Auteur Topic: Santoni  (1766289 keer gelezen)

treviorum

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Santoni
Reactie #5130 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:22:00
Kunnen maken of breken wil ik stellen, het is echter wel dat leeftijd invloed heeft op een bepaalde keuze schoen cq. model.
In dit geval heeft dit m.i. niet(s) te maken met smaak omdat dit model/deze schoen zo haar best doet een statement te maken tot originaliteit oid. dat ze schreeuwt om aandacht en dit kan door geen outfit [of men nu "jong" of "oud" is] gecompenseerd worden, dus is overdressed m.i. het logische gevolg en lijkt de bijpassende kleding even "over the top" een soort oplossing al zou ik zelf noch de schoenen nog het "bijpassende" geheel dragen in het openbaar (of uberhaubt)

'Overdressed is beter dan underdressed.' Aan de ander kant moet ik zeggen dat de schoen wel schreeuwt om aandacht, maar wat is daar verkeerd aan? Dat laatste heeft ook weer allemaal te maken met een bepaalde smaak of keuze. Sommigen vinden dat bijvoorbeeld pochet's wel kunnen en mogen schreeuwen, waar schoenen dat niet mogen... Casual kan deze schoen imho juist prima gedragen worden, maar bij formele aangelegenheden liever niet. Daarnaast moet ik zeggen dat deze schoenen veel stof doet opwaaien en dat men, over het hele forum bezien, ofwel de schoen haat danwel de schoen liefhebt. Dit model is namelijk vaker onderwerp van gesprek geweest.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #5131 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:27:03
Quote van een "sprezzatura" blog, hieruit (b)lijkt imho dit schoentje wel ontzettend in aanmerking te komen voor de uitdrukking "quasi-sprezzatura"  :wink::

Sprezzatura is een term die ik las in de nrc.next styleguide (grappig boekje bij de krant met tips over hoe om te gaan met trends). Het woord komt oorspronkelijk uit een boek uit 1528 waarin de eigenschappen van de ideale hoveling worden beschreven. De hoveling dient te beschikken over moed, brede kennis, verfijnde smaak, kunstzinnigheid en elegante manieren en dit alles moet hij uitdragen met sprezzatura: nonchalance, moeiteloosheid, ongekunsteldheid. Alsof alles wat je doet, hoe je er uit ziet, wat je zegt, vanzelf gaat.
Het is iets anders dan cool of onverschillig, want dan bagatelliseer je wat je doet, terwijl iemand met sprezzatura wel geweldig is, maar moeiteloos geweldig.
Sprezzatura is een vaardigheid die je eigenlijk onmogelijk kan aanleren, net als charisma. Ik ken wel iemand met sprezzatura. Een jongen die er altijd goed gekleed bijloopt, maar met een ongekunstelde nonchalance alsof hij het zo uit de kast heeft gepakt. Idem met koken. Idem met huisinrichting. Allemaal ongetwijfeld zeer weloverwogen, maar dat kan je werkelijk niet aan hem aflezen. Het lijkt hem allemaal zo aan te komen waaien.
Vaak ziet men jonge of oudere jongere mensen met goede outfits en dito haar die quasi nonchalant slenteren/fietsen op hun fiets met plastic kratje. Alsof ze zo maar wat kleren bij elkaar hebben geraapt. Alsof ze met dat kapsel zijn wakker geworden. Maar het overtuigt niet! Ik beeld me die persoon met het grootste gemak in voor de spiegel met Studio-Line gel plukje voor plukje het chaotische kapsel creërend. Quasi-sprezzatura. Dat irriteert me zo! Kijk, als je 't hebt, prima! Als je t niet hebt, veins het dan ook niet, want dat is altijd gekunsteld en werkt averechts.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5132 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:30:36
Deze schoenen benaderen het effect dat een rolstoel op een outfit heeft: die zal je niet meer opvallen, je ziet immers alleen 'een man in een rolstoel'.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5133 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:34:28
Deze schoenen benaderen het effect dat een rolstoel op een outfit heeft: die zal je niet meer opvallen, je ziet immers alleen 'een man in een rolstoel'.
Men herinnert zich niet de man, maar slechts zijn schoenen?!  :lol: :r
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

treviorum

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5134 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:37:17
Men herinnert zich niet de man, maar slechts zijn schoenen?!  :lol: :r

Aan de schoenen herkent men de man. Als je goed gekleed bent, kleed je je naar je eigen karakter en naar eigen emotie. Als het goed is kan je dan aan de schoenen aflezen wie de man is;)

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5135 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:39:52
Aan de schoenen herkent men de man. Als je goed gekleed bent, kleed je je naar je eigen karakter en naar eigen emotie. Als het goed is kan je dan aan de schoenen aflezen wie de man is;)
Herkennen wel, herinneren niet. :wink:
Met deze schoenen zal het niet meevallen af te lezen wie de man is; maar ja, tenslotte kan chaos uiteindelijk ook een vorm van orde opleveren. :twisted:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5136 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:48:35
Aan de schoenen herkent men de man. Als het goed is kan je dan aan de schoenen aflezen wie de man is;)

Cruyff met zijn Puma's.
Van Hanegem met zijn hoge Adidas kicksen.
Carwo, kom d'r maar in. :mrgreen:
Dat waren nog eens tijden.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5137 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:51:06
Ik ben het niet met Treviorum eens, maar hij verdedigt zijn standpunt met verve. Sowieso een keurige discussie, vind ik. Complimenten aan de deelnemers. Van de ouwe Carwo.

Cruyff met zijn Puma's.

Geweldig. Hij heeft ook ooit een van de drie Adidas-strepen van de mouwen van zijn Oranje-shirt gehaald, omdat hij Puma als sponsor had. (Je raadt al welk merk schoenen ik in die tijd had.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5138 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:51:44
Cruyff met zijn Puma's.

Hehe! Ik was al aan het typen tijdens je edit.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5139 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:55:50
Welke sprezzatura blog is dat trouwens, Leone?
This, madame, is Versailles.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5140 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:56:58
Cruyff met zijn Puma's.
Dat waren inderdaad nog eens tijden en wie herinnerd hen niet in (bij)passend schoeisel, maar wie gaat de man herinneren in dit nogal "over de top" schoeisel? of herinnert men zich dan toch alleen die "schoenen"? that's the question.  :wink: :lol:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5141 Gepost op: 06 januari 2010 - 13:59:51
Welke sprezzatura blog is dat trouwens, Leone?
Onder het genot van een kopje koffie met een broodje even "gegoogeld"; ene Sarah heeft een blogje [mede] hierover.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5142 Gepost op: 06 januari 2010 - 14:01:26
Haarlem en Treviorum zal ik denkelijk wel herkennen wanneer ze deze schoenen dragen. ;)

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5143 Gepost op: 06 januari 2010 - 14:06:40
Haarlem en Treviorum zal ik denkelijk wel herkennen wanneer ze deze schoenen dragen. ;)
Maar wie is dan wie? je ziet/weet tenslotte niets anders/meer dan deze "schoenen" te herinneren.  ](*,)
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

HakeemT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5144 Gepost op: 06 januari 2010 - 14:08:54
Stel je eens voor dat je bij een vergadering, feestje of een willekeurig ander samenzijn iemand tegen komt met hetzelfde model schoen. Of je dan wel of niet als één of ander illuster komisch duo word aangezien is voor mij persoonlijk de grens tussen schoenen die wel of niet 'overdone' zijn...
I'm ok with being unimpressive; I sleep better...