Auteur Topic: She Tailor  (16325 keer gelezen)

Ach

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #45 Gepost op: 10 september 2010 – 23:59:36
Het jasje lijkt overigens ook relatief kort, zeker in vergelijking met het plaatje in London. Je hebt wel meerdere fittings gehad en ik kan mij dus niet direct aan de indruk onttrekken dat dit een bewuste keuze is. Ook met de stof en het contrasterende knoopsgat lijkt het allemaal wat 'hipper' dan hetgeen je, vanuit jouw hobby, na lijkt te streven in jouw look. Is dat alles een bewuste keuze?

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #46 Gepost op: 11 september 2010 – 14:29:53
Half-canvas verhaal ("maakt aan de onderkant niet uit"): Het is zo dat met goed plakwerk je niet erg bang hoeft te zijn voor 'bubbels'. Dit is het geval bij fabrieksmatige pakken van de We, Suit Supply van het rek, etc. Als je toch bubbels krijgt, komt dit vaak door te snelle productie (niet genoeg tijd om te drogen, niet de juiste temperatuur, etc.). Dit laatste kom je vaak tegen in Azië, naast het gebruik van gewoon goedkoop lijmvlies (goede materialen zijn ook zelden beschikbaar en importeren is kostbaar tov van de gehele productiekosten).
Ook is het zo dat de vorm voor een groot deel afhankelijk is van de goed gevormde revers, een goede chestpiece. Hier geeft je vooral een 3D effect aan een jasje. En dat goedkope binnenwerk van She-Tailor is alles behalve 3D.
Toch is er zeker voordeel aan het gebruik van full-canvas: Een soepel volledig los binnenwerk, dat meer de vormen van het eigen lijf volgt en soepel in de beweging is.

Ik denk dat je meer voordeel haalt uit een goed gevormd binnenwerk met mooi gevormde revers, dan 3 'fittings', waarbij ik het resultaat er niet aan af. Zeker niet tov van goed opgemeten MTM (waar ze trouwens meestal ook nog wel een aanpassing hier en daar maken achteraf, maar wat erop gericht is om in 1 keer goed te zitten - vandaar het gebruik van paspakken om de hit/fail ratio hoog te houden).

Als je het over Savile Row hebt, zul je dan ook geen echte tailors vinden die je een half-canvas pakje aan proberen te smeren.
Toko's die aan komen zetten met het verhaal: Wij doen niet aan full-canvas, omdat het niet nodig is, wantrouw ik per definitie. Ze vertellen namelijk niet het hele verhaal. Meestal een teken van zwakte.

De emotionele ervaring van een pak naar eigen patroon, met tussenpas en rijgdraadjes is natuurlijk geweldig. Maar het moet niet om een placebo gaan. Op Savile Row kun je deze natuurlijk ervaring meemaken, maar kost dit een aardige duit (gelukkig hoef je zelden alles in 1 keer te betalen).
Ook in Azië kun je deze ervaring krijgen bij de betere tailors. Deze zijn zeldzaam, en ook zeker niet goed. Het voordeel zit hem in minimaal 500 euro (tot 1000 euro) ex. stof tov van 1000 a 3000....
Dit is een heel andere ervaring dan hier de boel op te laten meten, de maten naar Vietnam sturen, pak hier naar toe laten sturen en dan met rijgdraadjes, krijtjes, speldjes er nog wat van proberen te maken.


Broek: bekijk even de foto met zijaanzicht, bij je achterwerk. Valt gewoon niet mooi, goede broek valt recht en heeft daar niet al die kreuken zitten. Model klopt niet.
En inderdaad, ik vind het jasje te kort. Ik heb zelf korte beentjes, dus hou wel van korte jasjes. Maar ik hou de regel aan: "A good jacket should be like a good lawyer: it needs to cover your ass". Maar zaken als lengte etc. zijn uiteraard allemaal erg subjectief.


Ohja, een voorbeeld van een machinaal gerolde rever van JeffryD's blog:

Bijbehorende machine (prijs: 60-80000 USD, niets iets wat een Vietnam tailor heeft staan:


En hier een met de hand:


En de bekende 'rol' die je door 3D vormgeving krijgt:
Laatst bewerkt op: 11 september 2010 – 14:38:57 door Confrère

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #47 Gepost op: 12 september 2010 – 17:01:32
Er is al veel gezegd, en Bogart heeft de perfecte samenvatting gemaakt.

Retrogek, ik denk dat je inderdaad je eens moet laten informeren door New Tailor. Ik denk dat de huisstijl van NT je wel een zou kunnen aanspreken. En zij leveren wel goede kwaliteit.

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #48 Gepost op: 13 september 2010 – 23:12:20
Het jasje lijkt overigens ook relatief kort, zeker in vergelijking met het plaatje in London. Je hebt wel meerdere fittings gehad en ik kan mij dus niet direct aan de indruk onttrekken dat dit een bewuste keuze is. Ook met de stof en het contrasterende knoopsgat lijkt het allemaal wat 'hipper' dan hetgeen je, vanuit jouw hobby, na lijkt te streven in jouw look. Is dat alles een bewuste keuze?

Dat jasje is idd korter omdat ik mijn jasje die ik londen aanhad nogal lang (en vervelend dragen) vond. Wat betreft dat knoopsgat wilde ik weleens wat anders. Ben immers iemand die zich laat inspireren door de vroege 20ste eeuw, maar er nog altijd graag een eigen draai aan geeft. ;)
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #49 Gepost op: 13 september 2010 – 23:18:23
@Confrère
Thnx voor de uitgebreide info! Ben ik iig ook wat meer geïnformeerd over het hoe en wat precies.
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #50 Gepost op: 14 september 2010 – 13:34:24
Graag gedaan. Ben het met je eens dat die pinstripe inderdaad weer net wat aan de lange kant is.
Tsja, balance is everything ;)

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #51 Gepost op: 29 september 2010 – 17:06:42
Ben afgelopen maandag weer langs geweest voor mijn 4de fitting. De plooien in de rug zijn nu redelijk weggehaald, maar ik heb niet zoveel bewegingsvrijheid. Iets waar Van me al voor waarschuwde. Wat ik me nu af vroeg is of het überhaupt mogelijk is dat je een pak krijgt die geen plooien toont in de rusthouding (zoals al eerder op de foto's aangegeven met nummers) en toch ook genoeg draagcomfort te hebben?
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: She Tailor
Reactie #52 Gepost op: 29 september 2010 – 17:09:23
Absoluut.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Charlie

  • Gast
Re: She Tailor
Reactie #53 Gepost op: 29 september 2010 – 18:33:30
Ik zie het bij She Tailor nog lang niet (wellicht nooit) gebeuren.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #54 Gepost op: 29 september 2010 – 19:58:01
Ja uiteraard is dat mogelijk. En dat is nou de reden om echt voor maatwerk te gaan...
Maar goed, zoveel "fittings" en dan nog ellende zegt gewoon genoeg....

Ik zou er niet meer aan laten sleutelen. Kleine kans dat het nog beter gaat worden. Het is net zo als sleutelen bij RTW: als het patroon en dus ook de snit van je pak niet optimaal is, kan je wel blijven verbouwen maar meestal maak je de boel erger ipv beter.

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #55 Gepost op: 29 september 2010 – 21:44:53
Ja, heb ook gemerkt dat het draagcomfort erop achteruit is gegaan. Stom van mij om dat alsnog te laten veranderen dan. Ach ja, door schade en schande wordt men wijs. Hoe krijgt men een pak glad mét draagcomfort dan? Ben wel nieuwsgierig naar hoe dat nou wél moet dan.
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #56 Gepost op: 29 september 2010 – 22:45:32
Door een vakman laten maken. ;)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: She Tailor
Reactie #57 Gepost op: 29 september 2010 – 23:03:44
Inderdaad, iemand die weet hoe je een patroon moet maken ;-)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Charlie

  • Gast
Re: She Tailor
Reactie #58 Gepost op: 30 september 2010 – 17:49:56
Pak overigens voor het aankomende congres, Retrogek?

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: She Tailor
Reactie #59 Gepost op: 04 oktober 2010 – 12:27:09
Ja, dat is wel de bedoeling. De revers blijken nu wel mooi te rollen btw. Zal daar binnenkort wel een mooie foto van posten.
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).