Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980944 keer gelezen)

Kobuske

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #1065 Gepost op: 02 juni 2010 - 09:43:44
Volgensmij heeft die Chinees niet de spitshine techniek gebruikt, maar de militaire variant.

Wat is de militaire variant? De spitshine techniek wordt toch ook door militairen gebruikt?

Mediaman

• Gast
Reactie #1066 Gepost op: 02 juni 2010 - 09:48:17
Wat is de militaire variant? De spitshine techniek wordt toch ook door militairen gebruikt?

Dan verwarmen ze de poets om het te laten glimmen, er ontstaat dan een soort glimmend korstje van poets, vb:

Charlie

• Gast
Reactie #1067 Gepost op: 02 juni 2010 - 10:09:15
Ja, persoonlijk vind ik de militaire variant te gevaarlijk. Als je techniek goed is krijg je zonder deze methode ook hetzelfde resultaat.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1068 Gepost op: 02 juni 2010 - 19:15:57
Die "beste" man is ook een keer ingehuurd door Meyer aan de PC Hooft, en heeft mijn schoenen toen totaal verpest.
Mijn schoonvader had net ervoor zijn gladleren schoenen laten poetsen door hem, en dat zag er veelbelovend uit. ik had die dag suede schoenen aan met helaas een vlekje erop, aangekomen bij de man liet ik het vlekje zien en hij beloofde dat het geen probleem zou zijn om het vlekje weg te halen. Ik had het volste vertrouwen in die man, aangezien hij vast niet voor niks ingehuurd zou worden aan de PC.
Dus vol vertrouwen zette ik mijn schoen op het standaard waarop ik rustig aan het praten was en niet echt oplette. Toen ik kort erna naar mijn schoenen keek zag ik dat hij met een schilmesje langs het suede was gegaan en zodoende dus mijn schoenen verpest had. Ik en de rest van de fam. gingen redelijk over de rooie en eisten een vergoeding oid. een vrouwelijke werknemer van Meyer wou er niks van weten, terwijl een mannelijke werknemer veel begrip toonde en mij geruststelde met het feit dat het goed zou komen. De schoenpoetser is toen met mijn schoenen naar achter gegaan en heeft ze "gerepareerd" toen het een week erna begon te sneeuwen werd het laagje wat de schoenpoetser als reparatie aanduidde er af gevaagd waardor mijn zwart suede schoenen kaal en grijs waren ipv zwart en kortharig.  Kort daarop heb ik de verzekering ingeschakeld en heb toen de nieuwwaarde van de schoenen teruggekregen.

Pff nou hé dat is niet best. Daarom zeg ik `niet naar de poetser op centraal, want daar worden je schoenen kaal´ [-X
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Kobuske

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1069 Gepost op: 15 juni 2010 - 20:24:24
Ik geloof dat ik eerst maar niet met hitte begin...
Ben gisteren wat aan het experimenten geweest met de spitshinetechniek, en het lukt mij wel om de schoenen glimmend te krijgen, maar het echt spiegelende effect lukt nog niet echt. Waarschijnlijk zal ik meer lagen moeten aanbrengen. Ook laten er kleine schilfertjes los bij de plooien tijdens het dragen, denk dat het daarom aangeraden wordt alleen de neus te spitshinen.

Een foto van het resultaat (de neus heb ik ook iets donkerder gepoetst, schoen was eerst effen cognac).

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #1070 Gepost op: 16 juni 2010 - 12:27:41
Als je te veel poets aanbrengt gaat het ook schilferen. De juiste verhouding komt erg nauw.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1071 Gepost op: 18 juni 2010 - 13:42:35
Net ongeveer 2/3 van het topic doorgelezen, maar op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik de mijn vraag hier even wil neerleggen. Ik heb een paartje van Bommel's die al een redelijk wat meegemaakt hebben maar nog prima mee kunnen, voor mij een mooi paartje om het poetsen en onderhouden op te gaan leren. Af en toe maak ik ze met een vochtig doekje schoon en voed ik het leer met zo'n tube-en-stift-in-een-ding van Collonil. Nu wil ik graag de glans van de schoen weer wat terug gaan brengen, omdat deze in de loop van de, inmiddels al jaren, drastisch afgenomen is. Wat raden jullie aan om mee te gaan beginnen?

Charlie

• Gast
Reactie #1072 Gepost op: 18 juni 2010 - 15:03:12
Het stappenplan gehele schoen (leer)
Stap 1. Afborstelen om het stof en eventuele moder te verwijderen
Stap 2. Insmeren met de renovateur (gewoon op een doek aanbrengen en dan de schoen insmeren)
Stap 3. Wachten en laten drogen
Stap 4. Borstelen (hoeft niet perfect)
Stap 5. Insmeren met de pommadier (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
Stap 6. Wachten en laten drogen
Stap 7. Borstelen (hoeft niet perfect)
Stap 8. Insmeren met pate (gewoon op een doek aanbrengen, je hoeft niet verschillende doeken te gebruiken, en dan de schoen insmeren)
Stap 9. Wachten en laten drogen
Stap 10. Borstelen (uitgebreider)
Stap 11. Poetsen met een doek (gebruik hier zelf wel een andere doek voor dan voor het aanbrengen)

Stappenplan spitshine op de neus (leer)
Stap 1. Insmeren met pate
Stap 2. Poetsen met een doek (gebruik hier een andere doek dan voor het bovenstaande stappenplan en maak kleine cirkelvormige bewegingen totdat de pate stroef begint aan te voelen)
Stap 3. Dep de poetsdoek in een klein beetje water en dan wederom de pate
Stap 4. Insmeren met de vochtige pate
Stap 5. Poetsen met een doek totdat het een spiegel wordt (dit kan even duren)
Stap 6. Herhaal indien nodig

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1073 Gepost op: 18 juni 2010 - 15:34:10
Ah, kijk, bedankt! \:D/

Charlie

• Gast
Reactie #1074 Gepost op: 18 juni 2010 - 22:47:37
Indien je zou willen weten welke artikelen ik gebruik, laat het me even weten.

Ari

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1075 Gepost op: 18 juni 2010 - 23:44:41
Ik denk dat ik ze ergens ga bestellen. Dus als je mij wat tips zou kunnen geven m.b.t. de artikelen die je gebruikt en waar je ze eventueel kunt bestellen.. graag!

Charlie

• Gast
Reactie #1076 Gepost op: 19 juni 2010 - 00:36:57
Onderstaande spullen kun je aanschaffen bij Valmour of bij Quality-Shop.

Artikelen lederen schoenen
1x Saphir randenborsteltje (voor het verwijderen van zand, e.d. tussen de randen)
1x Saphir varkensharen schoonmaakborstel (voor het verwijderen van zand, e.d. van de schoen)
2x Saphir paardenharen uitpoetsborstel (1x voor zwart en 1x voor bruin)
Oude katoenen shirts (kopen niet noodzakelijk dus)
Saphir renovateur
Saphir pommadier (in verschillende kleuren)
Saphir pate de luxe (in verschillende kleuren)

Eventueel zou je nog insmeerborsteltjes van Saphir kunnen aanschaffen, maar dit is niet echt noodzakelijk aangezien het insmeren net zo goed met een doek gedaan kan worden.

Voor suede schoenen
1x Saphir crêpeborsteltje
1x Saphir super invulner 300ml

Eventueel zou je nog gommadin van Saphir kunnen aanschaffen voor het verwijderen van moeilijke vlekken. Het poetsen van suède schoenen is niet echt noodzakelijk. Wel dien je de schoenen voor gebruik even in te spuiten met de super invulner. Wanneer je gewoon eens een keer met een zachte paardenharenborstel over de schoen gaat is het ook prima. Het crêpeborsteltje is eigenlijk alleen noodzakelijk voor hardnekkig vuil.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1077 Gepost op: 19 juni 2010 - 08:53:02
Charlie, de Valmour site geeft aan dat de paardenharen borstel bedoelt is voor de schoonmaak en de varkensharen voor het poetsen. Dat doe ik ook. Paardenharen borstel is te zacht om glans mee te krijgen.

Charlie

• Gast
Reactie #1078 Gepost op: 19 juni 2010 - 10:25:50
Charlie, de Valmour site geeft aan dat de paardenharen borstel bedoelt is voor de schoonmaak en de varkensharen voor het poetsen. Dat doe ik ook. Paardenharen borstel is te zacht om glans mee te krijgen.

Vind je? Ik heb juist geleerd en ondervonden dat een paardenharenborstel het beste werkt...

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1079 Gepost op: 19 juni 2010 - 10:30:57
Het is allemaal wel heel theoretisch hoor, maar je moet poets toch echt 'buffen' en dat kan niet echt met die zachte haartjes. Geen nood, ik heb heel lang met een paardenharen borstel gewoon gepoetst, maar onlangs dan die Saphir borstel gekocht met hardere haren. Ik denk dat het varkensharen zijn. Werkt heel erg goed. Stiekem gebruik hem ondertussen ook voor het schoonmaken, want hij haalt zand er echt heel goed af.