Vorige week eindelijk mijn H&K shirt en das binnengekregen.
Een korte impressie voor het shirtvergelijk.
Allereerst valt de zachte shirtstof op, ook vrij dun, met een klein beetje glans.
(Misschien een reden om dit shirt naar mijn zomervoorraad te verhuizen.)
De H&K shirts hebben een split yoke, een aardig detail waarbij bij besproken hemden eventuele schouderafwijkingen gecompenseerd kunnen worden.
Verder een mooie collar, een cut-away. Mooi afgewerkt qua stikwerk en rekening gehouden met patroon. Uiteraard voorzien van uitneembare baleinen. Opvallend is dat het mooi en stevig is maar zeker geen karton!
Een kaartje met extra baleinen en een beschrijving van de details van een H&K shirt voor de optimale customer satisfaction en wasvoorschrift.
Parelmoeren knopen, dun model, ( dunner als de dunne SuitSupply versie ter vergelijk )
Ik had de mouw 3/4inch laten verlengen. Een prima keus, mouwlengte is altijd een probleem voor mij bij standaard shirts.
De fit is uitstekend te noemen comfortabel, geen slim fit maar ook zeker geen hobbezak, dat is altijd een gok als je iets niet kunt passen.
Rechts een plaatje van het patroon van de site vwb de kleur.

Algemene indruk, zeer zeker de moeite en het geld waard.
Body shot:

Mijn referenties:
-TM Lewin, Tyrwhitt en Hawes&Curtis, altijd problemen met mouwlengte, stofkwaliteit en afwerking stukken minder. Haws en Curtis waren zeer strakke shirts, geen comfort
-H&K vroeger, altijd te korte mouwen, wist niet dat ze konden verlengen bij rtw, toen in de winkel gekocht.
- SuitSupply rtw en mtm, stofkwaliteit en afwerking minder
- SteppinOut, mouwlengte 7 voor mij de reden om hier af en toe wat te kopen. Afwerking is minder, pasvorm is erg ruim te noemen
Nu nog eens kijken hoe het na een wasbeurt bevalt.
Das is ook een goede aankoop te noemen. Niet te dik en niet te dun, knoopt lekker. Mooie kwaliteit zijde. Geen glans en precies de kleur oranje welke ik zocht, beetje “roestig” kleurtje.

Ook hier onlangs wat H&K-shirtjes (uit de sale) binnengekomen, evenals een das (die wilde ik gewoon proberen).
Kan me redelijk vinden in jouw opmerkingen (over de shirts), maar ik vind het verschil met Italiaanse labels als Borrelli, Maffeis of Finamore behoorlijk groot. Zowel de afwerking als het materiaal (stof/knopen) is duidelijk minder mooi, maar goed, daar is de prijs natuurlijk ook naar. De fit is bij mij goed, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. De boorden en manchetten zijn het beste aspect aan de shirts, die komen in de buurt van 'Italiaanse kwaliteit'.
Ik verwacht overigens dat de knoopjes er elk moment kunnen afvallen, zo zien ze eruit tenminste. Maar eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen, dus ik wacht het gewoon even af. In ieder geval is mijn lust om eens naar 'Savile Row' (of i.c. Jermyn Street) te gaan behoorlijk afgenomen, als H&K als een van de betere shirtmakers geldt.
De das is matig tot oké te noemen, maar is de saleprijs van 29 pond op zich wel waard. Totaal geen match met (bijvoorbeeld) een Borrelli-das.
Conclusie: het 'Italiaanse spul' is wellicht 2 keer zo duur, maar ook 2 keer zo mooi. Een afweging die iedereen voor zich moet maken. Voor een werkshirtje zijn deze H&K's prima, maar zou er niet mee naar (bijvoorbeeld) een bruiloft gaan.