Poll

Waar gaat uw voorkeur naar uit?

Brits
Italiaans
Frans
Overig

Auteur Topic: Brits? Italiaans? Frans?  (19947 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Brits? Italiaans? Frans?
Gepost op: 08 oktober 2009 – 09:55:20
Heren,

De topics van C&J en Santoni worden 'vervuild' met pro's en contra's. Om de strijd maar eens te beslechten, heb ik een poll aangemaakt. :) Lekker simplistisch, de rest van het draadje kan gebruikt worden om uw keuze te motiveren.

Zelf ben ik begonnen met een voorkeur voor Italiaans, maar eerlijk is eerlijk, ik hang nu meer aan het Engelse spul. Dit komt in mijn geval omdat Santoni echt een modemerk geworden is en ik het gros van wat zij maken gewoon niet mooi meer vind. De Engelse leesten zijn toch tijdlozer en met name daardoor duurzamer. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet veel. Santoni is vaak zelfs wat mooier afgewerkt en de zool van een blake is bovendien veel duurzamer dan die van een benchgrade C&J, zo is mijn ervaring, maar wat heb je daaraan als een schoen zo'n spannend uiterlijk heeft dat je deze na twee jaar zat bent?

Nu zullen er leden zijn die gaan roepen dat er best nog wel klassieke modellen van Santoni te vinden zijn. Dat klopt, maar daar moet je wel naar zoeken of wat verder voor reizen. Sir Max, FB, Pauw daar verkopen ze ongetwijfeld nog Santoni's die een klassiek uiterlijk hebben. Alleen dan komt ook nog de merkbeleving om de hoek kijken. Ik zie tegenwoordig veel mensen lopen met spannend schoeisel waar ik niet veel mee heb, om mij eens mild uit te drukken. De gesjeesde makelaar :wink:, de gladde tweedehandsautoverkoper en de zonnecentrum-entrepreneur om eens wat stereotype voorbeelden te noemen.

Tot zover mijn openingspost, ik ben benieuwd naar jullie mening. :arrow: Schopt u maar.


Laatst bewerkt op: 08 oktober 2009 – 10:08:27 door Mikey Fuoco

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:02:07
Voor mij is het lastig om een antwoord te formuleren. Mijn eerste ingeving is 'Engels', omdat ik daar toch vaak voor kies. Lastig is het antwoord omdat de Fransen zich niet in mijn markt begeven, zij prijzen zich uit mijn markt. Ik vind Corthay wel heel erg mooi. Ook Santoni vind ik mooi, wat toch wel de marktleider in Nederland is als het gaat om Italiaanse schoenen. Om terug te komen op mijn antwoord: de mooiste Italiaanse schoenen vind ik de schoenen met Engelse flair. Ik kom dan gelijk op de post van Frans Boone: http://fransboone.blogspot.com/2009/09/double-monk-santoni-vs-crockett-jones.html

En zo zie ik mijn stijl dan ook in zijn geheel: ik hou van de Engelse stijl met een beetje Italiaanse flair er aan. Dat betekent dus o.a. strakkere jasjes en elegantere schoentjes ;)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:03:52
Het is interessant op te merken dat het forum bijna uit een soort tweekamp bestaat : de anglofielen en italianofielen [hoe noemen we dit eigenlijk?] oftewel de aanhangers van de klassieke en duurzame modellen {aka. tijdloos} en de wat meer uitgesproken en minder duurzame modellen.
Het blijft tenslotte allemaal een kwestie van smaak nietwaar? wel is het duidelijk dat C&J verreweg de beste prijs/prestatie verhouding biedt en dat zeker via de parallel handel en lijkt Santoni bijna duur te zijn.
Niet alleen het uiterlijk maar vooral de kwaliteit, levensduur en het comfort hebben mij in het kamp der anglofielen doen belanden, maar ook de eigen praktische ondervinding heeft mij dit ingegeven en heb ik de Italiaanse en Franse schoenen nog steeds in de schoenenkast hangen ter afwisseling van mijn NB's, C&J's en JL's
Mijn vrouw prefereert echter haar Santoni's boven haar C&J's, maar ja vrouwen gaan vooral voor het moderne[re] uiterlijk hetgeen weer tot leuke gesprekken leidt voor onze schoenenkast[en] ivm. een gezamenlijke kleding/schoen keuze voor een diner of schouwburg bezoek. :-({|=


^
"Het is interessant op te merken dat het forum bijna uit een soort tweekamp bestaat : de anglofielen en italianofielen [hoe noemen we dit eigenlijk?] oftewel de aanhangers van de klassieke en duurzame modellen {aka. tijdloos} en de wat meer uitgesproken en minder duurzame modellen.
Het blijft tenslotte allemaal een kwestie van smaak nietwaar? wel is het duidelijk dat C&J verreweg de beste prijs/prestatie verhouding biedt en dat zeker via de parallel handel en lijkt Santoni bijna duur te zijn.
Niet alleen het uiterlijk maar vooral de kwaliteit, levensduur en het comfort hebben mij in het kamp der anglofielen doen belanden, maar ook de eigen praktische ondervinding heeft mij dit ingegeven en heb ik de Italiaanse en Franse schoenen nog steeds in de schoenenkast hangen ter afwisseling van mijn NB's, C&J's en JL's
Mijn vrouw prefereert echter haar Santoni's boven haar C&J's, maar ja vrouwen gaan vooral voor het moderne[re] uiterlijk hetgeen weer tot leuke gesprekken leidt voor onze schoenenkast[en] ivm. een gezamenlijke kleding/schoen keuze voor een diner of schouwburg bezoek. :-({|="


Zo, dat is beter. Ik ben van het kamp van de leesbare typografie.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:03:56
Inhoudelijk: ik draag beide merken. De Santoni GY's die ik heb (één paar in glad leer en één paar in suède) komen buitengewoon solide en goed gemaakt over; ze voelen steviger aan dan mijn C&J handgrades. Ik kan de slijtage niet goed vergelijken met mijn handgrade C&J's, omdat ik mijn Santoni's minder vaak draag, maar de zolen van mijn Santoni's lijken bijvoorbeeld veel minder snel te slijten dan die van mijn C&J handgrades. Stel dat het een verzoolbeurt scheelt, dan is de prijs-kwaliteitsverhouding (of prijs-duurzaamheidsverhouding) zo'n beetje gelijkgetrokken.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:28:31
Hehe.

Sorry Leone, maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo interessant om dit forum voor de zoveelste keer te verdelen in anglo- en italofielen. Niet in de laatste plaats omdat je daarmee ook weer de clichés over Italiaanse (lees: Santoni) en Engelse (lees: C&J) schoenen uit de sloot trekt en bevestigt.
Want Engels is degelijk maar saai, en Italiaans is flamboyant maar vulgair en niet duurzaam genoeg. Blijven we echt op dit niveau steken? Lijkt me verre van interessant.

 :P

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:29:14
Moeilijk. Ik bezit zelf momenteel twee paar Italiaanse schoenen, een paar StefanoBi's en een paar Stefano Branchini's, en deze bevallen goed. Toch denk ik dat mijn volgende paar een paar C&J's wordt, met name vanwege de aangegeven prijs/kwaliteit verhouding en het volkomen tijdloze - maar wel ietwat saaie, moet ik eerlijk bekennen - uiterlijk.

Nu zijn er natuurlijk ook gewoon tijdloze Italiaanse schoenen te vinden, maar ik vermoed zomaar dat de tegenstelling die dit topic voorstaat toch juist te maken heeft met het verschil tussen tijdloze elegantie van de Britten en de stijlvolle flamboyance van de Italianen. In dat geval moet ik toch voor dat laatste kiezen, ik ben jong, het mag (tot op zekere hoogte) best spannend blijven.

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:31:29
Mijzelf geciteerd uit het C&J-topic (edit - MF was me voor):

Sorry Leone, maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo interessant om dit forum voor de zoveelste keer te verdelen in anglo- en italofielen. Niet in de laatste plaats omdat je daarmee ook weer de clichés over Italiaanse (lees: Santoni) en Engelse (lees: C&J) schoenen uit de sloot trekt en bevestigt.
Want Engels is degelijk maar saai, en Italiaans is flamboyant maar vulgair en niet duurzaam genoeg. Blijven we echt op dit niveau steken? Lijkt me verre van interessant.

Zie ook het relaas van Carwo hierboven over de duurzaamheid van zijn Santoni Goodyear fatto a mano's t.o.v. zijn C&J Handgrades. En dan blijven we nog heel braaf bij de eeuwige vergelijking C&J vs. Santoni.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:35:12
De verdeeldheid op dit forum is een feit, V.. Ik ben benieuwd naar de cijfers en de meningen erachter. Dat moet toch gewoon bespreekbaar zijn? En dan liever in een centraal topic dan de losse flodders die we overal tegenkomen. :wink:

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:36:31
Leuk topic; zelf denk ik iets minder in hokjes ;) Hangt natuurlijk samen met je algemene voorkeur voor het totaalplaatje. Ik denk dat de meeste abonnees hier een mix van Italiaanse en Britse stijl ambiëren - al zijn dat natuurlijk stempels die nauwelijks te onderbouwen zijn.

Wat betreft de schoenen, ik heb zelf sinds maart een paar C&J's - monkton op 348 - en verder een paar of vier Santoni's staan. Qua leest zit er weinig verschil in, het patina van de Santoni's is vanaf het begin wat spannender, maar ik zie nu aan mijn C&J's dat daar ook meer leven in komt. Enige probleem met mijn Britse vrienden is dat ze ongelooflijk veel pijn doen...
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

MaChemist

  • Gebruiker
  • Berichten: 730
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:38:08
Onder echt Italiaans moeten we ook verstaan het Norvegese en Bentivegna verhaal. Dat zijn erg robuuste schoenen, kijk maar naar Bettanin, Bonora, sutor mantelassi, Peron, Lattanzi...
Italiaanse schoenen zijn wel meer dan Santoni alleen en goed om te weten is dat vaak wat hier als Engelse schoenen aanzien wordt, ontworpen is door een Italiaan. De leesten van C&J zijn van de hand van Dimitri Gomez. Gaziano en Girling is een mengeling van beiden zelfs. John Lobb (van Hermes) is eerder Frans dan echt Engels. Het echte werk van Lobb Londen lijkt mij erg plomp en onelegant zelfs. Naar mijn mening hebben de Engelse en de Italianen elkaar qua stijl en vormgeving nagedaan zoadat een groot deel van de basis collecties sterk op mekaar beginnen te lijken. Een basis Santoni en een C&J zijn meer en meer naar elkaar toe aan het groeien. Want als ik mijn C&J draag, vragen sommige mensen mij of dit nu ook Italiaanse schoenen zijn dus voor een leek is wat wij Engels noemen ook al erg elegant.
Franse schoenen zijn meestal super elegant en zijn voor mij een klasse apart. Corthay is gewoon de sobere elegantie. Het lijken precies schoenen die niet bedoeld zijn om te dragen maar als je ze draagt zitten ze enorm goed (van horen zeggen en lezen). Ik vind die elegantie erg mooi maar dan moet je zelf ook die elegantie uitstralen anders is het een misplaatst zicht. Bij deze wil ik besluiten dat alle stijlen hun voordelen en nadelen hebben maar dat je in een bepaald segment niet meer spreken kan van dat is beter of slechter maar eerder van wat is mijn persoonlijke voorkeur.

Alliata

  • Gebruiker
  • Berichten: 181
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2009 – 10:48:17
Gaat de keuze alleen over de schoenen of de stijl in z'n geheel?

En wat moet ik dan verstaan onder franse stijl? :neutral:
"There are three choices in life: be good, get good or give up."
House MD

Tumblr

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2009 – 11:06:24
mmmm.... voor mij het eenvoudige antwoord: Ik vind Italiaans gewoon mooier
(De italiaanse vrouwen trouwens ook)
(Het italiaanse eten trouwens ook)
(Auto's dan weer niet)
Niets zo veranderlijk als de mens

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2009 – 11:06:42
Italiaanse schoenen zijn wel meer dan Santoni alleen en goed om te weten is dat vaak wat hier als Engelse schoenen aanzien wordt, ontworpen is door een Italiaan. De leesten van C&J zijn van de hand van Dimitri Gomez. Gaziano en Girling is een mengeling van beiden zelfs. John Lobb (van Hermes) is eerder Frans dan echt Engels. Het echte werk van Lobb Londen lijkt mij erg plomp en onelegant zelfs. Naar mijn mening hebben de Engelse en de Italianen elkaar qua stijl en vormgeving nagedaan zoadat een groot deel van de basis collecties sterk op mekaar beginnen te lijken. Een basis Santoni en een C&J zijn meer en meer naar elkaar toe aan het groeien. Want als ik mijn C&J draag, vragen sommige mensen mij of dit nu ook Italiaanse schoenen zijn dus voor een leek is wat wij Engels noemen ook al erg elegant.

Couldn't agree more. Ik hoef maar even langs de etalage van Sir Max te lopen om Mantellassi's te zien die op een veel tijdlozere leest zijn geschoeid dan de (mij veel te modieuze) square toe modellen van Gaziano & Girling die ernaast staan (of stonden). Ook de vergelijking tussen de populaire 8000-leest van John Lobb (Hèrmes) en de leest van de meeste schoenen in het Bontoni-topic, moet voor iemand met klassieke smaak uitvallen in het voordeel van de Italianen. En C&J heeft inderdaad een 'continentale' elegantie gekregen dankzij de leestontwerpen van Gomez, terwijl ze dankzij diens orthopedische achtergrond toch zeer comfortabel blijven.

De grenzen zijn vervaagd, je kunt wel in clichés blijven denken maar dan doe je jezelf als 'fijnproever' tekort.




NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2009 – 11:09:12
Gaat de keuze alleen over de schoenen of de stijl in z'n geheel?

En wat moet ik dan verstaan onder franse stijl? :neutral:

We zitten in het subforum Schoenen.

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2009 – 11:18:32
Een verstandige zet m.i. van MF deze discussie voort te zetten in een eigen topic.
maar waar staat overig voor? nederlands/duits/hongaars/oostenrijks/amerikaans?  :wink:
Wel dit topic zal wellicht de persoonlijke standpunten ietwat verduidelijken en de argumentatie wellicht ook.
Ik ben ooit begonnen met schoenen van nederlandse makelij Greve, Frans van Bommel en later Noble Blue, waarna mijn eerste italiaan om de hoek verscheen : een Lattanzi welke mij wel iets beter beviel dan de vorige 3 maar m.i. nogal lomp {lees:te hoekig} in verschijning is, hierna een Santoni welke zich redelijk goed hield, een instappertje van Pierre Corthay gebruikt {nog voor de smalle en mooie leest} een niet opvallend goede of slechte schoen, overgestapt op C&J door de vriendelijke prijsstelling en toch goede kwaliteit welke mij goed bevallen is, via een uitspatting van mooi en anders een Berluti {goede schoen maar kwetsbaar} en uiteindelijk bij John Lobb uitgekomen in zowel de Paris als de England versie.
Voor mij is dit naar mijn smaak een oplopende trap gebleken en hou het voorlopig bij de vertrouwde en inmiddels spannender geworden schoenen en modellen van JL.
Het is waar dat men steeds meer bij elkaar in de keuken kijkt en leentjebuur speelt ten aanzien van modellen en leesten, waarbij de fransen inmiddels wel de kroon spannen qua opvallend en de italiaanse en engelse modellen onderling iets meer overeenkomsten hebben dan in het verleden.
De merken uit de beide landen timmeren inmiddels al lang aan de weg [of op de leest] en zijn zowieso klassiekers te noemen.
Voor mij is uiterlijk ondergeschikt belangrijk aan comfort en zal ik derhalve eerder een goede schoen kiezen met een fraai uiterlijk dan een fraaie schoen en uitzoeken welke daarin het beste past bij mijn voet.
Bij JL heeft de invloed van Hermes in de Paris versie zeker een vlottere modellen lijn opgeleverd en de England versie toch de iets behoudender lijnen bewaard {beide RTW} het is maar wat je mooi vind nietwaar?
De keuze voor schoenen wordt voor mij mede en soms vooral bepaald door de rest van de outfit en het doel van de reis m.a.w. de keuze voor opvallende schoenen zal ik niet zo snel maken m.u.v. een prachtige PC Arca in het zwart  :-$ maar helaas is deze leest jammer genoeg niet zo geschikt voor mij.  :roll:
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2009 – 11:34:28 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“