Dank voor het advies tot nu toe. Ik zal eens kijken voor andere leesten. Het is trouwens niet zo dat acht los zit, deze zat ook nog vrij strak, maar minder pijnlijk. Ben vooral onzeker over de lengte. Ik vind de lowndes namelijk wel een mooi model.
M.i. zit het "probleem" niet in de maat lengte maar meer in de maat breedte icm. de wreefhoogte, ik draag maat UK10,5E voor laced shoes en {single strap}Monks, UK10EE voor loafers en UK11E voor Boots.
Tijdens het passen van een double strap monk bemerkte ik ook bij mijn voet dat de eerste riem goed sluit maar de tweede riem te strak is, een grotere maat gepast maar dit geeft weer een losse schoen aan de voet.
Tenslotte een breedte maat van de eigenlijke schoenmaat geprobeerd voor de double strap monk [UK10,5EE] en dit gaf de oplossing: meer ruimte op de wreef en toch passend, het kan zelfs een totaal scheef beeld opleveren indien de helling van de wreef te groot is en de onderste strap op gaatje 1 moet en de bovenste strap op gaatje 2 of zelfs een openstaande lap oplevert tussen de onderste en de bovenste strap.
Ik ben uiteindelijk toch voor de single strap gegaan omdat dit duidelijk mijn voorkeur heeft qua uiterlijk, zich tevens gemakkelijker laat passen en bovendien comfortabeler draagt.