...begrijp ik het wel als iemand in bijv. een korte broek en goedkoop uitziende kleding ernaar gaat kijken de verkoper vraagtekens heeft of het wel binnen je budget valt. Niet dat ik het goed wil praten, iedereen verdient een gelijke behandeling en aan iemands kleding kan je natuurlijk niet afleiden hoeveel geld die persoon te besteden heeft.. maarja ieder mens heeft vooroordelen.
Een verkoper mag vooroordelen hebben (is menselijk tenslotte), maar hij mag ze op geen enkele wijze laten blijken aan de klant.
Bij een grote motorzaak kwam eens iemand in een dergelijke outfit binnen. Ging weg met een gloednieuwe HD Heritage Classic full option. Werd sindsdien altijd als voorbeeld voor de verkoopopleiding gebruikt.
Een bekende van mij was een Schiphol-taxibedrijf begonnen. Ging in "normale" (niet armoedig dus) kleding naar een Audi-dealer voor 3 (!) Audi A8's in luxe uitvoering. Werd bij binnenkomst (ze wisten nog niet waarvoor hij kwam) al totaal niet serieus genomen dus ging naar de concurrent. Kon het na de aankoop even niet laten het te melden bij de eerste zaak overigens.
En in de USA heersen overigens ook veel minder vooroordelen (althans men laat het niet blijken). Ik was behoorlijk "zomers" gekleed gezien de hogere temperaturen (en nog steeds beter dan de gemiddelde Amerikaan

), en dat had totaal geen consequenties voor het gedrag van de verkopers. Klant is daar heel wat meer "koning" dan in Nederland.