Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (594949 keer gelezen)

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2325 Gepost op: 28 augustus 2017 – 14:48:03
Rest van discussie ging meer richting (economische) politiek, dus verplaatst.

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2326 Gepost op: 28 augustus 2017 – 15:01:09
De ontdekking van de hemel is, net als de schrijver ervan, schromelijk overschat. Ik denk dat-ie al zeer binnenkort totaal vergeten zal zijn. Hermans is daarentegen een blijver, om vele redenen. Couperus wordt inderdaad helaas te weinig gelezen, en zeker De boeken der kleine zielen dat ik als zijn meesterwerk beschouw, maar dat soort boeken zijn te dik voor de gemiddelde Nederlandse lezer, zoals de boeken van Thomas Mann dat ook zijn. Overigens heb ik de indruk dat Maarten 't Hart ook nauwelijks meer gelezen wordt; ik ben zo'n beetje met hem opgegroeid, ook omdat hij uit dezelfde kringen komt als ik en hij op de middelbare school daarom eerder -goddeloos en verderfelijk zijnde- werd afgeraden. Ik ken weinig schrijvers als 't Hart die zo belezen zijn en tegelijkertijd een enorme kennis van de muziek hebben. En zijn boeken vind ik nog steeds lezenswaardig (zijn boek over de Vrijmaking heb ik overigens nog steeds niet gelezen).

‘Mulisch is Vullis, Reve is leve’. Met die uitspraak kwam ooit een mij onbekende collega de kamer binnenstappen omdat hij hoorde dat ik het met mijn kamergenote over Mulisch had. En Ontdekking van de hemel dan? 'Zwaar overschat boek met op elke bladzijde een Donald Duck wijsheid'.  Heb De ontdekking van de hemel overigens nog nooit gelezen.

Maarten ’t Hart heb ik veel gelezen in het verleden. Een boeiend verhalen verteller. Maar al snel word je hem zat. Steeds dat gezeur over zn Calvinistische jeugd. Dat interesseert toch niemand meer op den duur? En dan te bedenken dat hij helemaal niet uit de zwarte-kousenkerk-milieu komt wat zijn boeken wel doen vermoeden. Eens heb ik bij het lezen van een bepaalde passage het boek dichtgeklapt en nooit meer een letter van hem gelezen. Of hij minder gelezen wordt weet ik niet. Misschien is het een toekomstige Vestdijk. Ooit in de race voor een Nobelprijs maar nu een weinig gelezen schrijver.

Momenteel overigens bezig in De gebroeders Karamazov.   
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2017 – 16:54:31 door Victor Baarn
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Winne2

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.376
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2327 Gepost op: 28 augustus 2017 – 20:21:21
‘Mulisch is Vullis, Reve is leve’. Met die uitspraak kwam ooit een mij onbekende collega de kamer binnenstappen omdat hij hoorde dat ik het met mijn kamergenote over Mulisch had. En Ontdekking van de hemel dan? 'Zwaar overschat boek met op elke bladzijde een Donald Duck wijsheid'.  Heb De ontdekking van de hemel overigens nog nooit gelezen.

Maarten ’t Hart heb ik veel gelezen in het verleden. Een boeiend verhalen verteller. Maar al snel word je hem zat. Steeds dat gezeur over zn Calvinistische jeugd. Dat interesseert toch niemand meer op den duur? En dan te bedenken dat hij helemaal niet uit de zwarte-kousenkerk-milieu komt wat zijn boeken wel doen vermoeden. Eens heb ik bij het lezen van een bepaalde passage het boek dichtgeklapt en nooit meer een letter van hem gelezen. Of hij minder gelezen wordt weet ik niet. Misschien is het een toekomstige Vestdijk. Ooit in de race voor een Nobelprijs maar nu een weinig gelezen schrijver.

Momenteel overigens bezig in De gebroeders Karamazov.

Poeh poeh Baarn, je hebt wat tegen op de goede man, de taalfouten klotsen over de plinten. 
TAFKADM

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2328 Gepost op: 28 augustus 2017 – 21:46:26
Sorry. Geen tijd gehad om het over te kijken.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Boeken - Algemeen
Reactie #2329 Gepost op: 29 augustus 2017 – 11:05:17
Cadeautje, zie er eigenlijk best tegenop.

omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

summit

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.352
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2330 Gepost op: 29 augustus 2017 – 11:13:07
Het hoeft niet...

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Boeken - Algemeen
Reactie #2331 Gepost op: 29 augustus 2017 – 14:07:34
masochisme is fijn.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Grindpad

  • Gebruiker
  • Berichten: 370
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2332 Gepost op: 29 augustus 2017 – 16:59:42
Zonder lijden geen plot

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2333 Gepost op: 04 september 2017 – 10:29:54
Zaterdag bij de boekpresentatie geweest van een vriend. Een literaire roman. 't Zal mij benieuwen.

There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2334 Gepost op: 04 september 2017 – 10:40:24
Een literaire roman. Toe maar.

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2335 Gepost op: 04 september 2017 – 11:36:04
Uit Brabant.
live and let die

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2336 Gepost op: 04 september 2017 – 13:12:24
Uit Brabant.

Mwa, schrijver is 30 jaar hoogleraar geweest in Canada.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2337 Gepost op: 04 september 2017 – 13:17:56
Oh. Excuus.
live and let die

Winne2

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.376
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2338 Gepost op: 04 september 2017 – 13:28:57
Maar Brabantse tranen. Moeilijke jeugd?
TAFKADM

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2339 Gepost op: 04 september 2017 – 13:36:51
Ben net begonnen in het boek. “Brabantse Tranen” is het verhaal van een jongetje dat opgroeit in een eenvoudig katholiek gezin in Brabant. Hij ontworstelt zich uit dat milieu en slaagt er uiteindelijk in een academische carrière te maken. Als jonge promovendus trekt de hoofdpersoon dan naar Canada, samen met zijn jonge gezin. Daar wacht hem een professorale benoeming. Dertig jaar later komt hij terug naar Nederland, gescheiden, verarmd, vooral totaal gedesillusioneerd en eenzaam. Zijn leven is als een absurdistische film voorbijgetrokken, met plaatsvervangende schuldgevoelens als constant Leitmotif.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton