Ik ben de laatste die hier lesjes etiquette wil gaan geven, maar mijn morning coat ging altijd gepaard met een zwart-grijs gestreepte broek. Als iemand dit automatisch samengaan kan ontkrachten, ook goed. Voor mij komt dit nu over als black-tie met een rode broek. En die zwarte das is erg merkwaardig, toch?
Volgens de etiquette bestaat een jacquet (morning coat) uit een zwart-grijs gestreepte (soms effen grijze) broek zonder omslag en een zwart jasje met lange afgeronde panden en een grijs (bij een begrafenis zwart) vestje. Leuke anekdote is wellicht, dat de leerlingen van Eton een jacquet als schooluniform dragen, alleen dan altijd met een witte das.
De Engelsen noemen het, zoals jij al aangaf, een jacquet een morning coat omdat het nooit na 18:00 uur c.q. zonsondergang gedragen wordt en omdat de edelen zich hierin vroeger kleedden tijdens het paardrijden. Het woord komt, net zoals ons Nederlandse woord jak, van jacque = lakeienjas. In de 17de en 18de eeuw werd de naam Jacque(s) Bonhomme in Frankrijk gebruikte als aanduiding voor een boer, landman, lakei (in het kaartspel is de boer nog altijd Jacques).