Het is een mooie dag. Klatergoud en gelifte rimpels lachen me toe. Dan vangt mijn neus potpouri dampen op om maar te zwijgen van de etherische oliën die van de overkant van de straat mijn neusvleugels bereiken. Gelokt door dit zoetige gas steek ik langs Porsche en Ferrari van de nouveau riche (en look-a-likes) de PC Hooftstraat over.
JONG VERKOOPTALENT
Met enig schaamrood op mijn kaken struikel ik over de bordeaux rode van kunststof vervaardigde loper de winkel in. Met veel potentie straalt een jongeling me toe en met hagelwitte glimlach vraagt hij; “Wat zal het worden vandaag?” Nog niet geheel bijgekomen van de schrik, zeg ik dat ik even van mijn apropos gebracht ben en loop achteromkijkend door. Ik had namelijk nog niets besloten over kopen vandaag en wilde slechts de kwaliteit van de producten waarderen. Misschien groeit er dan weer van een kijker een koper!
STALKER
Gelukkig is er een tweede eveneens zeer gedreven verkoper geïnteresseerd in mijn aankopen van die dag. Ook die weet ik kort en bondig te woord te staan. Deze heer respecteert mijn keuze. Dan loop ik door. Ja, je spreekt nog eens iemand. Gelukkig loop ik naar beneden en probeer een volgende verkoper te omzeilen. Helaas mislukt, een wederom jonge verkoper weet me van onder zijn bril te vragen naar mijn kennis van het schoenmerk Santoni…. Ik zeg eerst dat ik het merk ken en dan dat ik even rustig wil kijken. Hij knikt bevestigend. De jonge bediende lijkt me niet te begrijpen want onmiddellijk informeert hij naar mijn maat. Beschaamd en met veel slalom loop ik onbegrepen de winkel weer uit. Nu weet ik waarom mensen die op de PC Hooftstraat lopen zo goed kunnen skiën.
Dat je bij Oger door zoveel verkopers wordt aangesproken is niet alleen aan de verkopers te wijten imho. De winkel is onoverzichtelijk en daardoor weet de ene verkoper vaak van de andere niet of ze een bepaalde klant al aangesproken hebben.
Iedereen die wel eens als verkoper in een winkel werkzaam is geweest weet dat dit voor zowel de klant als de verkopers zelf een vervelende situatie is. Maar er is (helaas) weinig aan te doen.
Bij Oger is het trappetje op, trappetje af. Overal zijn verkopers en die weten dus echt niet of hun collega's je al eens eerder benaderd hebben. En wat doe je dan? Dan ga je er zelf maar op af.