijn voorkeur heeft qua uiterlijk, zich tevens gemakkelijker laat passen en bovendien comfortabeler draagt.
Laatst bewerkt op: 25 november 2009 - 15:20:36 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Emka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2192 Gepost op: 27 november 2009 - 10:59:55
Vandaag voor het eerste de Monkton's aan en wat wij opvalt t.o.v. mijn Santoni's is dat er behoorlijke plooien ontstaan. Iemand dezelfde ervaring met dit model? Plooien monks meer dan andere modellen? Nu is het wel zo dat ik een redelijk hoge wreef heb dus dat zal ook meespelen. Van Santoni draag ik maat 7,5, de Monkton heb ik in maat 8.
Onderstaande foto's maken e.e.a. duidelijk. Ik draag ze nu een paar uurtjes.

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2193 Gepost op: 27 november 2009 - 11:03:07
(...) Plooien monks meer dan andere modellen? (...)

Ja.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2194 Gepost op: 27 november 2009 - 11:15:34
Van Santoni draag ik maat 7,5, de Monkton heb ik in maat 8.
Dat klinkt redelijk onlogisch. Als ik het goed heb, dan voert Santoni toch de USA maat, net zoals Magnanni? De US maat is altijd een halve maat 'hoger' dan de UK maat. Het klinkt misschien heel lullig, maar had je wellicht niet een bredere UK moeten proberen op 7,5 of misschien zelfs 7?

Emka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2195 Gepost op: 27 november 2009 - 11:27:37
Klinkt niet lullig hoor  :wink: De reden dat ik de Monkton in 8 heb (maat 42) is dat ik mijn Santoni's eigenlijk net iets te krap vind. Een tijdje terug de 7416 gekocht bij van den Assem in maat 7 1/2 wat volgens de site overeenkomt met 41,5.
Laatst bewerkt op: 27 november 2009 - 11:30:31 door Emka

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2196 Gepost op: 27 november 2009 - 11:37:31
Vandaag voor het eerste de Monkton's aan en wat wij opvalt t.o.v. mijn Santoni's is dat er behoorlijke plooien ontstaan. Iemand dezelfde ervaring met dit model? Plooien monks meer dan andere modellen? Nu is het wel zo dat ik een redelijk hoge wreef heb dus dat zal ook meespelen. Van Santoni draag ik maat 7,5, de Monkton heb ik in maat 8.
Onderstaande foto's maken e.e.a. duidelijk. Ik draag ze nu een paar uurtjes.
foto1
foto2
Monks hoeven niet meer te plooien dan laced up shoes maar doen dat vaak wel omdat men niet echt rekening houdt met het feit dat een monk beter moet passen dan een laced up shoe omdat men met de veters wat meer kan smokkelen qua sluiten op/over de wreef.
Bij een monk heeft men immers maar 1 strap met gaatjes op een bepaalde afstand van elkaar [bij een double monk "luistert" dit nog meer] en men zelfs het "risico" loopt dat bv. gaatje 2 te ruim is en gaatje 1 te strak. :(
De oplossing ligt vaak in een 1/2 maatje kleiner en kiezen voor een breedte maat [G ipv E bij C&J] hetgeen meer ruimte op de wreef geeft :)
Een mooie monk[ton] overigens !!
Laatst bewerkt op: 27 november 2009 - 11:46:11 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2197 Gepost op: 27 november 2009 - 11:39:51
Klinkt niet lullig hoor  :wink: De reden dat ik de Monkton in 8 heb (maat 42) is dat ik mijn Santoni's eigenlijk net iets te krap vind. Een tijdje terug de 7416 gekocht bij van den Assem in maat 7 1/2 wat volgens de site overeenkomt met 41,5.
Ik denk nog steeds dat je de ruimte in de lengte wel goed had, maar dat de breedte niet goed was voor jouw voeten bij Santoni. Leone heeft heel erg gelijk als hij zegt dat een monk bijzonder nauw luistert.

Emka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2198 Gepost op: 27 november 2009 - 12:14:00
Dank voor jullie reacties. Mijn Santoni's zijn redelijk slank vandaar dat ik voor de 348 ben gegaan, puur vanwege het feit dat ik de leest mooier vind ogen dan een bredere leest. Dat de schoen wat meer plooit moet ik denk ik maar op de koop toenemen  :( Kwam overigens een fotootje tegen van Camiceria die volgens mij hetzelfde probleem heeft.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2199 Gepost op: 27 november 2009 - 12:18:43
Overigens zijn plooien helemaal niet erg. Geeft wat karakter aan een schoen ;)

Emka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2200 Gepost op: 27 november 2009 - 12:36:37
Wat minder karakter is ook niet erg  :wink:

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2201 Gepost op: 27 november 2009 - 12:40:11
Cami interesseert 't gewoon niks, schoenspanners aanschaffen vindt 'ie te veel moeite. :P

RuMouR

• Gebruiker
  • Consider the sarcasm sign to be there - 24/7
    • Bekijk profiel
Reactie #2202 Gepost op: 27 november 2009 - 12:53:03
Overigens zijn plooien helemaal niet erg. Geeft wat karakter aan een schoen ;)

Dat klinkt mij in de oren als "de schoen is k*t, en je doet het er maar mee". Als de verf van een nieuwe auto afbladdert, geeft dat ook karakter aan de auto? Een telefoon met karakter is er eentje waarbij je maar 90% van de tijd signaal hebt? Ik kan me nog goed herinneren hoe je in 3 jaar de scheuren in de vB's kan lopen en dat is een teken aan de wand voor kwaliteit. Of non-kwaliteit, for that matter.

Ik heb de aankoop van een C&J monkton ook expres uitgesteld omdat ik niet zeker was of de schoen na 3 dagen lopen helemaal verplooid (mag dit zo, C.?) zou zijn. Mede ook omdat ik over het niet plooien van m'n Santoni erg te spreken ben; je bent dan automatisch wat verwend. Dit is overigens ook een puntje wat Emka aandraagt, en vast ook eentje van een verwende Santoni-drager :mrgreen:

De babbelbox van vandaag vraagt daarom aan andere C&J-dragers: hoe vallen bij jullie de plooien van een C&J? 
"Mijn baas doet net alsof ik veel verdien, daarom doe ik net alsof ik druk bezig ben."

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2203 Gepost op: 27 november 2009 - 13:04:14
Mijn C&J's plooien niet meer [of minder] dan mijn santoni's, hetgeen zeker geldt voor mijn JL's.
Mijn magnanni's en cordwainer's plooien echter wel meer dan de eerdergenoemde.
Bij het goed aanmeten van de schoen kan men veel "ellende cq. plooien" voorkomen door een correcte maat [lengte alsook breedte]te kiezen en dat geldt zeer zeker voor een monk schoen, in mijn beleving hebben de lange[re] punt schoenen optisch meer de neiging tot plooien dan de ronde neuzen schoenen.
Op bovenstaande foto's ziet men meer dan een vouw en zelfs "kreukels", imho zou dit normaliter bij een goede pas vorm max. een vouw/kreuk moet/kunnen zijn alwaar de wreef over gaat in de voet, hetgeen niet echt te vermijden is.
Laatst bewerkt op: 27 november 2009 - 13:07:31 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2204 Gepost op: 27 november 2009 - 13:15:04
De babbelbox van vandaag vraagt daarom aan andere C&J-dragers: hoe vallen bij jullie de plooien van een C&J?  

Dat is niet merkgebonden, maar vooral modelgebonden. Mijn C&J-monks van sučde plooien een beetje, maar mijn Westbourne's (oxford met toecap) op dezelfde leest plooien nauwelijks. Je kan niet in het algemeen stellen dat C&J meer plooit dan Santoni. Model en ook pasvorm spelen daar een grote rol bij.