Auteur Topic: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?  (15617 keer gelezen)

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #30 Gepost op: 02 januari 2009 – 14:47:24
Ik denk dat juffrouw Jo op een verkeerd forum is terecht gekomen. :mrgreen:
Wat was ook al weer den ondertitel van Stijlforum?
Iets met heerenkleding?
Laatst bewerkt op: 02 januari 2009 – 14:49:10 door Bogart

Dantθs

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #31 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:15:34
Dan liever een aan de tijdsgeest aangepaste uitgave. Tempora muntantur, nos et mutamur in illis.

JFR

Altijd een beetje sneu mensen die Latijn citeren maar hun moerstaal niet beheersen.

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #32 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:18:25
Aha, u bedoelt mijn foutje in 'tijdgeest'? Als we zo gaan beginnen: Altijd sneu, mensen die anderen op spelfouten menen te moeten wijzen maar die zelf hun interpunctie niet onder de knie hebben...

JFR

jufjo

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
    • Club Interbellum
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #33 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:19:11
Als je consequent bent doe je dat dus wel. Als je zo graag terug wilt naar de jaren '20 en '30 dat je dat middels een website van de daken schreeuwt, dan moet je in mijn ogen ook stoppen met jullie website en een gedrukt medium gaan gebruiken.

En ik wil dus niet graag terug naar die jaren.
Bepaalde aspecten van die tijd spreken me aan, niet alle.

Citaat
Helemaal als je jezelf 'neo-traditionalist in extremis' noemt...

Neo=nieuw.

Citaat
Als ik dat aan mijn (helaas overleden) grootouders van vaderszijde zou vragen, zou ik een antwoord krijgen dat niet helemaal in je verhaal past. Als keihard werkende Amsterdamse arbeiders hadden zij wel wat anders aan hun hoofd dan het naleven van allerhande etiquetteregeltjes. Als ik dat aan mijn grootouders van moederszijde zou vragen, zou je verhaal beaamd worden. Dat waren middenklassers die graag probeerden hogerop te komen en zich daarom nadrukkelijk conformeerden aan de regels die die stand hen oplegde.

En die arbeiders tutoyeerde die iedereen?
Namen zij de pet niet af bij het groeten?
Ook zij gebruikte etiquette, zij het een andere soort etiquette dan de elite.
In ieder geval hadden de meeste een betere omgangsvorm dan veel menschen nu.

Citaat
Nee, mevrouw Groskamp laat ons zien wat zij (en haar milieu) een beschaafde manier van met elkaar omgaan vond.

Inderdaad en hoe de 'gewoone Nederlander', deze manier in het dagelijksch leven gebruiken kon, ook zij van een ander milieu.

Citaat
En met deze ene zin veroordeel jij dus een groot deel van de mensen die hier present zijn. Hier wordt af en toe stevig gezondigd tegen de regels van Groskamp.

Inderdaad, bepaalde manieren gebruiken volgens mevrouw van Groskamp niet van goeden smaak, maar als zij die dezen regel breken zullen zich hier vast niet aan storen.
Iedereen heeft andere omgangsvormen, dat moet men zelf weten.
En of iemand dat dan goede of slechte smaak vind moet diegene ook zelf weten.

Citaat
Maar mij maakt dat niks uit. Persoonlijk voorbeeld: Groskamp keurt het dragen van zegelringen af als je geen familiewapen hebt. Ik draag een zegelring. Niet omdat ik een familiewapen draag (heb ik wel, alleen via grootmoederszijde en dus niet het 'recht' het te voeren) maar omdat de geboorte van mijn zoon zoveel impact op mijn leven heeft gehad, dat ik dat in een stijlvolle vorm ook aan de buitenwereld wil laten zien. Ik negeer Groskamp dus. Getuigt dat van slechte manieren?

Volgens de etiquette van 1939 wel, maar daar hoeft U het toch niet om te laten?

Citaat
Helaas is dat dus wel degelijk belangrijk: de keuze zιlf iets mooi vinden of doen, en niet omdat iemand zegt wat je wel of niet mooi mag vinden. Als er mensen zijn die het afkeuren dan is dat het probleem van die mensen. Maar val anderen daar dan niet mee lastig.

We moeten de balans dus opzoeken.
In vroeger tijden hielt men zich misschien te veel bezig met wat anderen van hen dacht maar vandaag de dag is dit volgens mij te weinig.
Want waarom mag je iemand er niet mee lastig vallen als dat wat zij doen jou stoort maar mogen zij jou er wel mee lastig vallen?
Al te lang vind men alles maar goed en dat alles moet mogen.
Over smaak valt niet te twisten maar hou rekening met elkander.

Citaat
Ik ontken niet dat er bepaalde algemene etiquetteregels zijn die handig zijn, maar probeer niet alles vast te leggen in regeltjes. Dat maakt het leven buitengewoon saai.

De regeltjes zijn ook een leidraad, niet iets om letter voor letter over te nemen.
We kunnen denk ik als samenleving veel leren van de manier waarop onze maatschappij vroeger in elkaar zit.
Denk ik dat alles vroeger beter was, neen, natuurlijk niet.
Maar ik denk ook niet dat vroeger alles slechter was.
Zou ik echt in de jaren 30 willen leven, neen dank U.
Maar ik denk wel dat er zaken zijn uit die periode die niet mis zouden staan in de huidige samenleving.
Hoogachtend,
Juffrouw Jo
Neo Traditionalist in Extremis
Lid van Club Interbellum

jufjo

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
    • Club Interbellum
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #34 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:20:57
Ik denk dat juffrouw Jo op een verkeerd forum is terecht gekomen. :mrgreen:
Wat was ook al weer den ondertitel van Stijlforum?
Iets met heerenkleding?


Een ondertitel was ik nog niet tegengekoomen, desalnietemin had U bij mijn introductie kunnen lezen dat ik niet zeker was of ik als dame hier welkom was.
Uit reacties, en het feit dat er een speciale afdeeling voor dames was, nam ik aan van wel.
Hoogachtend,
Juffrouw Jo
Neo Traditionalist in Extremis
Lid van Club Interbellum

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #35 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:37:43
Neo=nieuw.
Dat weet ik. Het ging mij dan ook om de toevoeging 'in extremis'.

Ook zij gebruikte etiquette, zij het een andere soort etiquette dan de elite.
Dat klopt als een bus maar Groskamp schreef voor de elite.

JFR

Laatst bewerkt op: 02 januari 2009 – 15:40:03 door J.F.Ruygaert

jufjo

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
    • Club Interbellum
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2009 – 15:47:59
Dat weet ik. Het ging mij dan ook om de toevoeging 'in extremis'.
Dat klopt als een bus en Groskamp schreef voor de eilite.

Ik ben dus nieuw traditionalistisch in extremis, niet nieuw ik-wil-in-het-verleden-leven in extremis  :wink:

Dat mevrouw Groskamp voor de elite schreef blijf ik betwijfelen, ik heb de originele versie van 1939 meerdere malen gelezen en het meeste van wat daar in staat is behoorlijk goed toepasbaar op het dagelijksch leven van toen.
Zelf zag ze dit ook niet zoo, ze schreef in haar voorwoord;
"Ook in het dagelijksch leven van hen, die niet in voorname kringen verkeeren kunnen zich telkens vragen voordoen waarop dit boek antwoord hoopt te kunnen geven."
De etiquette gaan echt niet alleen over hoe je de tafel moet dekken als een barones op bezoek komt maar ook over hoe je een brief aan een dokter of advocaat moet schrijven, wat de toenmalige nationale tradities waren, dat je niet te laat moet komen als je naar de film gaat en dat als je toch te laat bent je geen onrust moet veroorzaken.
Dat je niet moet gaan vertellen hoe de film afloopt aan hen die hem nog niet gezien hebben, je tijdens de film niet fluiten moet en je je als verloofd paar in het donker net zoo dient te gedragen als wanneer de lichten nog aan zijn.
Deze etiquette zijn toch niet zoo elitair?
En overigens een goed voorbeeld dat laat zien wat we daar vandaag nog van leren kunnen, naar de bioscoop gaan is voor keurige heeren en dames tegenwoordig zelden nog een plezier.
Daar trekken weinigen zich nog wat aan van de anderen in de zaal.
Misschien moeten we fluiten alleen vervangen door het gebruik van die gruwelijke mobiele telefoon.
Hoogachtend,
Juffrouw Jo
Neo Traditionalist in Extremis
Lid van Club Interbellum

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2009 – 17:59:34
Een ondertitel was ik nog niet tegengekoomen, desalnietemin had U bij mijn introductie kunnen lezen dat ik niet zeker was of ik als dame hier welkom was.
Uit reacties, en het feit dat er een speciale afdeeling voor dames was, nam ik aan van wel.

Ja hoor.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #38 Gepost op: 02 januari 2009 – 19:31:11
Altijd een beetje sneu mensen die Latijn citeren maar hun moerstaal niet beheersen.

Tenzij:
1) er direct uit een Latijnse bron wordt geciteerd;
2) er spake is van beroepsjargon (waarbij de rechtsgeleerdheid als voorbeeld kan dienen);
3) Latijn de voertaal is;

ontgaat het me sowieso wat de toegevoegde waarde van dit soort Latijnse frasen is, anders dan nodeloze gewichtigdoenerij. Het is dan ook wel aardig om een verband te leggen met etiquette dat hier het onderwerp van gesprek vormt: ik denk dat gewichtigdoenerij vermeden zou moeten waar dat nodeloos is. Persoonlijk denk ik dat dat hier het geval is.

Groeten,
Don

PS.) En voor de oplettende lezer: dit bericht bevat ten minste twee regeltjes :wink:

Edit: Spelling
Laatst bewerkt op: 03 januari 2009 – 00:10:07 door Don

jufjo

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
    • Club Interbellum
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #39 Gepost op: 02 januari 2009 – 19:33:37
Tempus omnia revelat  ;)
Hoogachtend,
Juffrouw Jo
Neo Traditionalist in Extremis
Lid van Club Interbellum

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #40 Gepost op: 02 januari 2009 – 19:35:50
Tempus omnia revelat  ;)

Tenzij je beoogt een beargumenteerde uiteenzetting aan te kondigen die mij van gedachten doet veranderen (of mij mijn stelling doet overdenken), heb ik daar een hard hoofd in.

Groeten,
Don

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #41 Gepost op: 02 januari 2009 – 20:59:41
ontgaat het me sowieso wat de toegevoegde waarde van dit soort Latijnse frasen is, anders dan nodeloze gewichtigdoenerij. Het is dan ook wel aardig om een verband te leggen met etiquette dat hier het onderwerp van gesprek vormt: ik denk dat gewichtigdoenerij vermeden zou moeten waar dat nodeloos is. Persoonlijk denk ik dat dat hier het geval is.

Dus omdat ik een algemeen bekende Latijnse uitdrukking bezig, beschuldig jij me van gewichtigdoenerij? Hoe kom je er bij. Als ik gewichtig wil doen ken ik nog veel mooiere en vooral onbekendere Latijnse uitdrukkingen. Voor gangbare uitdrukkingen en gezegden, in welke taal dan ook, is nooit enige bronvermelding nodig. Dat is nonsens, dan kun je wel aan de gang blijven. Bronvermelding komt pas kijken bij het onderbouwen van feitelijke beweringen of bij het overnemen van complete stukken tekst.

Mijn Latijnse bijdrage was in mijn ogen zeer zeker van toepassing op dit topic. Maar als jij het liever niet zo hebt, zeg ik 't voortaan wel in m'n moerstaal hoor.

JFR
Laatst bewerkt op: 02 januari 2009 – 21:08:23 door J.F.Ruygaert

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #42 Gepost op: 02 januari 2009 – 21:33:36
Dus omdat ik een algemeen bekende Latijnse uitdrukking bezig, beschuldig jij me van gewichtigdoenerij? Hoe kom je er bij. Als ik gewichtig wil doen, ken ik nog veel mooiere en vooral onbekendere Latijnse uitdrukkingen. Voor gangbare uitdrukkingen en gezegden, in welke taal dan ook, is nooit enige bronvermelding nodig. Dat is nonsens, dan kun je wel aan de gang blijven. Bronvermelding komt pas kijken bij het onderbouwen van feitelijke beweringen of bij het overnemen van complete stukken tekst.

Mijn Latijnse bijdrage was in mijn ogen zeer zeker van toepassing op dit topic. Maar als jij het liever niet zo hebt, zeg ik 't voortaan wel in m'n moerstaal hoor.

JFR

Ik zeg slechts dat de toegevoegde waarde van het bezigen van Latijn me in dit geval ontgaat. Het overgrote deel van je publiek hier zal daarvoor toch een woordenboek moet raadplegen. Op het moment dat de toegevoegde waarde ontbreekt denk ik dat gewichtigdoenerij een voor de hand liggende constatering is. Misschien zijn er nuances mogelijk, maar dan ben ik benieuwd naar de manier waarop jij dat ziet.

De opmerking dat je voortaan je moerstaal gaat bezigen in vergelijkbare gevallen zal ik maar met het spreekwoordelijke korreltje zout nemen.

De conclusie die er toe strekt te beweren dat ik zou vinden dat voor het schrijven in een andere taal in abstracto bronvermelding vereist is, berust op onjuiste lezing van mijn bericht. Ik stel slechts dat het gebruik van de brontaal met als bedoeling het weergeven van een letterlijk citaat een aangewezen gelegenheid is om de brontaal te gebruiken in plaats van je moerstaal.

Groeten,
Don

Edit: Grammatica
Laatst bewerkt op: 02 januari 2009 – 21:36:32 door Don

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2009 – 06:17:33
Ik zie dat jullie ook kennis hebben gemaakt met juffrouw Jo? o:)
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] Hoe hoort het eigenlijk?
Reactie #44 Gepost op: 06 januari 2009 – 00:55:10
Ik zie dat jullie ook kennis hebben gemaakt met juffrouw Jo? o:)
Hoe zit het eigenlijk met het al dan niet inconsequente gebruik van de spelling De Vries & Te Winkel door de interbellum-groep?