Auteur Topic: [Den Haag] Vanità - modern tailors  (283382 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Den Haag] Vanità - modern tailors
Reactie #105 Gepost op: 18 januari 2010 - 10:46:22
Ik heb geen pak besteld, PJS.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #106 Gepost op: 18 januari 2010 - 15:16:47
Die jasjes die er hangen zijn, voor zover ik weet, om het verschil te laten voelen tussen full en half-canvas, en om de opgemeten maten te controleren. Bij het opmeten van mijn pak heb ik namelijk een van die pakken aangehad.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #107 Gepost op: 18 januari 2010 - 16:23:58
Gewoon paspak dus?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #108 Gepost op: 18 januari 2010 - 17:27:20
Het werd mij iets anders uitgelegd door Alexander. Let wel, ik ben redelijk een leek en het pak dat ik door Vanita laat maken is mijn tweede maatpak.

Hoe Alexander het uitlegde, was een klein beetje als volgt: er wordt voor iedere klant een uniek patroon gemaakt. Er wordt dus niet gewerkt met een passerie waarvan wat maten worden aangepast. Het patroon wordt gemaakt op basis van van de gemeten maten en verhoudingen. Die pakken die daar hangen zijn gemaakt op basis van fictieve maten en worden gebruikt als een soort van tussenpas: om figuraties en pasvorm te controleren. De maten die zij opmeten en de stand van het lichaam zoals die blijkt uit de paspakken vormen het eindproduct. Dit zou vergelijkbaar zijn met een tussenpas, maar minder tijd- en geldrovend.

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #109 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:17:31
klinkt nog steeds als een paspak..
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #110 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:28:09
Dat zou het dus niet zijn, omdat bij een paspak aanpassingen worden gemaakt aan het paspak. Voor mij was de gang van zaken bij Suitsupply daar een prima voorbeeld van: er worden dan middels speldjes aanpassingen gemaakt aan het pak. Volgens Alexander wordt het pak gemaakt op basis van een uniek patroon dat uitgaat van gemeten maten en opmerkingen naar aanleiding van een fictief pak. Dat gaat eigenlijk richting de gang van zaken van bespoke.

Ik heb trouwens aan Alexander gevraagd of zij het een en het ander op hun blog kunnen uitleggen. In de gaten houden dus!

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #111 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:39:44
dan vind ik het nog raar dat er een 'fictief' pak aangetrokken moet worden... dit zou dan toch nergens op slaan, aangezien er een ander patroon gebruikt wordt.
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #112 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:43:55
Dat zou het dus niet zijn, omdat bij een paspak aanpassingen worden gemaakt aan het patroon van het paspak.

Bedoel je, of niet? Aan de hand van dat patroon wordt dan een pak gemaakt. Dat is MTM. Als het paspak zelf zou worden aangepast, is het gewoon RTW.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #113 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:46:09
Je hebt gelijk, Carwo. Dat bedoel ik.

En dennis; ik weet het niet, nogmaals ik ben nogal een leek op dit gebied. Wel kan ik me voorstellen dat je bepaalde dingen niet kan opmeten maar moet vaststellen door middel van een (tussen)paspak. Ik denk dan o.a. aan de stand van de schouders: naar voren of naar achteren.

Ik hoop in ieder geval dat de toekomstige post op het blog wat duidelijkheid verschaft. Vind het zelf namelijk ook wel een leuk weetje.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #114 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:54:17
We struikelen over het woord 'tussenpas'. Dit is als het uiteindelijk gemaakte pak tussendoor nog even wordt gepast om verdere aanpassingen te verrichten.

Bij MTM wordt toch altijd uitgegaan van symmetrie, terwijl bijvoorbeeld schouders - althans de mijne - dit nooit zijn. Deze kunnen dan middels een tussenpas naar behoren vermaakt worden.

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #115 Gepost op: 18 januari 2010 - 18:59:53
Bij MTM wordt toch altijd uitgegaan van symmetrie, terwijl bijvoorbeeld schouders - althans de mijne - dit nooit zijn. Deze kunnen dan middels een tussenpas naar behoren vermaakt worden.

Wat ik er uit begrijp, is dat de laatste stap die Swann beschrijft, gesubstitueerd wordt door een pas met de pakken die daar hangen. Wellicht omdat dit sneller gaat en minder geld kost.

Anyway, ik kijk ook uit naar de uitleg op het blog.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #116 Gepost op: 18 januari 2010 - 19:10:52
Ik krijg de indruk dat het vrij standaard MTM is. Aan de hand van een paspak met een meetlint wijzigingen aan een patroon maken. Maar we zullen zien.
This, madame, is Versailles.

Cambiare

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #117 Gepost op: 18 januari 2010 - 19:42:01

Nu wordt ik wel erg nieuwsgierig. Tussenpas suggereert dat het pak na de tussenpas terug gaat
naar het of een 'atelier' om finetuning te verrichten. Ik was al van plan om daar een pak te laten
maken, maar dit maakt het extra spannend.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #118 Gepost op: 18 januari 2010 - 19:50:01
Je hebt gelijk, Carwo. Dat bedoel ik.

Dus het uitgangspunt is nog steeds het patroon van het paspak. Dat patroon wordt aangepast n.a.v. de bij jou opgenomen maten en de mate waarin jouw bouw en lichaamshouding afwijken van het fictieve lichaam waarop het paspak is gesneden, en zo ontstaat jouw 'unieke patroon'.

Dit gebeurt allemaal tijdens een eerste en tevens laatste meet- en passessie. Er is dus geen sprake van een tweede pas, waarbij je je eigen pak in wording kunt passen om e.e.a. te 'finetunen'. Ook wordt er niet 'from scratch' een patroon voor jou getekend.

Een verschil met SuSu MTM is dat de paspakken daar confectiemodellen zijn, en de paspakken bij Vanità speciaal voor dit doel gemaakte paspakken 'op basis van fictieve maten'.

Een ander verschil is dat na die eerste sessie bij Vanità jouw eigen patroon het uitgangspunt wordt voor evt. volgende pakken.

Of begrijp ik het toch verkeerd?

[edit: nog een verschil met SuSu geopperd]
Laatst bewerkt op: 18 januari 2010 - 19:54:14 door Velponi

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #119 Gepost op: 18 januari 2010 - 20:12:51
Dus het uitgangspunt is nog steeds het patroon van het paspak. Dat patroon wordt aangepast n.a.v. de bij jou opgenomen maten en de mate waarin jouw bouw en lichaamshouding afwijken van het fictieve lichaam waarop het paspak is gesneden, en zo ontstaat jouw 'unieke patroon'.

Dit gebeurt allemaal tijdens een eerste en tevens laatste meet- en passessie. Er is dus geen sprake van een tweede pas, waarbij je je eigen pak in wording kunt passen om e.e.a. te 'finetunen'. Ook wordt er niet 'from scratch' een patroon voor jou getekend.

Een verschil met SuSu MTM is dat de paspakken daar confectiemodellen zijn, en de paspakken bij Vanità speciaal voor dit doel gemaakte paspakken 'op basis van fictieve maten'.

Een ander verschil is dat na die eerste sessie bij Vanità jouw eigen patroon het uitgangspunt wordt voor evt. volgende pakken.

Of begrijp ik het toch verkeerd?

[edit: nog een verschil met SuSu geopperd]

Kijk, een nuttig resume -- dit is precies hoe ik het nu zie. Klopt dit?