Auteur Topic: Verbouwproject: Overjas  (8329 keer gelezen)

Mediaman

  • Gast
Verbouwproject: Overjas
Gepost op: 15 december 2009 – 20:44:08
Gents,

Hieronder een foto van een overjas die ik heb gekregen van mijn vader. Hij wilde hem jaren geleden weggooien, ik vond het toen leuk om een jas uit de jaren '50 te hebben en dat hij van mijn vader was gaf het een extra dimensie. Ik heb hem een paar keer als overjas gedragen, maar vanwege mijn gewijzigde smaak in pasvorm wil ik hem laten verbouwen.

De jas is uit een ik denk een wollen donkerblauwe stof gemaakt en hij is vrij dik en stug. De jas heeft geen labels dus ik heb geen verdere informatie. Ik wil de schouders laten bijwerken, daarin zitten nu vreemde deuken en hobbels. Uiteraard tailleren en de mouwen versmallen.
 






Nu is mijn vraag aan jullie of dit haalbaar, zinvol en betaalbaar is. Als ik het laat doen, laat ik het doen bij Uniek in Rotterdam. Ik zou het erg mooi vinden als ik de oude jas van die Ouwe nog met stijl kan dragen. Graag jullie advies.

Sorry voor de foto's maar zo in de avond krijg ik ze niet beter. Als er betere foto's noodzakelijk zijn om het te beoordelen, dan maak ik ze.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2009 – 20:47:42
Dat zijn zogehete 'raglan shoulders' nietwaar? Iets wat ik heb geleerd van Foof. Tailleren zou zeker mogelijk moeten zijn en het geheel al een stuk beter doen ogen. Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is met de schouders. Die 'raglan shoulders' verbergen de boel ook behoorlijk.

Mediaman

  • Gast
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2009 – 21:02:43
Details van de schoudersituatie.




HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2009 – 21:51:04
ik ga dit topic zeker volgen, ik heb hetzelfde geval en wil graag kijken of dit goed te doen is.
volgens mij hebben wij ook dezelfde kast MM :)
if i stop lying i just disappoint you

Mediaman

  • Gast
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2009 – 22:03:21
ik ga dit topic zeker volgen, ik heb hetzelfde geval en wil graag kijken of dit goed te doen is.
volgens mij hebben wij ook dezelfde kast MM :)

Wie niet? :wink:

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2009 – 22:11:17
mijn glas lijkt iets donkerder maar dat kan ook door de belichting komen...
if i stop lying i just disappoint you

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2009 – 22:56:47
Leuk project, MM. Ik ben geen expert, maar vermaken moet te doen zijn, lijkt me. Ik ben ook benieuwd wat er nou mis is met de schouders.

Mediaman

  • Gast
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2009 – 06:40:00
Leuk project, MM. Ik ben geen expert, maar vermaken moet te doen zijn, lijkt me. Ik ben ook benieuwd wat er nou mis is met de schouders.

Ik denk ook wel dat het te doen moet zijn, waarom niet eigenlijk. Ik ben wel benieuwd naar de reacties en meningen hier.

Bedoel je dat jij er niks mis aan ziet of je vind er ook iets mis mee en je bent nieuwsgierig naar de oorzaak?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2009 – 09:04:44
Ik denk ook wel dat het te doen moet zijn, waarom niet eigenlijk. Ik ben wel benieuwd naar de reacties en meningen hier.

Bedoel je dat jij er niks mis aan ziet of je vind er ook iets mis mee en je bent nieuwsgierig naar de oorzaak?

Het laatste. Die ophopingen van stof op de schouder zien er vreemd uit. Meestal komt het niet zo nauw bij raglanmouwen; die vallen toch wel goed, maar hier dus niet.

Mediaman

  • Gast
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2009 – 09:14:05
Het laatste. Die ophopingen van stof op de schouder zien er vreemd uit. Meestal komt het niet zo nauw bij raglanmouwen; die vallen toch wel goed, maar hier dus niet.

Wellicht heeft het te lang op een slechte hanger gehangen, er zit in elk geval geen schoudervulling in. Wat zouden jouw opmerkingen zijn wat betreft de fit van de mouwen?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2009 – 09:37:45
Wellicht heeft het te lang op een slechte hanger gehangen, er zit in elk geval geen schoudervulling in. Wat zouden jouw opmerkingen zijn wat betreft de fit van de mouwen?

Op de foto's lijkt er op beide schouders een flinke bult te zitten. De stof daar moet gewoon vlak op de schouders komen te liggen. Ik denk dat de kleermaker dat meteen ziet. Hij zal de mouwen daarvoor los moeten maken; ik zou dan meteen naar de aanzet van de mouwen laten kijken: mochten de mouwen een beetje gedraaid moeten worden (voor zover mogelijk bij raglanmouwen) om ze beter op jouw fysiek af te stemmen, dan kan hij dat ook meteen doen. De mouwlengte moet je misschien pas bepalen als de schouder helemaal goed zit. Dat alles natuurlijk in overleg met de kleermaker, want die heeft er meer verstand van dan ik.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2009 – 11:16:03
Wat een leuk topic!

Mijn vader had in het verleden ook een paar jassen met 'raglan' schouders. Moet je wel een imposante schouderpartij hebben om 'm te kunnen dragen; bij afhangende schouders is het geen gezicht. Of ben je van plan het met een jasje eronder te dragen? De overjas zal dan de vorm aannemen van het onderliggende jasje, waardoor een stijlvolle cttb constructie van de overjaszelf, imho, weer niet op zijn plaats is. Mijn vader droeg ze altijd over een pak en dan kreeg je een soort 'cape' idee; maar daar moet je van houden.

Persoonlijk zou ik 'm gewoon over dikke truien dragen en in dat geval moet je, zoals op de afbeelding hieronder....



... het lichaam en de mouwen als afzonderlijke gedeeltes beschouwen. Eerst het lichaam passend maken en daarna de schouderpartijen erbij matchen. Maar ik ben bang dat dit gemakkelijker klinkt dan het in werkelijkheid is.


Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2009 – 11:26:58
Nog even kijkend naar de illustratie, denk ik dat overigens veel aankomt op hoe groot het armgat is (i.e. dat deze niet te laag begint)...
Laatst bewerkt op: 16 december 2009 – 11:29:28 door Swann

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2009 – 11:44:18
@ Mediaman, even voor de beeldvorming -- zou je zeggen dat jouw jas er ongeveer zo uitziet? Minus ceintuur uiteraard...


Mediaman

  • Gast
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #14 Gepost op: 16 december 2009 – 11:46:58
De schouderpartij is geen probleem. Ik wil proberen een pasvorm te vinden waarin ik het zowel als overjas met een jasje kan dragen, als dat de jas ook draagbaar is over een shirt en trui. Mijn jasjes draag ik ook het liefst zonder of met minimale schoudervulling. Ik wil geen cape, dat is het eigenlijk al.

@ Mediaman, even voor de beeldvorming -- zou je zeggen dat jouw jas er ongeveer zo uitziet? Minus ceintuur uiteraard...



Ja, dat komt aardig in de buurt qua patroon. Ik zal het vanavond in detail bekijken.