Poll

Waar gaat uw voorkeur naar uit?

Brits
Italiaans
Frans
Overig

Auteur Topic: Brits? Italiaans? Frans?  (21621 keer gelezen)

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Brits? Italiaans? Frans?
Reactie #45 Gepost op: 09 oktober 2009 - 08:46:37
Misschien had de poll beter als keuze gekregen: Klassiek uiterlijk (zoals wat hier bedoeld wordt als C&J en Green maar ook weer de gelijken bij de Italianen), modern uiterlijk (zoals sommige meer spitsere leesten, speciale versieringen als Corthay, Aubercy), Extravagant uiterlijk (alles wat als echt speciaal overkomt zoals sommige Berlutis, sommige Santonis...)
Dat geeft mss een beter beeld van wat mensen graag zien. Maakwijze speelt in deze rangschikking geen rol want je kan erg klassieke goodyears hebben en heel speciale en zo kan dat bij alle andere maakwijzen ook.
Dus is het mss beter niet meer te denken in termen van stijl die automatisch gekoppeld is aan een land.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #46 Gepost op: 09 oktober 2009 - 08:53:30
Misschien had de poll beter als keuze gekregen: Klassiek uiterlijk (zoals wat hier bedoeld wordt als C&J en Green maar ook weer de gelijken bij de Italianen), modern uiterlijk (zoals sommige meer spitsere leesten, speciale versieringen als Corthay, Aubercy), Extravagant uiterlijk (alles wat als echt speciaal overkomt zoals sommige Berlutis, sommige Santonis...)
Dat geeft mss een beter beeld van wat mensen graag zien. Maakwijze speelt in deze rangschikking geen rol want je kan erg klassieke goodyears hebben en heel speciale en zo kan dat bij alle andere maakwijzen ook.
Dus is het mss beter niet meer te denken in termen van stijl die automatisch gekoppeld is aan een land.

+1
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #47 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:17:42
Onder echt Italiaans moeten we ook verstaan het Norvegese en Bentivegna verhaal. Dat zijn erg robuuste schoenen, kijk maar naar Bettanin, Bonora, sutor mantelassi, Peron, Lattanzi...
Italiaanse schoenen zijn wel meer dan Santoni alleen en goed om te weten is dat vaak wat hier als Engelse schoenen aanzien wordt, ontworpen is door een Italiaan. De leesten van C&J zijn van de hand van Dimitri Gomez. Gaziano en Girling is een mengeling van beiden zelfs. John Lobb (van Hermes) is eerder Frans dan echt Engels. Het echte werk van Lobb Londen lijkt mij erg plomp en onelegant zelfs. Naar mijn mening hebben de Engelse en de Italianen elkaar qua stijl en vormgeving nagedaan zoadat een groot deel van de basis collecties sterk op mekaar beginnen te lijken. Een basis Santoni en een C&J zijn meer en meer naar elkaar toe aan het groeien. Want als ik mijn C&J draag, vragen sommige mensen mij of dit nu ook Italiaanse schoenen zijn dus voor een leek is wat wij Engels noemen ook al erg elegant.
Franse schoenen zijn meestal super elegant en zijn voor mij een klasse apart. Corthay is gewoon de sobere elegantie. Het lijken precies schoenen die niet bedoeld zijn om te dragen maar als je ze draagt zitten ze enorm goed (van horen zeggen en lezen). Ik vind die elegantie erg mooi maar dan moet je zelf ook die elegantie uitstralen anders is het een misplaatst zicht. Bij deze wil ik besluiten dat alle stijlen hun voordelen en nadelen hebben maar dat je in een bepaald segment niet meer spreken kan van dat is beter of slechter maar eerder van wat is mijn persoonlijke voorkeur.

Waar is je STEM in de poll naar uit gegaan?
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #48 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:20:07
Het is bij mij een foto-finish wie er gewonnen heeft kan ik niet zeggen !

Agree.....  Moet nog denken over mijn stem!

:-k [-o< :-s #-o

Toch voor Italiaans gekozen........ ](*,)
Terwijl ik meer britse schoenen heb....... :oops:
En ik mijn Franse, de mooiste vind  #-o
Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009 - 09:22:21 door Migliore
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #49 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:41:07

+1

De topics van C&J en Santoni worden 'vervuild' met pro's en contra's. Om de strijd maar eens te beslechten, heb ik een poll aangemaakt. :) Lekker simplistisch, de rest van het draadje kan gebruikt worden om uw keuze te motiveren.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #50 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:47:55
Ik heb ook gekozen voor Italiaans maar zoals ik al eerder heb gezegd bedoel ik hier mee dat ik liefhebber ben van hun manier van schoenen maken namelijk de norvegese en dergelijke. Wat hier als Italiaans wordt bedoeld, zijn schoenen die een erg extravagant karakter hebben en dat is niets voor mij. Trouwens ben ik ook liefhebber van Corthay en van bv Bettanin en dat zijn twee totaal verschillende stijlen dus om nu zo zwart wit een keuze te maken is erg moeilijk.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #51 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:56:28
Je moet eens weten hoeveel poll's ik dagelijks tegen kom waar ik een andere keuzemogelijkheid bij zou willen zien.  ;)

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Reactie #52 Gepost op: 09 oktober 2009 - 09:59:46
Agree.....  Moet nog denken over mijn stem!

:-k [-o< :-s #-o

Toch voor Italiaans gekozen........ ](*,)
Terwijl ik meer britse schoenen heb....... :oops:
En ik mijn Franse, de mooiste vind  #-o

Ja, zo gaat dat vaak, onderbuik.

Tenzij je natuurlijk voor Norvegese valt.
Norvegese de tutti construczioni!!
Que bella, que Italiani! (*met drukke gebaren*)
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

Mikael

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #53 Gepost op: 09 oktober 2009 - 10:36:30
Gezien de inhoud van reacties, redenering en analyse, zou niet verstandiger geweest, (met al respect voor de topic opener),  als de topic en de keuze gehouden werd tussen Santoni en C&J? Het is hele brede scala om de schoenen, hoe dan ook,  te beoordelen per land van herkomst. Je kan van alles bedenken, wat keuze betreft, en dat zal hem alleen moeilijker maken,...

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Reactie #54 Gepost op: 09 oktober 2009 - 10:54:51
Als Italië in dit topic wint dan gaat dat ten koste van de geloofwaardigheid van stijlforum? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Ja, zo erg is het gelukkig niet. Het was meer als olie op het vuur bedoeld.
Maar zo gaat dat met heren; die reageren gewoon niet.
En kinderen? Die gaan dan juist Italië stemmen (maar die kennen het belang van stemmen ook nog niet zo goed).
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #55 Gepost op: 09 oktober 2009 - 12:54:17
Ja, zo erg is het gelukkig niet. Het was meer als olie op het vuur bedoeld.
Maar zo gaat dat met heren; die reageren gewoon niet.
En kinderen? Die gaan dan juist Italië stemmen (maar die kennen het belang van stemmen ook nog niet zo goed).

+1 :lol:
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Andreas

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #56 Gepost op: 09 oktober 2009 - 13:14:50
Oh, ik voel in een keer de noodzaak opkomen om Vass te betrekken in dit topic. De mooiste schoenen die ik ooit heb voorbij zien komen op SF.net waren van Vass. Sluit mooi aan bij MM, want de schoen zoals wij die vandaag kennen is zeer zeker het product van de Oostenrijks-Hongaarse traditie.

Daar sluit ik mij bij aan, heb op overig gestemd, omdat ik op dit moment zonder meer het meest gecharmeerd ben van de producten van deze Hongaar. Mijn cordovan Vass gaan nu alweer 9 maanden mee, en ik ontzie ze niet (ik heb geen 'kroegschoenen', al mijn schoenen ondergaan zo nu en dan het lot bier en urine te moeten absorberen). Toch zijn deze schoenen tot op heden alleen maar mooier geworden sinds de aanschaf, en dat geldt eerlijk gezegd minder voor mijn Santoni's. Vass in de U leest is voor mij elegant genoeg, zonder in te leveren op kwaliteit. Daarbij komt de gunstige prijs, ruim onder Santoni GY-niveau (mits gekocht in de winkel in Budapest).

Arthur Dent

• Gebruiker
  • What's the story?
    • Bekijk profiel
Reactie #57 Gepost op: 09 oktober 2009 - 13:15:06

Dat was mijn inziens inderdaad een betere poll geweest.
"A well-tied tie is the first serious step in life."
- Oscar Wilde

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #58 Gepost op: 09 oktober 2009 - 13:33:51
Misschien is mijn openingspost niet geheel duidelijk geweest, maar ik wil vooral het verschil op dit forum in beeld brengen tussen het (stereotype) 'flitsende' Italiaanse en het 'behoudende' Engelse. Natuurlijk groeien de merken naar elkaar toe, maar deze blijven over het algemeen zeker hun eigen gezicht houden. De voorlopige stand van de poll laat mijns inziens ook zien, dat dat duidelijk de grootste stromingen zijn. De overige schoenfabricerende landen doen in aantallen gewoon niet mee.

De uitkomst van de poll zou volgens mij trouwens niet veel anders zijn geweest als de mogelijkheden 'behoudend' of 'modern' zouden zijn. En nogmaals, er is alle ruimte voor nuance in de rest van dit draadje, dus laat je niet weerhouden om een idee hierover te ventileren.

Jim-Jorden

• Gebruiker
  • modern' talking
    • Bekijk profiel
Reactie #59 Gepost op: 09 oktober 2009 - 14:24:20
Mijn stem is uiteindelijk uitgegaan voor frans !

Toch net wat specialer dan italiaans en engels.
De keuze is erg moeilijk.
"Greed is good"