Als je consequent bent doe je dat dus wel. Als je zo graag terug wilt naar de jaren '20 en '30 dat je dat middels een website van de daken schreeuwt, dan moet je in mijn ogen ook stoppen met jullie website en een gedrukt medium gaan gebruiken.
En ik wil dus niet graag terug naar die jaren.
Bepaalde aspecten van die tijd spreken me aan, niet alle.
Helemaal als je jezelf 'neo-traditionalist in extremis' noemt...
Neo=nieuw.
Als ik dat aan mijn (helaas overleden) grootouders van vaderszijde zou vragen, zou ik een antwoord krijgen dat niet helemaal in je verhaal past. Als keihard werkende Amsterdamse arbeiders hadden zij wel wat anders aan hun hoofd dan het naleven van allerhande etiquetteregeltjes. Als ik dat aan mijn grootouders van moederszijde zou vragen, zou je verhaal beaamd worden. Dat waren middenklassers die graag probeerden hogerop te komen en zich daarom nadrukkelijk conformeerden aan de regels die die stand hen oplegde.
En die arbeiders tutoyeerde die iedereen?
Namen zij de pet niet af bij het groeten?
Ook zij gebruikte etiquette, zij het een andere soort etiquette dan de elite.
In ieder geval hadden de meeste een betere omgangsvorm dan veel menschen nu.
Nee, mevrouw Groskamp laat ons zien wat zij (en haar milieu) een beschaafde manier van met elkaar omgaan vond.
Inderdaad en hoe de 'gewoone Nederlander', deze manier in het dagelijksch leven gebruiken kon, ook zij van een ander milieu.
En met deze ene zin veroordeel jij dus een groot deel van de mensen die hier present zijn. Hier wordt af en toe stevig gezondigd tegen de regels van Groskamp.
Inderdaad, bepaalde manieren gebruiken volgens mevrouw van Groskamp niet van goeden smaak, maar als zij die dezen regel breken zullen zich hier vast niet aan storen.
Iedereen heeft andere omgangsvormen, dat moet men zelf weten.
En of iemand dat dan goede of slechte smaak vind moet diegene ook zelf weten.
Maar mij maakt dat niks uit. Persoonlijk voorbeeld: Groskamp keurt het dragen van zegelringen af als je geen familiewapen hebt. Ik draag een zegelring. Niet omdat ik een familiewapen draag (heb ik wel, alleen via grootmoederszijde en dus niet het 'recht' het te voeren) maar omdat de geboorte van mijn zoon zoveel impact op mijn leven heeft gehad, dat ik dat in een stijlvolle vorm ook aan de buitenwereld wil laten zien. Ik negeer Groskamp dus. Getuigt dat van slechte manieren?
Volgens de etiquette van 1939 wel, maar daar hoeft U het toch niet om te laten?
Helaas is dat dus wel degelijk belangrijk: de keuze zιlf iets mooi vinden of doen, en niet omdat iemand zegt wat je wel of niet mooi mag vinden. Als er mensen zijn die het afkeuren dan is dat het probleem van die mensen. Maar val anderen daar dan niet mee lastig.
We moeten de balans dus opzoeken.
In vroeger tijden hielt men zich misschien te veel bezig met wat anderen van hen dacht maar vandaag de dag is dit volgens mij te weinig.
Want waarom mag je iemand er niet mee lastig vallen als dat wat zij doen jou stoort maar mogen zij jou er wel mee lastig vallen?
Al te lang vind men alles maar goed en dat alles moet mogen.
Over smaak valt niet te twisten maar hou rekening met elkander.
Ik ontken niet dat er bepaalde algemene etiquetteregels zijn die handig zijn, maar probeer niet alles vast te leggen in regeltjes. Dat maakt het leven buitengewoon saai.
De regeltjes zijn ook een leidraad, niet iets om letter voor letter over te nemen.
We kunnen denk ik als samenleving veel leren van de manier waarop onze maatschappij vroeger in elkaar zit.
Denk ik dat alles vroeger beter was, neen, natuurlijk niet.
Maar ik denk ook niet dat vroeger alles slechter was.
Zou ik echt in de jaren 30 willen leven, neen dank U.
Maar ik denk wel dat er zaken zijn uit die periode die niet mis zouden staan in de huidige samenleving.