Auteur Topic: Verbouwproject: Overjas  (8864 keer gelezen)

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Verbouwproject: Overjas
Reactie #15 Gepost op: 16 december 2009 - 16:55:13
Even over nagedacht -- wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat bij dit soort jassen, bij tailleren, het gevaar bestaat dat je een soort van vleermuismouwen krijgt; dus alleen doen als het armgat niet te groot is. Dat lijkt me het grootste probleem van de jas. Volgens mij moet je toewerken naar het model hieronder, qua pasvorm.

Volgens mij zie ik ook naden bij jou op de schouders, waardoor er, lijkt me, makkelijk wat stof tussenuit gehaald kan worden. Bobbels moeten dus weggewerkt kunnen worden (waarschijnlijk hanger of schoudervulling opa's jasje eronder?!).

Afijn, nu zal ik je topic niet verder vervuilen. Hebben we hier eigenlijk een kleermaker op het forum? Heb weleens iets van een 'tailors apprentice' voorbij zien komen... kan die niet even een lichtje werpen?

Mediaman

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 december 2009 - 16:58:18
Dank voor je moeite Swann, is zeker geen vervuilling van het topic.

Goed punt idd, misschien moet ik proberen het gehele 'lijf' van de jas niet persé te tailleren, dan wel in te nemen over de gehele lengte, de omtrek verkleinen van het geheel.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2009 - 17:16:03
Gelukkig maar, MM. Ik vind het overigens geweldig -- een jas van 50+ jaar. Zou zeker proberen de pasvorm traditioneel te houden en niet te 'verknippen' naar de lijnen van deze tijd. Succes!!

Mediaman

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2010 - 11:10:17
Het schoudertje houd mij nog steeds bezig,....

Wat moet ik doen, wat kan ik verwachten en wordt dat naar mijn zin.  :-k

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2010 - 12:05:42
Als ik het goed zie op de foto, zitten er bij jou gewoon raglanmouwen in; die zou ik zo laten (met aanpassingen zodat de stof mooi op je schouder valt).

Mats

• Bekijk profiel
Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2010 - 23:21:49
Leuk project en om te zien dat zo'n oude jas nog in een dusdanige staat is :D

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2010 - 18:04:11

Mediaman

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2010 - 20:10:28
Leesvoer voor MM:

http://www.cutterandtailor.com/forum/index.php?showtopic=696

Dit is fantastisch! Als ik het goed begrijp zou ik de lijn van de jas los moeten houden om de originele functie te behouden. Dat wil zeggen; een vrij losse overjas, zo gesneden om het onderliggende pak niet te verstoren. Ik zou de schouders dus moeten laten verbeteren en verder niks. Deze twee foto's benaderen mijn jas aardig:

Hier ook een losse hobbelige schouder.

Eigenlijk erg 'Mad Men'. :)

De albums van deze persoon zijn overigens ook briljant: http://s201.photobucket.com/albums/aa284/Satorarepo/
Laatst bewerkt op: 17 januari 2010 - 20:13:40 door Mediaman