Auteur Topic: DIY: Handgemaakte schoenspanners  (19572 keer gelezen)

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
DIY: Handgemaakte schoenspanners
Gepost op: 27 februari 2009 – 11:18:44
Nog even voordat ik inkopen ga doen voor de gebreide pochettes, wil ik dit topic starten met de eerste uitleg en wat foto's van mijn nieuwe project: DIY handgemaakte schoenspanners.

De titel zal de lading dekken; ik wil, als a-technisch doe-het-zelf'er, een paar handgemaakte schoenspanners maken.
Hoe en wat ga ik allemaal in de loop van het traject verklaren/uitleggen, door verslag te doen van elke stap aangevuld met foto's.

Opmerkingen, meningen, suggesties en ook kritiek zijn van harte welkom. Ik weet verder helemaal niets van schoenspanners af, dus ook ik kan hier veel van leren. Wel zou ik het bijzonder prettig vinden als diverse vormen van kritiek en dergelijke onderbouwd kunnen worden, in plaats van 'op niets af' wat te gaan roepen.

Mijn eerste stap zijn natuurlijk wat schetsen om een idee te krijgen van hoe of wat en een stappenplan in te kunnen vullen. Ik denk dat het ook wel interessant zal zijn dat ik onder elk verslag van een stap een logboek invul van de gemaakte kosten en geinvesteerde uurtjes.

Tot zover het inleidende gedeelte.

Voorwaarts!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

GSA

  • Gast
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2009 – 11:27:43
Ik denk dat je uitgangspunt de schoenleest van het betreffende paar moet zijn, wil het een meerwaarde hebben t.o.v. 'rtw-spanners'. Het namaken van de leest zal een heftige klus worden.
Het maken van een leest op basis van je voet zou ik niet aanraden als het om schoenen uit het rek gaat, aangezien het waarschijnlijk is, dat deze schoenen niet precies aansluiten op je voeten ;)

Maargoed, neem ff contact op met je schoenmaker zou ik zeggen misschien heeft hij nog wat tips..

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2009 – 11:32:59
Stap 1: Schetsend brainstormen.

Gisteravond en vanochtend al even gebrainstormd met vaders, die behoorlijk technisch is aangelegd, over de schoenspanners. Bedoeling is eigenlijk dat ik een 'universeel' paar fabriceer (wat klinkt dat woord ontzettend tegenstrijdig met 'handgemaakt' ;)), zodat de spanners voor elke maat te gebruiken zijn. Dit wil ik doen door middel van 'het aandraaien van de spanners' of 'het uit elkaar draaien' in plaats van de zelfspannende functie van de alledaagse spanners. Met een grote draaiknop op het hielstuk en een haakse overbrenging naar het voetstuk moeten de twee onderdelen uit elkaar gedraaid worden.

Allereerst begin ik met de basisbenodigdheden:

Een schetsboek en een pen van onbekende afkomst:


Hieronder kunt u wat schetsen zien. Redelijk basis en dus ook duidelijk, maar vooral het 'draaiende gedeelte' in het hielstuk roept een aantal vraagtekens op.

De spanner:


Het hielstuk (boven een zij-aanzicht, onder een vooraanzicht):


Het draaiende gedeelte uit het hielstuk:


Een alternatief dat het niet zal gaan halen:
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2009 – 11:35:19
Ik denk dat je uitgangspunt de schoenleest van het betreffende paar moet zijn, wil het een meerwaarde hebben t.o.v. 'rtw-spanners'. Het namaken van de leest zal een heftige klus worden.
Het maken van een leest op basis van je voet zou ik niet aanraden als het om schoenen uit het rek gaat, aangezien het waarschijnlijk is, dat deze schoenen niet precies aansluiten op je voeten ;)

Maargoed, neem ff contact op met je schoenmaker zou ik zeggen misschien heeft hij nog wat tips..

Zeer goed opgemerkt, is een puntje waar ik ook al mee zat. ;)
Maar aangezien dit projectje een enorme tijd en moeite in beslag gaat nemen, besluit ik het allereerst maar op mijn voeten te baseren. Lijkt mij verre van realistisch dat dit ooit verkocht gaat worden, zelfs als je de 'te maken kosten' even buiten beschouwing houdt. ;)

Maar een gesprek met mijn schoenmaker volgt inderdaad, wie weet wat hij er over te zeggen heeft.

Thanks!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2009 – 11:37:09
Een universele spanner lijkt mij lastig te maken. Is het niet zo dat maat 39 ook een smallere schoen is dan maat 44 (bijv.)?
Life is too short to drink bad wine

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2009 – 11:39:48
Logisch nadenkend zou je zeggen van wel, inderdaad Gaja. Maar vooralsnog mijn kennis van schoenen en/of schoenspanners is nihil te noemen. Toch wil ik, redelijk eigenwijs, het proberen voor elkaar te 'breien'. Gewoon, omdat het kan. ;)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Diverander

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:07:49
Logisch nadenkend zou je zeggen van wel, inderdaad Gaja. Maar vooralsnog mijn kennis van schoenen en/of schoenspanners is nihil te noemen. Toch wil ik, redelijk eigenwijs, het proberen voor elkaar te 'breien'. Gewoon, omdat het kan. ;)

Alle respect dat je hier tijd, moeite en alles in wil steken, maar....

Is er een reden dat je ze niet gewoon koopt, bijv. bij de Quality shop.

Succes!

Diverander
"Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak"

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:11:55
Crisis!  :shock:
Haha nee, dat woord is hier vrij onbekend. Een echte reden ervoor is er niet, behalve de fun om naar een resultaat toe te werken, bezig te zijn, en te doen wat anderen niet doen. ;)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:16:28
Een universele spanner lijkt mij lastig te maken. Is het niet zo dat maat 39 ook een smallere schoen is dan maat 44 (bijv.)?

Absoluut, daarnaast zit je nog met breedtematen per lengtemaat. Denk overigens dat het niet heel ingewikkeld moet zijn om een goede leest van je schoen te maken. Kwestie van een stevige doch flexibele zak in de schoen doen en vol laten lopen met gips. Dan heb je een behoorlijke goede basis om de spanner op te baseren.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:23:44
Absoluut, daarnaast zit je nog met breedtematen per lengtemaat. Denk overigens dat het niet heel ingewikkeld moet zijn om een goede leest van je schoen te maken. Kwestie van een stevige doch flexibele zak in de schoen doen en vol laten lopen met gips. Dan heb je een behoorlijke goede basis om de spanner op te baseren.

Vooral dat lijkt mij een vereiste. ;)
Ik heb het nu even geprobeerd met het standaard klotje wat in schoenen uit het rek zit:


Een goede dag in een schoen laten zitten, met een aantal pagina's van het Algemeen Dagblad in de punt. De ene schoen is natuurlijk puntiger als de andere(n), dus een hele puntige spanner lijkt mij not done.
Het klotje is geen perfecte 'mal' om te gebruiken, maar zo krijg je wel aardig het idee.

Edit: typo.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:25:55
Sommige Santoni's zouden behoorlijk profiteren van een spannertje dat hun fragiele neusje in model kan houden. Zijn enkele SFers die rood aanlopen als ze denken aan hun gehavende neusjes...

Interessant project!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:29:54
Sergio, ik ben de grootste Santoni-leek die hier rondloopt (toevallig ook niet op Santoni's), maar kan heel goed begrijpen wat je bedoeld. We zullen zien wat er mogelijk is met de neus!

Bedankt, N.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Carel

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.064
    • Bekijk profiel
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:32:49
Dat is idd wel makkelijk. Je zou ook een folie kunnen gebruiken wat mss beter werkt. Daarna kan je een mal maken. Een goede kennis van mij doet in carbon producten en maakt het ook zelf. Kan je nog een stel spanners van carbon maken lijkt mij best gaaf.
Laatst bewerkt op: 27 februari 2009 – 12:34:20 door Carel
Tribula

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:33:46
Om een goed model te krijgen van de binnenzijde van je schoen, kan je een vuiniszak nemen (zo'n dunne zwarte) en 2 in elkaar stoppen.

Vervolgens stop je je hand in de zak, en die weer in de schoen.
Daarna spuit je de zak die in schoen zit vol met pur.
De pur zet zich helemaal uit en op die manier krijg je de goede vorm.

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: DIY: Handgemaakte schoenspanners
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2009 – 12:40:37
Om een goed model te krijgen van de binnenzijde van je schoen, kan je een vuiniszak nemen (zo'n dunne zwarte) en 2 in elkaar stoppen.

Vervolgens stop je je hand in de zak, en die weer in de schoen.
Daarna spuit je de zak die in schoen zit vol met pur.
De pur zet zich helemaal uit en op die manier krijg je de goede vorm.
Duwt het uitzettende put niet de hele schoen uit model?
Niets zo veranderlijk als de mens