Ik zit verder te denken aan een lichtgrijs (nagenoeg) effen pak met een roze overhemd met witte machetten/kraag (ik hoop niet dat ik daarmee gelijk een beerput aan kritiek opentrek .
Misschien is het leuk om suede schoenen te kiezen voor onder je pak. Dat maakt de aanblik al snel minder formeel:

Voor het pak zelf zou ik inderdaad geen krijtstreep kiezen, maar daar zeg ik niet veel nieuws mee waarschijnlijk. Om een wat minder formeel uiterlijk te bereiken kun je bijvoorbeeld kiezen voor een patroon in de stof van het pak. Hieronder een zogenaamde Prince de Galle-ruit, in dit geval met een lichtblauwe en lichtbruine overruit. Het lijkt me dat je dat ook prima zou kunnen dragen voor je werk:

Zoals hierboven al wordt gesuggesteerd, een pochet (of een knoopsgatbloem) erbij en het geheel wordt al een stuk minder formeel. In plaats van een das van zijde, zou je kunnen kiezen voor een gehaakte das.
En voor wat betreft de verschillende typen schoenen zou je eens op de website van John Lobb kunnen kijken:
CatalogusGroeten,
Don