Auteur Topic: Shirts uit Engeland  (14398 keer gelezen)

Oxley

  • Gast
Shirts uit Engeland
Gepost op: 31 januari 2005 – 00:38:22
Heren,

Het is mij opgevallen dat er mensen bij ons op de website komen via Stijlforum.nl. Reden genoeg om mij in te schrijven in dit, voor mij, nieuwe medium. Het valt mij op dat de Italiaanse shirts een duidelijk voorkeur hebben. Kunnen jullie mij aangeven waarom dit zo is en waar jullie naar kijken bij het kopen van een overhemd.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Shirts uit Engeland
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2005 – 00:43:01
Welkom, Oxley!

Voor mezelf is de hoeveelheid handwerk en de pasvorm doorslaggevend. Dat laatste is overigens nooit zo'n probleem daar ik zo veel mogelijk voor maatwerk opteer.

Handwerk herken ik dan vooral aan de plooitjes in de schouderinzet, rug en manchetten (prachtig vind ik dat). Maar ook in de handgestikte knoopsgaatjes.

Knopen dienen paarlemoer te zijn, liefst een paar mm dik (Borrelli / Barba achtig) en vastgezet met een hanepootsteek/zampa di gallina zodat de knoopjes staan ipv hangen.

Daarnaast moet de stof natuurlijk mooi zijn.

Vaak vind ik deze eigenschappen in 'cucita a mano' Italiaanse shirts terug, vandaar mijn voorkeur. Merken die mij zeer bevallen zijn Barba, Borrelli en Finamore. Met Engelse merken heb ik persoonlijk geen ervaringen, maar wie weet verandert dat nog.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Shirts uit Engeland
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2005 – 00:45:55
Italiaans is over het algemeen heel simpel te krijgen, er is een ruime keus aan Italiaanse maatshirts op de markt. (Borrelli, Barba, Kiton, Finamore, Attolini etc.) De shirts zijn uitstekend afgewerkt met duidelijk zichtbaar handwerk. Redelijke levertijden (~ 4a5 weken), redelijk geprijsd wil ik zo snel niet zeggen maar ik vind het geen onoverkomelijk bezwaar.

Er is een zeer ruime keus aan stoffen en opties etc en ze dragen gewoon heel fijn. Barba is trouwens een merk dat RTW een uitstekende pasvorm voor mij heeft dus dat is doorslaggevend ook wanneer ik voor RTW ga.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2005 – 00:52:04
Welcome Oxley.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Oxley

  • Gast
Shirts uit Engeland
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2005 – 09:07:18
Heren,

Bedankt voor de reaktie. Zijn alle mannen, misschien ook vrouwen, ingeschreven binnen dit Forum zo bewust bezig met de aanschaf van een shirt? Hoeveel shirts kopen jullie gemiddeld in een jaar en wat vinden jullie een acceptabele prijs voor een kwalitatief goed shirt? Overigens is dit oprechte nieuwsgierigheid mijnerzijds...

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2005 – 09:17:19
Ik heb zelf onlangs een seven fold van Charles tyhrwhitt gehaald! Maar dan wel in Engeland voor 30 pond i.p.v 90 euro.

Voor veel liefhebbers hier zullen de shirts van oxley te veel machinaal vervaardigd zijn. En inderdaad zoals nexus al zei we kicken in zekere zin op details. Een geplooide mouw/schouderinzet, parelmoeren knopen, de hanepootsteek etc. Mijn complimenten overigens voor die seven fold das (die rode met roze). Het gaat ons bij dit forum overigens niet  om merken maar meer om details, kwaliteit e.d. Daarnaast kunnen wij iets dat liefdevol met de hand gemaakt is toch wel bijzonder waarderen.

Oxley heeft shirts van erg mooie stoffen. Sea island katoen, zelfs super 180. Dus de stoffen zijn wat mij betreft top. Voor wat betreft de boorden zullen de meeste liefhebbers hier opteren voor een weggesneden (cut away) boord. En niet zo zeer straight point. De meeste shirts van mooie stoffen van oxley hebben helaas geen cut away boord. Borst zakjes zijn verder uit den boze, ik kan bij foto's niet zien of er wel of geen borstzakje opzit. Leuk dat jullie zilveren baleinen leveren!

Als jullie shirts kunnen leveren die met liefde handgemaakt zijn. Met een aantal details zoals een geplooide schouderinzet, geplooide rug, handgestikte knoopsgaten etc. En dat in combinatie met prachtige stoffen, houd het hemd verder zo klassiek mogelijk (geen borstzakje, liefst dubbele manchetten) en tegen een goede prijs (onder barba/borrelli) dan geef ik je een goede kans dat ik mogelijk een shirt koop. En ik denk nog wel meer liefhebbers met mij. Kortom als jullie een aantal details/meer handwerk/maatwerk toevoegen dan zou dat best nog wel eens klanten kunnen opleveren. Aan de stoffen ligt het in elk geval niet die zijn top.

Ps. Fraaie pyama`s. Erg smaakvol.
l bello è quello che non si vede

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Re: Shirts uit Engeland
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2005 – 09:21:56
Citaat van: "Oxley"
Heren,

Bedankt voor de reaktie. Zijn alle mannen, misschien ook vrouwen, ingeschreven binnen dit Forum zo bewust bezig met de aanschaf van een shirt? Hoeveel shirts kopen jullie gemiddeld in een jaar en wat vinden jullie een acceptabele prijs voor een kwalitatief goed shirt? Overigens is dit oprechte nieuwsgierigheid mijnerzijds...


Ik koop ongeveer 4/5 shirts per jaar. Prijs tot 240 voor maatwerk. Confectie tot 130.  Ik ben student dus vooralsnog blijft het bij confectie. Maar zit te denken aan een barba op maat bij sartoria. De prijs en de mate van waarin het acceptabel is ligt aan een aantal dingen. De stof, de details en de hoeveelheid handwerk.
l bello è quello che non si vede

Oxley

  • Gast
Shirts uit Engeland
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2005 – 10:15:24
Kiton,

Bedankt voor je reactie. Charles Tyrwhitt is onze partner uit Engeland. Met andere woorden zijn prijzen, zijn onze prijzen. Het kan dus "in principe" nooit zo zijn dat je een goedkoper item bij Tyrwhitt koopt. Of er moet sprake zijn van een aanschaf in één van zijn winkels tegen een prijs welke nog niet is gecommuniceerd naar ons toe. Is hier sprake van, dan is het voldoende om dit te melden bij ons zodat wij je dezelfde aanbieding kunnen doen. De shirts van Tyrwhitt worden in basis machinaal vervaardigd en met de hand verder afgewerkt. Je hebt zelf al aangegeven dat de stoffen prima zijn en dit kan ik alleen maar bevestigen. Borstzakjes zitten uitsluitend op de button-down shirts maar kunnen uiteraard op verzoek wel geplaatst worden op elk ander hemd. 90% van de door ons aangeboden shirts hebben een keuze tussen een dubble of een enkel manchet. Qua keuze van shirt, zal je geen groot aanbieder op internet vinden. Wij kennen 6 vershillende stijlen Cutaway shirts. Deze shirts komen standaard met dubble manchet. Daarnaast hebben we diverse Iron-free en Fitted shirts. Als laatste, en dan hou ik er echt mee op, zal je geen beter prijs-aanbod-kwaliteitverhouding vinden.

p.s. sorry voor dit enigzins commercieel getinte antwoord...

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2005 – 11:05:37
Zie de site van ze http://www.ctshirts.co.uk/department.aspx?DepGrpCode=MEN&DepCode=EOSST voor de aanbieding van de seven fold das. Het geldt daar voor veel meer items die omgerekend tientallen euro's goedkoper zijn. Bijvoorbeeld shirts, polo's, seven fold dassen, manchetknopen met 50% korting, die  Olive Cable Knit Crew Neck truien zijn via ctshirts.co.uk veel goedkoper. Maar ik begrijp dat ik voortaan gewoon bij jullie kan bestellen tegen dezelfde prijs? Als je kijkt naar die roze/rode seven fold das, 93 euro of 31,95 pond dat is nogal een verschil. Op grond van dat verschil heb ik  hem uit engeland laten komen.

Die seven fold dassen zijn handgemaakt. Komt het ooit nog zover dat er meer handwerk in de shirts gaat zitten?  Want de mensen de veel willen besteden aan kleding, die wat weten van stoffen en details, zeg maar gerust de  potentiele klanten op dit forum, die willen vaak ook veel als het gaat om details, handwerk e.d.

Het punt is denk ik dat de mensen die bereid zijn flink te betalen voor een shirt  ook wat ambachtelijke afwerking verwachten en dat is een beetje het zwakke punt. Dat geldt overigens niet voor de seven fold dassen, die zijn top, volledig handgemaakt en echt van marinella/borrelli niveau. Als jullie dus meer handwerk en de eerder genoemde details in de shirts op nemen dan voorzie ik dat aardig wat stijlforummers bij jullie zullen shoppen. De mensen die immers weten wat dingen als sea island katoen, uitneembare baleinen, parelmoeren knopen (details die sommigen van jullie shirts bevatten) inhouden die willen daar vaak ook bepaalde details/handwerk bij.
l bello è quello che non si vede

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2005 – 11:09:25
Bekijk op http://www.ctshirts.co.uk/search.aspx?DepGrpCode=CLE d
e sale. Dan zie je ook forse prijsverschillen. Zie ook de super 180 shirts die fors zijn afgeprijsd. Kunnen jullie die ook leveren? Ik zie ze niet op oxley.
l bello è quello che non si vede

Huey

  • Gast
Re: Shirts uit Engeland
Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2005 – 11:32:32
Citaat van: "Oxley"
Heren,

Bedankt voor de reaktie. Zijn alle mannen, misschien ook vrouwen, ingeschreven binnen dit Forum zo bewust bezig met de aanschaf van een shirt? Hoeveel shirts kopen jullie gemiddeld in een jaar en wat vinden jullie een acceptabele prijs voor een kwalitatief goed shirt? Overigens is dit oprechte nieuwsgierigheid mijnerzijds...

Euhm, ik heb in de laatste 4 maanden 12 shirts gekocht. 3 per maand dus zo ongeveer. Voor confectie ga ik over het algemeen tot een euro of 150 tenzij iets echt héél mooi is, dan wil ik nog wel eens een uitzondering maken. Voor maatwerk vind ik tussen de 200 en 250 euro een mooie prijs.

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2005 – 11:37:10
Charles Tyrwhitt heeft een vestiging in Jermyn Street zie ik nu via ct.shirts. Kun je wat meer vertellen over de stoffen. Welke stoffenhuizen/wevers leveren de stoffen voor de sea island katoen/superfine 180 shirts? Volgens ct.shirts.uk komen ze uit italie kun je daar wat meer over vertellen?  Moet erkennen dat er best mooie shirts bij zitten. Alleen shirts van mooie stoffen hebben dan weer geen cut away boord.

Om dit topic maar wat breder te trekken ik ken alleen engelse shirtmakers van naam en heb wel eens een thomas pink shirt in mijn handen gehad. En Turnbull & Asser, Anderson & Sheppard, en Hackett ken ik. Maar qua details en afwerkingsniveau vind ik de Italianen verfijnder.

En ik heb op de een of andere manier netwat meer met dat nonchalante van de Italianen dan het wat belegen, conservatieve, weinig gedurfde van de Engelsen. Ik geef meteen toe ik generaliseer. Zeker die engelse hemdenmakers kunnen er ook wel wat van. Ze hebben vooral een rijke traditie maar qua details en afwerking vind ik dat ze door het stof moeten voor de italianen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
l bello è quello che non si vede

Huey

  • Gast
Shirts uit Engeland
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2005 – 11:42:44
Ik heb wel eens een T&A for Ralph Lauren Purple Label in m'n handen gehad en hoewel het een mooi shirt was, vond ik het net niet mooi genoeg. Toen ik de prijs zag (321 euro) vond ik dat zelfs belachelijk. Neemt niet weg dat het shirt mooi was, maar de prijs/kwaliteitsverhouding was een beetje zoek.

Ik heb wel een Thomas Pink shirt, maar die vond ik vooral leuk vanwege het stofje. Niet zozeer omdat het hemd zo mooi afgewerkt was e.d. Over het algemeen denk ik ook dat de Italiaanse hemden iets 'nonchalanter' zijn. Dat bevalt me ook wel.

Maar voor mij is de grootste reden simpelweg dat Italiaanse shirts overal makkelijk te vinden zijn en er amper een fatsoenlijke selectie in Engelse shirts is.

Chillmeister

  • Gebruiker
  • Berichten: 462
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2005 – 12:43:38
Zag laatst "the duffer of st. george" in een winkel toen ik laatst in london was. Is dit iets? of is het niks speciaals, was ongeveer in dezelfde prijs segmenten als andere goede merken.

de Paul Smith en London lijn van Paul Smith (heb het dus niet over de 'goedkope' PS lijn) zaten ook mooie shirts tussen voor de iets modernere look.

kiton

  • Gebruiker
  • Berichten: 140
    • Bekijk profiel
Shirts uit Engeland
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2005 – 12:58:08
Citaat van: "Chillmeister"
Zag laatst "the duffer of st. george" in een winkel toen ik laatst in london was. Is dit iets? of is het niks speciaals, was ongeveer in dezelfde prijs segmenten als andere goede merken.

de Paul Smith en London lijn van Paul Smith (heb het dus niet over de 'goedkope' PS lijn) zaten ook mooie shirts tussen voor de iets modernere look.


Nooit van gehoord, ken het verder niet. Afgaande op de site is niet heel bijzonder of zo.
l bello è quello che non si vede