Auteur Topic: Kapotte knoop na stomen  (6779 keer gelezen)

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Kapotte knoop na stomen
Gepost op: 11 februari 2009 – 17:16:38
Toen ik zojuist mijn Faconnable jasje ophaalde bij de stomerij bleek dat 1 van de knopen was afgebroken. Dit scheen "normaal" te zijn volgens de verkoopster en ze boden aan om een knoop die er op lijkt gratis aan te zetten. Verder viel dit allemaal onder de noemer eigen risico. Het lijkt me nogal bizar dat dit normaal zou kunnen zijn? Of heeft iedereen 15 spare buttons bij zijn jasjes en pakken. Omdat ik geen reserve knoop heb moet ik nu 11 nieuwe knopen gaan scoren en opnieuw aan laten zetten...

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2009 – 18:10:10
Ik durf geen uitspraak te doen over de aansprakelijkheid. Lijkt mij dat in principe de aansprakelijkheid bij de stomerij ligt maar die zullen wel een waiver hebben. Toch misschien tijd om van stomerij te wisselen Samuel, dit mag imo niet.

Er zijn wat draadjes over knopen met eventueel adresjes.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2009 – 18:24:19
Toen ik zojuist mijn Faconnable jasje ophaalde bij de stomerij bleek dat 1 van de knopen was afgebroken. Dit scheen "normaal" te zijn volgens de verkoopster en ze boden aan om een knoop die er op lijkt gratis aan te zetten. Verder viel dit allemaal onder de noemer eigen risico. Het lijkt me nogal bizar dat dit normaal zou kunnen zijn? Of heeft iedereen 15 spare buttons bij zijn jasjes en pakken. Omdat ik geen reserve knoop heb moet ik nu 11 nieuwe knopen gaan scoren en opnieuw aan laten zetten...

De meeste stomerijen werken met de zogenaamde NETEX-voorwaarden. Die kun je hier nalezen:

http://www.netex.nl/consumenten/leveringsvoorwaarden

Vooral art. 6 aanhef en lid 1 sub c zijn wel interessant in dit geval. Eventueel kun je naar de geschillencommissie. Ik zou eerst even contact zoeken met Faconnable voor reserveknopen (geen idee of Faconnable knopen verstrekt trouwens).

Groeten,
Don

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2009 – 18:54:15
Don heeft gelijk m.b.t. tot de voorwaarden. Bij schending van dergelijke voorwaarden kan je ook naar de kantonrechter gaan, of daar mee dreigen. Het gaat natuurlijk maar om een knoop, maar er zijn nauwelijks kosten gemoeid bij de kantonrechter. Altijd wel eisen dat de stomerij wordt veroordeeld in de proceskosten.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2009 – 19:04:18
Don heeft gelijk m.b.t. tot de voorwaarden. Bij schending van dergelijke voorwaarden kan je ook naar de kantonrechter gaan, of daar mee dreigen. Het gaat natuurlijk maar om een knoop, maar er zijn nauwelijks kosten gemoeid bij de kantonrechter. Altijd wel eisen dat de stomerij wordt veroordeeld in de proceskosten.

Puntje is wel dat op het moment dat je dreigt met juridische stappen, je - ongeacht de uitkomst - waarschijnlijk op zoek kunt gaan naar een andere stomerij. Het schijnt me toe dat je een bewijsprobleem hebt, de hoofdregel in het burgerlijk procesrecht is 'wie stelt moet bewijzen' (art. 150 Rv.). Je moet dus aannemelijk maken dat de stomerij de 'zorgplicht' van art. 6 van de algemene voorwaarden heeft geschonden.

Citaat
Artikel 6 - Aansprakelijkheid stomerij
Tenzij de stomerij bij vakkundige beschouwing de hieronder onder a tot en met d genoemde omstandigheden had behoren op te merken en schade ten gevolge daarvan in redelijkheid had kunnen vermijden

Bovendien zal de kantonrechter waarschijnlijk eerst zich ernstig afvragen waarom twee partijen het niet eens kunnen worden over een minnelijke (buitengerechtelijke) schikking.

De geschillencommissie is sowieso een goedkopere optie en je de kans dat je op zoek moet naar een andere stomerij is kleiner in mijn beleving. De uitspraak van de geschillencommissie is wel bindend. Je verliest daarmee de optie om de kantonrechter in te schakelen.

Kortom: toch eerst maar Faconnable bellen om te kijken of ze die knopen voor je hebben, lijkt me ;)

Groeten,
Don
Laatst bewerkt op: 11 februari 2009 – 19:11:19 door Don

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2009 – 19:06:29
Toevallig ook niet een knoopje van de sluiting van je binnenzak dat je kan overzetten?
Laatst bewerkt op: 11 februari 2009 – 19:08:35 door Mikey Fuoco

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2009 – 19:13:43
Zeker weten Don, maar het is een mogelijkheid die de vermelding waard was ;)

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2009 – 21:48:52
Hartelijk dank voor het meedenken heren! Het binnenzak knoopje is helaas te klein. Ik ga morgen allereerst proberen Faconnable te benaderen om te kijken of zij iets voor mij kunnen betekenen. Mocht dit niet lukken ga ik voor leggen om (desnoods gedeeltelijk) de kosten voor nieuwe knopen te verhalen bij de stomerij.

Dan rest wel nog de vraag of het normaal is dat een knoop sneuvelt tijdens het stoomproces. De bediende deed voorkomen alsof dit regelmatig zou gebeuren. Is dit reëel? Ik moet er niet aan denken dat ik bij iedere stoombeurt bang moet zijn voor beschadigingen:-k

edit: typo
Laatst bewerkt op: 11 februari 2009 – 22:06:51 door Samuel

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2009 – 22:00:22
Het is niet reeel en getuigd van een slechte omgang met andermans spullen. De algemene voorwaarden die Don wist op te snorren spreken ook expliciet van knoopverlies, een teken dat Netex als vereniging dergelijke dingen ook laakbaar vindt.

Ze wilde je waarschijnlijk bluffen, in de hoop dat je weer verder ging.

GSA

  • Gast
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2009 – 22:30:45
waren de knopen van hoorn?

Dan kan het aan het materiaal liggen, hoornen knopen willen weleens breken bij het stomen..

Citaat
Wood, Leather and Horn
These natural products add a wonderful texture and "feel," especially to fine woolens and handknits. Being organic materials, they need special protection.

* Neither machine nor hand washing is recommended for wood or leather. (There are exceptions: some styles are coated with a protective, water-safe veneer. Check the care instructions provided with the buttons.) Horn buttons may be hand washed.

* Ask your cleaners to cover the buttons with foil.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2009 – 22:49:42
Het is niet reeel en getuigd van een slechte omgang met andermans spullen. De algemene voorwaarden die Don wist op te snorren spreken ook expliciet van knoopverlies, een teken dat Netex als vereniging dergelijke dingen ook laakbaar vindt.

Ze wilde je waarschijnlijk bluffen, in de hoop dat je weer verder ging.

Het zou me niet verbazen dat ze het inderdaad laakbaar vinden, maar getuige het expliciete voorbehoud dat wordt gemaakt in de algemene voorwaarden denk ik dat het een reλel risico van het schoonmaakproces is. Verder moet men volgens mij bedenken dat niet alle kledingstukken die een stomerij krijgt aangeleverd van constante kwaliteit zijn.

Groeten,
Don

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2009 – 09:09:32
Maar wat precies in het reinigingsproces veroorzaakt eigenlijk het breken van de knopen? Ik heb dit namelijk ook al een paar keer gehad, maar dan waren het mouwknoopjes waar een klein stukje van was afgebroken.

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2009 – 16:35:09
Ik zou niet weten of het hoorn is of niet. Faconnable heb ik ondertussen gemailed.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2009 – 18:55:03
Maar wat precies in het reinigingsproces veroorzaakt eigenlijk het breken van de knopen? Ik heb dit namelijk ook al een paar keer gehad, maar dan waren het mouwknoopjes waar een klein stukje van was afgebroken.
Aardige vraag. Ik ga er van uit dat de knopen breken door het temperatuur verschil tussen de stoom en de koele ruimte. Hoorn is immers een natuurproduct.

Dhr.v.Kamen

  • Gebruiker
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Kapotte knoop na stomen
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2011 – 14:14:44
Oud topic omhoog schoppen.

Hoe is dit afgelopen? Ik heb namelijk schade aan een jas doordat de stomerij een gesp is kwijtgeraakt.