Auteur Topic: Broek strijken  (19987 keer gelezen)

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Broek strijken
Gepost op: 30 januari 2009 – 15:03:18
Vandaag heb ik weer een poging ondernomen om een broek te strijken (100% katoenen incotex). Deze keer netjes met een doek er tussen en heb de stappen gevolgd van een youtube video. Na 25 minuten was ik 3 kromme vouwen verder en de bovenkant kreeg ik helemaal niet strak. Toen maar een andere broek gepakt  :roll:

Valt de kunst van het broeken strijken makkelijk onder de knie te krijgen? Of ge/mis bruikt de forummer zijn vriendin/vrouw voor deze klus? Of maakt men gebruik van strijk diensten bij de stomerij of een huishoudster?

Laatst bewerkt op: 31 januari 2009 – 11:33:32 door Sergio

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2009 – 15:16:22
Ik strijk zelf.  :)

Als je het goed wilt doen is het wel een secuur werkje, maar ik doe het zo vaak dat ik een Incotex of vergelijkbare broek bijna met m'n ogen dicht kan strijken. Eerst normaal strijken zoals bijvoorbeeld een spijkerbroek en vervolgens dubbelvouwen en in ιιn keer de vouw er in persen.


GSA

  • Gast
Re: broek strijken
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2009 – 15:23:27
Valt de kunst van het broeken strijken makkelijk onder de knie te krijgen? Of ge/mis bruikt de forummer zijn vriendin/vrouw voor deze klus?
Check! Zelf is het ook goed te doen, een goed strijkijzer scheelt heel veel!!

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2009 – 15:50:31
Ik heb net een nieuwe van Tefal (of Philips  :-k) die goed moest zijn (aldus de verkoper).  Ik weet niet wat ik fout heb gedaan, maar de bovenkant kreeg ik absoluut niet kreukelvrij met zo'n strijkdoek er tussen.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2009 – 16:01:59
Probeer het object dat je gaat strijken eerst altijd zo 'strak' mogelijk op de strijkplank neer te leggen/ te spannen. Als je strijkt is het soms nodig om met je ene hand de stof strak te trekken terwijl je met je andere hand het strijkijzer hanteert. Als de stof niet strak ligt, dan strijk je er juist kreukels en vouwen in.

Volgens mij heeft Nexus ooit eens een 'how to' geschreven met plaatjes, maar dat ging over een shirt. Wellicht heb je daar wat aan. Zal je wel even moeten zoeken.  ;)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2009 – 16:04:29
Toevoeging: In plaats van tobben met de doek, kan je de broek binnenstebuiten strijken en als ie strak is pas de buitenkant persen met gebruikmaking van de doek.

GSA

  • Gast
Re: broek strijken
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2009 – 16:48:02
(aldus de verkoper).

helaas beweren (de meeste) verkopers dit bij elk denkbaar product..

Humphrey

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.131
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2009 – 16:52:33
Het persen van een wollen broek is toch een vak apart.

Zelf weet ik niet zo goed wat het beste is: een dure broekenpers of een speciaal strijkijzer.

Mij is in ieder geval met klem afgeraden om met een standaard stoomstrijkijzer en een doek een vouw in een broek te persen.

De echte goede vouwen worden volgens mij geperst door een speciaal strijkijzer waarbij de warmte door de strijktafel wordt weggezogen.

Laten jullie de broeken van jullie pakken persen op een speciaal adresje of hebben jullie hiervoor goede tips?
Style is never out of fashion

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2009 – 17:01:36
Laten jullie de broeken van jullie pakken persen op een speciaal adresje of hebben jullie hiervoor goede tips?
Broekenpers en stomerij.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2009 – 17:36:25
Het persen van een wollen broek is toch een vak apart.

Ik neem gemakshalve aan dat hij hier katoenen broeken bedoelt. Wol wordt natuurlijk niet gestreken maar geperst zoals je zegt.  ;)

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: broek strijken
Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2009 – 20:11:34
Vandaag heb ik weer een poging ondernomen om een broek te strijken (100% katoenen incotex). Deze keer netjes met een doek er tussen en heb de stappen gevolgd van een youtube video. Na 25 minuten was ik 3 kromme vouwen verder en de bovenkant kreeg ik helemaal niet strak. Toen maar een andere broek gepakt  :roll:

Valt de kunst van het broeken strijken makkelijk onder de knie te krijgen? Of ge/mis bruikt de forummer zijn vriendin/vrouw voor deze klus? Of maakt men gebruik van strijk diensten bij de stomerij of een huishoudster?


Misschien wordt er van me verwacht dat ik het uit de berichten afleid, maar dat risico neem ik dan maar. Zelf behaal ik succes met behulp van kraanwater uit een plantenspuit.

Ik begin zelf niet aan het persen van een plooi in een broek. Voor de broeken die mijn pak horen heb ik een stomerij gevonden die er geen probleem van maakt om ook alleen te persen. Ik weet niet in hoeverre dat standaard is, maar ik ben er blij mee.

Groeten,
Don
Laatst bewerkt op: 30 januari 2009 – 20:13:08 door Don

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitΰ - modern tailors
Re: Broek strijken
Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2009 – 11:35:20
Ik dacht dat persen zonder reinigen werd afgeraden omdat je het vuil er dan in perst?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitΰ - modern tailors

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Broek strijken
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2009 – 12:19:06
Ik dacht dat persen zonder reinigen werd afgeraden omdat je het vuil er dan in perst?
Ik weet niet of dat zo is, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen. Wat ik doe is het volgende:

Voordat ik mijn broeken weghang aan het einde van het seizoen breng ik ze naar de stomerij voor stomen en persen. Ik vind het belangrijk dat de stomerij die ik heb gekozen stoomt zonder gebruik te maken van chloor.

Tijdens het seizoen gebruik ik een kledingborstel om zichtbaar vuil te verwijderen. Verder hang ik kleding buiten om het te luchten. Als vlekken hardnekkig zijn gebruik ik water en ossengalzeep. Tot nu toe ben ik tevreden met het resultaat.

Groeten,
Don

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Broek strijken
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2009 – 12:26:48
Lijkt me een prima oplossing. Zelf merk ik dat een goede kledingborstel inderdaad wonderen doet. Verder heb ik op een gegeven moment maar een stoomapparaat (reismodel) gekocht - achteraf een hele goede investering, al zeg ik het zelf.

Nu nog een stomerij of kleermaker vinden die wil persen zonder te stomen, moet ook wel lukken denk ik.

Topdude

  • Gebruiker
  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
Re: Broek strijken
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2009 – 15:32:21
Wat versta ik onder een strijkdoek?
Is daarvoor een oude (schone) theedoek toereikend, of moet ik iets anders nemen?