Auteur Topic: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen  (10404 keer gelezen)

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Gepost op: 24 november 2010 – 15:45:38
Beste heren,

vanmiddag had ik een korte discussie met iemand of het een goed idee is om rechtstreeks bij een weverij stof te bestellen en daar vervolgens iets van te laten maken bij een atelier/fabriek.

Niet dat ik iets tegen winkeliers heb of ze hun marges niet gun, hoewel ik af en toe wel eens moet fronsen bij al uitverkoop bijna het hele jaar door. Zijn hun marges misschien toch aan de hoge kant als ze constant uitverkoop nodig hebben om van hun waren af te komen? Maar dat is een andere discussie. Waar het mij om gaat is dat als RTW van een bepaald merk mij als een trein zit, ik de service van de personal advisors niet nodig heb en het me leuk lijkt om ergens een paar meters van een leuke stof te bestellen en het ergens in elkaar te laten zetten. Ik denk dat ik nog meer plezier van een stuk heb als ik er een beetje moeite voor heb gedaan.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of kent iemand fabrieken/ateliers die hiervoor openstaan? Is het inderdaad voordeliger?

Gr,


AS

Dirk

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.528
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2010 – 15:56:04
Ik snap de redenatie niet. RTW zit je goed, maar je wilt de service niet omdat je die niet nodig hebt (toch betaal je automatisch voor service, omdat dat verwerkt zit in de verkoopprijs van het RTW-kledingstuk) en daarom laat je het liever zelf maken?

Anyway; ik denk dat je in absolute bedragen altijd duurder uit bent dan met de winkelprijzen. Als je losse meters koopt zijn deze altijd duurder dan wanneer je ze met honderden, wellicht duizenden meters tegelijk koopt. Vervolgens zal een fabriek niet zo snel een losse order aannemen. Die werken met opdrachtgevers die grotere orderaantallen doorgeven. Je zal dus uitkomen bij kleinschalige, vaak traditionele kleermakers, en die rekenen ook een aardig bedrag om een kledingstuk te maken. Natuurlijk, ieder waar kent zijn prijs, maar zoals ik begon zal het uiteindelijk wat meer kosten dan gewoon een rtw-kledingstuk (ook al zit daar een flinke marge op).
You can buy clothes, but you can't buy style

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2010 – 16:06:05
Wat ik me afvraag is of je goedkoper uit bent, dat weet ik niet en daarom wil ik het uitzoeken. Stoffen voor collecties worden ongetwijfeld groot ingekocht waardoor het ongetwijfeld een stuk voordeliger is dan wanneer je zelf een paar meter besteld. Waar het mij om gaat is dat het mij leuk lijkt om zelf een stof uit te zoeken.

Verder heb ik geen idee wat een fabriek rekent om iets in elkaar te zetten voor je. Dat is wat ik ook uit wil zoeken. De winkels kopen het toch ook in voor een kostprijs. Als ik de zelf de stof aanlever, en de productiekosten betaal, kom ik dan niet op een prijs uit die misschien iets hoger ligt dan de kostprijs die winkels betalen? En dus een stuk goedkoper dan de verkoopprijs van de winkeliers?



Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2010 – 16:13:07
Dat gaat niet werken. Stofnummers staan volgens mij niet shirts. En los daarvan gaan ateliers niet aan privι personen verkopen, denk ik.
This, madame, is Versailles.

Dirk

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.528
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2010 – 16:20:18
Had niet begrepen dat het ging om shirts. Als dat het geval is: bespaar je de moeite, dat gaat echt niet goedkoper worden dan via een aanbieder van MTM.

Om nog even terug te komen op je verhaal van de productiekosten: de grote RTW-winkels betalen een veel lagere prijs omdat hun pakken, jasjes etc naar confectiematen worden geproduceerd. Ik weet er het fijne niet van af, maar ik denk niet dat je bij een fabriek/atelier kan aankloppen en zeggen: "He, ik heb hier mijn eigen stof meegebracht, maak maar een jasje volgens het patroon van een Caruso mt.48", om maar wat te noemen.
You can buy clothes, but you can't buy style

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2010 – 16:23:16
Ging mij meer om een jasje, maar waarom zouden fabrieken niet aan particulieren verkopen. Voor hen maakt het toch niet uit of het nu een winkel is die het koopt of een of andere dude die een paar meter stof opstuurt. Misschien om hun merk te beschermen of om te zorgen dat het 'exclusief' blijft, maar hoe exclusief is het als het een paar maanden later voor 50% korting in een winkel hangt.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen fabrieken zijn die dit niet zouden willen doen, zeker niet fabrieken die toch al voor verschillende merken/labels produceren. Zo las ik ergens dat de pakken van Etro in dezelfde fabriek gemaakt worden waar ook de pakken van Boglioli gemaakt worden. Zou die fabriek echt niet een pak in elkaar willen zetten voor aardige mensen die een leuk stuk stof opsturen?

Daarbij, als zo'n fabriek het niet voor 1 persoon wil doen, dan misschien wel voor 10 personen?

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2010 – 16:27:31
"He, ik heb hier mijn eigen stof meegebracht, maak maar een jasje volgens het patroon van een Caruso mt.48", om maar wat te noemen.

Dat is precies wat ik ga vragen inderdaad. Als ze het zouden willen doen en het is misschien een beetje goedkoper, dan lijkt het me een leuk project. Valt het duurder uit, dan bestel ik wel MTM. Caruso RTW zit mij overigens wel als een trein. In feite wil ik eigenlijk Made to Order bestellen, rechtstreeks bij een fabriek die niet moeilijk doet.

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2010 – 16:33:27
Ging mij meer om een jasje, maar waarom zouden fabrieken niet aan particulieren verkopen. Voor hen maakt het toch niet uit of het nu een winkel is die het koopt of een of andere dude die een paar meter stof opstuurt. Misschien om hun merk te beschermen of om te zorgen dat het 'exclusief' blijft, maar hoe exclusief is het als het een paar maanden later voor 50% korting in een winkel hangt.

De essentie van een fabriek is dat het grote volumes van hetzelfde product in hoog tempo tegen lage kosten en stabiele kwaliteit kan produceren. Schaalgrootte, standaardisatie en efficiency, daar zijn grofweg alle processen op ingericht. Jouw vraag gaat daar op alle vlakken tegenin. Lijkt me een kansloze excercitie.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2010 – 16:34:37
Overigens, als een pak RTW in de winkel 800 euro kost, dan heeft die winkelier het toch voor ongeveer 800/3 + btw = ongeveer 318 euro ingekocht. Als je daar de stof vanaf haalt, kom je dan niet op ongeveer 200 euro maakkosten? Misschien heeft zo'n fabriek er wel oren naar als ik uitleg dat ik een stuk stof heb waar ik graag een jasje van zou willen hebben en ik best bereid ben om dik te betalen voor de productiekosten. Ik kan me niet voorstellen dat er geen fabrieken zijn die daar voor open staan.

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2010 – 16:38:01
De essentie van een fabriek is dat het grote volumes van hetzelfde product in hoog tempo tegen lage kosten en stabiele kwaliteit kan produceren. Schaalgrootte, standaardisatie en efficiency, daar zijn grofweg alle processen op ingericht. Jouw vraag gaat daar op alle vlakken tegenin. Lijkt me een kansloze excercitie.

Is dat ook het geval bij fabrieken die  ook MTM leveren? Ik vraag me af hoe kansloos die exercitie is.

Dirk

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.528
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #10 Gepost op: 24 november 2010 – 16:38:54
"He, ik heb hier mijn eigen stof meegebracht, maak maar een jasje volgens het patroon van een Caruso mt.48"

Dat is precies wat ik ga vragen inderdaad. Als ze het zouden willen doen en het is misschien een beetje goedkoper, dan lijkt het me een leuk project. Valt het duurder uit, dan bestel ik wel MTM. Caruso RTW zit mij overigens wel als een trein. In feite wil ik eigenlijk Made to Order bestellen, rechtstreeks bij een fabriek die niet moeilijk doet.

En waarom ik denk dat dit niet gaat werken, is omdat dit patroon niet van de fabriek is, maar van Caruso. Zij hebben de patronen getekend, en ze zullen het dan ook niet waarderen als iemand hun patroon gebruikt zonder dat zij hieraan verdienen. Ik weet niet of het echt zo is, maar dit lijkt me aannemelijk. Wellicht dat iemand anders je hier meer over kan vertellen.
You can buy clothes, but you can't buy style

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #11 Gepost op: 24 november 2010 – 16:46:44
Is dat ook het geval bij fabrieken die  ook MTM leveren? Ik vraag me af hoe kansloos die exercitie is.

MTM betekent aanpassingen van een standaard patroon van de fabrikant, daar komt dus altijd handwerk bij kijken. Bij bespoke zou je poging vruchtvol kunnen zijn, maar hoe groter het machinale aandeel is, hoe moeilijker het wordt de kosten te drukken.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #12 Gepost op: 24 november 2010 – 17:15:48
Omdat dit topic onder andere over het zelf kopen van stoffen gaat: heeft iemand een aardig adres, offline dan wel online, voor shirtstoffen? Het aanbod dat ik tot op heden ben tegenkomen, stelt helaas teleur.

RogierC

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #13 Gepost op: 24 november 2010 – 18:09:27
Ik heb het geluk dat ik regelmatig in Hong Kong kom, en ik ga daar dus regelmatig met een stuk stof onder de arm naar een kleermaker die daar dan mooie hemden, pakken, dassen, etc. van maakt. Ben je dan goedkoper? In Nederland waarschijnlijk niet. In HK kost het me een 450 euro voor een volledig canvas pak (maakkosten), of 20 euro voor een hemd. Ik moet wel zeggen dat dat de middenmoot daar is, en dat het dus nog duurder kan, maar als je bekijkt dat ik 4m stof nodig heb voor een pak, a 40 - 70 euro per meter, heb je dus voor 700 euro een zeer mooi pak, dat mijlen voor staat op wat je in Nederland voor hetzelfde geld krijgt.

Mooie stoffen voor overhemden kan je bijvoorbeeld vinden bij Acorn Fabrics.

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Eigen stof kopen en direct naar een fabriek/atelier sturen
Reactie #14 Gepost op: 24 november 2010 – 22:16:55
Omdat dit topic onder andere over het zelf kopen van stoffen gaat: heeft iemand een aardig adres, offline dan wel online, voor shirtstoffen? Het aanbod dat ik tot op heden ben tegenkomen, stelt helaas teleur.

Waarom probeer je het niet eens bij Ettemadis, mij dunkt dat zij ook voor hun bespoke shirts een paar meter stof per shirt bestellen, wellicht willen ze dat ook eens voor jou willen doen.