Auteur Topic: [schoen] Vlekken van de sneeuw  (30572 keer gelezen)

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: vlekken van de sneeuw....
Reactie #75 Gepost op: 15 januari 2010 - 12:24:50
Zit wat in, mijn suede borgioli's hebben een rubberen zool, daardoor kan inderdaad vocht niet omhoog kruipen.

Yep hier ook rubber
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

MacBert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2010 - 13:15:47
Heb ook de hele winter op rubberen zolen gelopen en nergens last van gehad... Vandaag voor de verandering niet, maar met deze temperaturen ligt er dan ook weinig/geen sneeuw.

Lancelot

• Te Zijn of Niet Te Zijn...
    • Bekijk profiel
Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2010 - 13:29:58
Van dergelijke problemen (witte vlekken/randen net boven de zool) heb ik ook last bij mijn Magnanni schoenen. Erg irritant kan ik je vertellen. Ik loop nu ook dagelijks rond met een borsteltje en mijn tas  :?

Ik heb de witte randen weg gekregen met een suede bortseltje. Ja inderdaad; met een suede borsteltje op leren schoenen. Als je dit met beleid en doordacht doet veef je de witte plekken redelijk goed weg. Daarna poetsen met een gekleurde schoenpoets en transparante schoenpoets en je ziet er weer piekfijn uit.

Ik wil niet zeggen dat dit dé oplossing, maar bij mij werkte het!
Ik vind de tip van lauw water ook een goede! Die ga ik na de volgende sneeuwbui ook eens proberen!!

Groeten Lance

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2010 - 17:22:08
Toen ik laatst bij Both was, Narci, kwamen ze met spul aan dat 'Saphir Renomat' heet. Heb het meegenomen omdat het vlekken moet reinigingen, in het bijzonder sneeuw vlekken! Spul ruikt redelijk pikant, maar ik denk dat het verder weinig kwaad kan! Is wel behoorlijk stevig patina jongeheer!

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #79 Gepost op: 15 januari 2010 - 18:32:46
Het ziet er vrij schokkend uit, maar zolang het leer niet opgebrand is zoals bij mijn schoenen, denk ik dat het goed te repareren is, met lauwwarm water en eventueel shampoo.

Mediaman

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 15 januari 2010 - 22:10:40

Confrère

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #81 Gepost op: 16 januari 2010 - 13:08:14
Zout vlekken kun je met water en wat poetsen tijdelijk weg krijgen, maar bij mij kwamen ze altijd terug na het poetsen, of bleef er een water-rand zichtbaar.

Oplossing: water met azijn. Zorgen dat alles weg is, daarna pas goed poetsen. Problem solved...
Geen idee of het nog goed werkt als het al een tijd erop zit. Moet het nog proberen met een oud paar kroeg-van Bommeltjes met dit probleem.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #82 Gepost op: 16 januari 2010 - 23:38:33
Holy... dat is wel een extreem geval inderdaad. Toch heb ik het gevoel dat het met de eerder beschreven methoden wel goed komt. Flink aan Patina gewonnen zou ik zeggen. Mijn K-shoes hebben nog wel enigszins last van opgebrande randjes, maar gelukkig nauwelijks zichtbaar door het grain leer. Bij iedere keer poetsen wordt het minder geloof ik.
Laatst bewerkt op: 16 januari 2010 - 23:41:18 door Mad Hatter

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #83 Gepost op: 16 januari 2010 - 23:41:02
Ik heb het ook een klein beetje bij mijn Magnanni's, maar ja, dan hadden het geen schoenen moeten worden.  :wink:
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #84 Gepost op: 16 januari 2010 - 23:42:19
Ik heb het ook een klein beetje bij mijn Magnanni's, maar ja, dan hadden het geen schoenen moeten worden.  :wink:

Op je 'kroegstappers voor gevorderden' ?  ;)

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #85 Gepost op: 16 januari 2010 - 23:44:28
Die ja, maar het patina van BB haal ik niet hoor.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #86 Gepost op: 16 januari 2010 - 23:48:48
Ghehe nee, dat blijft respectabel inderdaad. Volgens mij moet ik ook maar meer per abuis goede schoenen naar de soos dragen, worden ze alleen maar mooier van... Alleen zou ik er geen bierkratjes mee slopen...  :lol:

Zakdoek?nee pochet!

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #87 Gepost op: 17 januari 2010 - 12:11:17
water met azijn works like a charm..
Stijl, het hebben is belangrijker dan het erover praten...

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #88 Gepost op: 21 januari 2010 - 20:57:50
Zout vlekken kun je met water en wat poetsen tijdelijk weg krijgen, maar bij mij kwamen ze altijd terug na het poetsen, of bleef er een water-rand zichtbaar.

Oplossing: water met azijn. Zorgen dat alles weg is, daarna pas goed poetsen. Problem solved...
(...)

water met azijn works like a charm..

Tot op zekere hoogte komt dat inderdaad overeen met mijn ervaring. Het is in ieder geval een probaat middel tegen de (witte) vlekken die veroorzaakt lijken te worden door het overvloedige gebruik van pekel van de laatste tijd. Toch bleef ik nog wat kleurverschillen houden nadat ik mijn boots met water en azijn te lijf was gegaan:

http://bars.rug.nl/download/7c0f62ae134639a3

Ik heb me laten vertellen dat het probleem niet zozeer zit in 'waterranden', maar dat de stoffen die zijn gebruikt om het leer te kleuren niet bestand zijn tegen zo veel ellende.

Met Lotion Superieur en Crème Superieur (037 Havana) van The Royal Treatment heb ik geprobeerd om het kleurverschil minder groot te maken. Dat is aardig gelukt, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Daarom heb ik maar eens met Carmina gebeld om te vragen of zijn nog tips hebben of producten die in het bijzonder geschikt zijn voor Cordovan. Hier is een foto te downloaden van de boots na behandeling met de TRT-producten:

http://bars.rug.nl/download/ddd871e828e0e083

Het zal mij benieuwen waar ze mee komen.

Groeten,
Don

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [schoen] Vlekken van de sneeuw
Reactie #89 Gepost op: 22 januari 2010 - 00:44:15
Mooie boots, alleen jammer dat ze niet naar wens uit de mishandeling gekomen zijn.
Ik was altijd in de veronderstelling dat cordovan tot op zekere hoogte 'onschendbaar' is t.o.v. kalfsleer. Wellicht zou u eens op zoek moeten gaan naar middelen die speciaal voor dit materiaal bedoeld zijn, als u deze niet al gebruikt heeft.