Auteur Topic: MTM en bespoke shirts: getting the fit right  (207574 keer gelezen)

stijlvol

• Bekijk profiel
Re: MTM en bespoke shirts: getting the fit right
Reactie #135 Gepost op: 26 augustus 2010 - 22:08:25
Weet niet of dit het juiste topic is zo niet, excuus.
Maar wat vinden jullie van die sites waar je maatshirts kan bestellen. Doel dan op italianshirts en cape comfort enzo.
Heb zelf bij die laatste wel vaker besteld en dan shirts van de betere, trouwens is niet zeker ze waren duurder maar of dat beter is.., stoffen en dan mooie knopen enzo. Enige probleem is dat wanneer je een shirt hebt die echt goed zit. Je de volgende keer met dezelfde maten een iets ander shirt krijgt. Wel goede service hoor, je stuurt terug en krijgt een ander. Maar toch raar. Heb het zelfs gehad bij een bestelling van 2 allebei dezelfde full tailored maten en toch net een ander shirt.

Ben benieuwd of jullie nog andere wellicht wat duurdere, maar betere sites kennen.

thnx

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #136 Gepost op: 26 augustus 2010 - 22:29:53
Ik weet het niet zo Stijlvol. Heb zelf talloze malen op al die sites zitten klikken en heb nooit iets durven bestellen door het gemis aan persoonlijke kennis en gevoel van een opmeter in een winkel.
Heb nu zelf voor SuitSuppy gekozen om hemden te laten maken.
Mijn voorgevoel is bevestigd, je hebt meer zicht op de stoffen die je kiest. Live zien is toch anders als een plaatje op je scherm. En een afhangende schouder of net dat halve centimetertje erbij kun je niet zelf verzinnen of opmeten vanwege gebrek aan kennis en is überhaupt geen keuze mogelijkheid op die sites
Be yourself no matter what they say

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #137 Gepost op: 26 augustus 2010 - 22:31:28
Je kan beter je energie steken in het zoeken van een goede MTM of bespoke shirtmaker. Die extra tientjes of zelfs honderden Euro's geven zoveel meer voldoening.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanitā - modern tailors
Reactie #138 Gepost op: 27 augustus 2010 - 01:09:50
Je kan beter je energie steken in het zoeken van een goede MTM of bespoke shirtmaker. Die extra tientjes of zelfs honderden Euro's geven zoveel meer voldoening.

I second that!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanitā - modern tailors

Mediaman

• Gast
Reactie #139 Gepost op: 27 augustus 2010 - 07:35:18
Juist het goed kunnen bekijken en bevoelen van stoffen is voor mij belangrijk in het samenstellen van een MtM shirt. Dat kan niet online, dus zou ik het nooit doen. Ik denk dan ook Yoox-aankopen waarvan ik bij het openen van de doos al zag dat ze direct retour zouden gaan omdat de stof er niet totaal uitzag zoals ik dacht dat het er op Yoox uitzag.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #140 Gepost op: 29 augustus 2010 - 01:35:24
I second that!

I bet you do...  ;)

Overigens kan ik wel uit eigen ervaring beamen dat de assistentie van een ervaren persoon, alsmede een goed aan te passen patroon een hoop 'trial and error' scheelt.

stijlvol

• Bekijk profiel
Reactie #141 Gepost op: 01 september 2010 - 21:54:56
Ik ben het wel met jullie eens hoor. Mij gaat het meer om het gemak dat ik er geen tijd aan kwijt ben, bij Mtm moet ik toch ook weer ergens langs. Maar ja, dan behoor je ook iets te krijgen.
De shirts die ik koop zijn acceptabel maar toch elke keer weer iets anders.

Ik zal in dit topic eens kijken naar goede mtm in de buurt van Amsterdam.

Reinier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #142 Gepost op: 15 september 2010 - 10:24:55
Hoe strak hebben jullie het shirt om je nek zitten als hij helemaal dicht is.
Zelf vind ik het heel lelijk als er teveel ruimte tussen de nek en het shirt zit.
Hierdoor heb ik het shirt aan de strakke kant.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #143 Gepost op: 15 september 2010 - 10:33:20
Als het goed is - we zitten hier in het maatwerk topic - is er geen sprake van een te stak shirt bij de juiste boordmaat. Mijn boorden sluiten netjes aan op de nek, zonder dat het knellend voelt.
Als je het hebt over RTW shirts: wanneer je de shirts met het boord gesloten draagt, met een das en een jasje, dan lijkt me de juiste boordmaat belangrijker dan de fit van je shirt.
You can buy clothes, but you can't buy style

Reinier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #144 Gepost op: 15 september 2010 - 10:40:57
Mijn vraag/opmerking is misschien niet helemaal in het goede topic geplaatst.

TomR

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #145 Gepost op: 10 december 2010 - 17:41:36
Recent heb ik een shirt online besteld bij serafino (in de zoek functie een aantal kleine dingetjes over gevonden). Ik wilde het eens uitproberen en deze stap was meer voor de hand liggend dan naar een shop gaan voor een MtM. Ik kan me in de visie van de echte Stijlforum heren hier goed vinden. In de toekomst zal ik daarom ook naar de winkel gaan. Ik miste inderdaad de feeling van de stof bij het uitzoeken. Verder wel erg informatief en uitgebreid weergegeven op deze site. Dit was de meest uitgebreide online shirtwinkel die ik kon vinden in Nederland. Ik ben voor een wit shirt gegaan met een semi wide spread kraag, klassieke side pleats, onderkant tail shirt en extra getailleerd. Ik vond dit een mooie combinatie die klassiek met modern combineert en kan hem zowel formeel als informeel dragen. De semi wide spread kraag omdat ik in de toekomst ook graag eens een vlinderdas draag. Heb hem 1 keer aan gehad en was laaiend enthousiast over de fit. Nu heb ik echter dit forum ontdekt en zal hem dit weekend nog eens goed passen. Dan zal ik mijn definitieve bevindingen met u delen.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #146 Gepost op: 10 december 2010 - 20:58:49
Tom,

Als je toch aan het passen bent, neem gelijk even een foto van de fit.
Hoe duur was het shirt ? Een MTM bij SuSu ben je namelijk voor 100 euro klaar.
if i stop lying i just disappoint you

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #147 Gepost op: 11 januari 2011 - 08:59:05
Eventjes dit topic weer een kick geven. De fit van de shirts die ik vandaag de dag veel op SF.nl zie, en trouwens ook zelf draag, is behoorlijk strak. Gisteren sprak ik hier ook met Narci over en eigenlijk kwam ik wel een beetje tot de conclusie dat we hierin een beetje zijn doorgeslagen. Een shirt zit niet goed als het zo strak is dat je het shirt voelt als je iets uit het bovenste schap in de supermarkt moet pakken. Dat is puur mode en heeft niks te maken met 'hoe het hoort'.

Kijk o.a. maar naar Kabbaz: En Anna Matuozo (met Foof, voor HGW): http://i22.photobucket.com/albums/b328/mafoofan/titc/matuozzo2008/matuozzo200820.jpg

Ik zie dan, zeker bij Foof, duidelijk dat er rond de schouders en borst meer ruimte over is dan ik zie in het WDDHV-topic. Dat heeft twee grote voordelen in mijn optiek. Ten eerste kan hij zonder problemen bewegen in dat shirt - het is comfortabel. Ten tweede ziet zelfs de kleine en waarschijnlijk bijzonder slanke Foof er gespierd uit met dat shirt.

DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #148 Gepost op: 11 januari 2011 - 10:31:16
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, al blijft het een kwestie van smaak.

Over dat shirt van Foof, ben ik de enige die vindt dat dat eigenlijk helemaal niet zo'n mooi zittend shirt is? Meerdere plooien op de borst en ook op de schouder. De schouder zit niet op zijn schouderlijn.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #149 Gepost op: 11 januari 2011 - 10:35:39
Een shirt zit niet goed als het zo strak is dat je het shirt voelt als je iets uit het bovenste schap in de supermarkt moet pakken. Dat is puur mode en heeft niks te maken met 'hoe het hoort'.

Een shirt moet comfortabel zitten wanneer je normaal zittend werk doet. Wanneer je fysieke arbeid verricht geldt een andere 'right fit' dan wanneer je een kantoorknuppel of student bent. En wanneer ik iets uit het bovenste schap moet hebben, vraag ik een vakkenvuller of hij dit voor mij kan pakken, daar zijn ze eenmaal voor. ;)
You can buy clothes, but you can't buy style