Een verstandige zet m.i. van MF deze discussie voort te zetten in een eigen topic.
maar waar staat overig voor? nederlands/duits/hongaars/oostenrijks/amerikaans?

Wel dit topic zal wellicht de persoonlijke standpunten ietwat verduidelijken en de argumentatie wellicht ook.
Ik ben ooit begonnen met schoenen van nederlandse makelij Greve, Frans van Bommel en later Noble Blue, waarna mijn eerste italiaan om de hoek verscheen : een Lattanzi welke mij wel iets beter beviel dan de vorige 3 maar m.i. nogal lomp {lees:te hoekig} in verschijning is, hierna een Santoni welke zich redelijk goed hield, een instappertje van Pierre Corthay gebruikt {nog voor de smalle en mooie leest} een niet opvallend goede of slechte schoen, overgestapt op C&J door de vriendelijke prijsstelling en toch goede kwaliteit welke mij goed bevallen is, via een uitspatting van mooi en anders een Berluti {goede schoen maar kwetsbaar} en uiteindelijk bij John Lobb uitgekomen in zowel de Paris als de England versie.
Voor mij is dit naar mijn smaak een oplopende trap gebleken en hou het voorlopig bij de vertrouwde en inmiddels spannender geworden schoenen en modellen van JL.
Het is waar dat men steeds meer bij elkaar in de keuken kijkt en leentjebuur speelt ten aanzien van modellen en leesten, waarbij de fransen inmiddels wel de kroon spannen qua opvallend en de italiaanse en engelse modellen onderling iets meer overeenkomsten hebben dan in het verleden.
De merken uit de beide landen timmeren inmiddels al lang aan de weg [of op de leest] en zijn zowieso klassiekers te noemen.
Voor mij is uiterlijk ondergeschikt belangrijk aan comfort en zal ik derhalve eerder een goede schoen kiezen met een fraai uiterlijk dan een fraaie schoen en uitzoeken welke daarin het beste past bij mijn voet.
Bij JL heeft de invloed van Hermes in de Paris versie zeker een vlottere modellen lijn opgeleverd en de England versie toch de iets behoudender lijnen bewaard {beide RTW} het is maar wat je mooi vind nietwaar?
De keuze voor schoenen wordt voor mij mede en soms vooral bepaald door de rest van de outfit en het doel van de reis m.a.w. de keuze voor opvallende schoenen zal ik niet zo snel maken m.u.v. een prachtige PC Arca in het zwart :-$ maar helaas is deze leest jammer genoeg niet zo geschikt voor mij.