Wat kan én mag bepaal je natuurlijk zelf. Regeltjes zijn funest voor het streven naar elegantie in mijn beleving, tenzij het gaat om functionele en actuele etiquette. Als je twijfelt of je met een bepaald shirt kunt wegkomen dan zullen er vast wel wat leden bereid zijn om foto's aan een kritisch commentaar te onderwerpen. Een linnen shirt kun je dragen als het buiten een graad of 20 is. Dat betekent dat het buiten de zomer meestal in de kast blijft, tenzij je buiten Nederland verblijft.
Ik denk dat je een linnen shirt zo eenvoudig mogelijk moet houden. Dat betekent manchetten met een enkele knoop en een knoop op het mouwhuis. Ik heb een voorkeur voor ronde manchetten, maar dat is puur persoonlijk. Persoonlijk zou ik elke connotatie met formaliteit willen voorkómen door (voor het decoratieve element) twee borstzakjes toe te voegen. Zo een shirt zal waarschijnlijk vaak zonder een jasje worden gedragen. Dat betekent natuurlijk nog niet dat je daar dan ook spullen in moet gaan stoppen, dat is natuurlijk funest voor de lijn van het shirt.

Hieronder een aantal opties voor boorden (ik beoog geen volledig overzicht geven):

BronIk denk dat deze stijlen geschikt zijn voor een linnen shirt:
- Modified Spread 2-1/2" Points (waarbij de maat is aangegeven in inches neem ik aan)
- Medium Spread
- Medium Spread Button Down
Groeten,
Don
Edit: Opmaak