Vind de onderste erg mooi. Wel een sprong, van 165 naar 245. Waar zit dat 'm in, betere leerkwaliteit ofzo? Blijft een heel mooi bedrag natuurlijk. Ik ga ze in januari zeker even bekijken als ik in Parijs ben.
Aldus geschiedde. Mijn hotel zal toevallig op 10 minuten loopafstand van de (overigens vrij
shabby ogende) showroom van Markowski op de Rue de Paradis, dus heb ik mijn vriendin er op een koude zaterdag naartoe gesleurd. Het personeel (althans de jongeman die mij hielp) is vriendelijk, kundig en spreekt uitstekend Engels. Niet opdringerig maar behulpzaam. Ze geloven duidelijk in de kwaliteit/prijs-verhouding van hun schoenen.
Ik zal de foto's voor zich laten spreken, maar even een paar opmerkingen vooraf: de modellen van 165 euro zijn eigenlijk niet de moeite waard. Wel good-year welted, maar dat zijn de meeste VBommels en VLiers natuurlijk ook. Leerkwaliteit van (met name) de gladleren exemplaren liet in mijn ogen erg te wensen over, dus heb ik ze laten liggen en ben ik voor een schoen uit de 'hogere' klasse gegaan (van 245 euro). Deze hebben een mooi afgewerkte zool, en het bovenleer ziet er prima uit. Denk niet aan C&J handgrade-niveau, maar ik denk dat ze de benchgrades goed benaderen. Zo zie ik bijvoorbeeld weinig kwaliteitsverschil tussen mijn schoen en de Alex van C&J, en ziet deze Markowski er van 'onderen' eigenlijk een stuk mooier uit (vooral in het echt, de foto doet de zool geen recht aan).
Ook past deze leest mij een stuk beter dan de 337, 348 of 360 van C&J, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk. De hiel van de Markowski is relatief smal en dat vind ik prettig. Maatvoering (voor mij) gelijk aan C&J. Redelijk 'true to size' dus, misschien iets neigend naar het krappe.
Wat wel opviel is dat de schoenen alleen geverfd worden geleverd, en dus niet al een geile
pre-shine uit de fabriek hebben gekregen zoals we gewend zijn van met name Santoni (maar ook andere merken). Het is wat dat betreft dus een hele 'eerlijke' schoen: simpel, egaal geverfd, zonder nep-patina. Bijna teleurstellend
at first glance. Een paar keer een doekje eroverheen gehaald en het zag er al een stuk beter uit. In de winkel stonden de modellen uitgestald met een heuse spitshine, wat natuurlijk veel beter oogt. Ik meen dat ze deze service ook aanbieden voor 25 euro; zeker de moeite waard als je geen zin hebt om een paar uurtjes keihard te poetsen.
Bij dit model schoen kreeg ik drie paar veters mee (geheel naar keuze, er zijn zo'n 30 kleuren beschikbaar): een gewone donkere ronde, een platte groene en een platte blauwe (zoals op de foto op de vorige pagina). Grappig voor casual gebruik dus. Ik vind het zelf vrij subtiel ogen, maar heb er inmiddels ontzettend veel spontane (positieve) opmerkingen over mogen ontvangen. Goed, de foto's: