Auteur Topic: Pak voor bruiloft?  (18967 keer gelezen)

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2009 – 16:22:52
Meer kan ik er ook niet van maken. Overigens zegt Het Blauwe Boekje een morning coat/jacquet bij een huwelijk, maar tegenwoordig ben je daarmee in veruit de meeste gevallen hopeloos overdressed.
Wat een raar blauw boekje: ik zou "tenue de ville" toch niet vertalen in combinatie of 'willekeurig' pak (wat ze dan ook onder dat laatste mogen verstaan). Maar ik vrees overigens dat NL sowieso wat nonchalanter is hierin dan Belgiλ.

Overigens hebben we hier toch wel wat heren zien passeren die keurig in bespoke morning coat hun huwelijk plechtig vier(d)en.
En vorig jaar was ik nog op een receptie waarbij de ouders en zeer naaste familie allemaal in jacquet waren.
En nog weer langer geleden kocht ik een smoking voor een huwelijksfeest om tot de ontdekking te komen die avond dat het zonder die aanschaf ook had gekund :-(.

PS: Het blauwe boekje geeft ook taalfouten: "als dirigent zijnde"... - onbetrouwbaar dus!
Laatst bewerkt op: 23 juni 2009 – 16:24:55 door paulbrussel

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2009 – 16:25:55
Navy SB pak (liever geen streepjes), zwarte schoenen, wit hemd, das. No brainer.
cyka blyat

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2009 – 16:36:12
Wat een raar blauw boekje: ik zou "tenue de ville" toch niet vertalen in combinatie of 'willekeurig' pak (wat ze dan ook onder dat laatste mogen verstaan). Maar ik vrees overigens dat NL sowieso wat nonchalanter is hierin dan België.

Overigens hebben we hier toch wel wat heren zien passeren die keurig in bespoke morning coat hun huwelijk plechtig vier(d)en.
En vorig jaar was ik nog op een receptie waarbij de ouders en zeer naaste familie allemaal in jacquet waren.
En nog weer langer geleden kocht ik een smoking voor een huwelijksfeest om tot de ontdekking te komen die avond dat het zonder die aanschaf ook had gekund :-(.

PS: Het blauwe boekje geeft ook taalfouten: "als dirigent zijnde"... - onbetrouwbaar dus!

Dat boekje is op bepaalde punten inderdaad vreemd en veel adviezen zijn niet meer van deze tijd. De taalfout viel mij ook direct op (heb ik maar vervaagd voor minder pijn aan de ogen). En ik denk dat in mijn omgeving maar weinig mensen weten wat een morning coat überhaupt is. ;)

Navy SB pak (liever geen streepjes), zwarte schoenen, wit hemd, das. No brainer.

Ja, dan zit je altijd goed.

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2009 – 21:45:05
Ik ben het met bovenstaande interpretatie van Tenue de Ville niet eens. Ik weet wel dat in Nederland Tenue de Ville vaak gelijkgesteld wordt met jasje-dasje, maar volgens mij is het oorspronkelijk de korte variant van de Jacquet, en daardoor juist zeer geschikt voor een hedendaags huwelijk.

In Duitsland is de combinate zwart jasje - grijze broek ingevoerd door Bondskanselier Gustav Stresemann, die het teveel werk vond om steeds te wisselen tussen Jacquet (verplicht in de Bondsdag) en een pak (gebruikelijk tijdens het werk), en dus een tussenversie "uitvond". Deze outfit wordt in Duitsland nog steeds een "Stresemann" genoemd.

De heer Stresemann (zo te zien helaas zonder "Stresemann", maar wel met gave schoenen):


Deze combinatie was overigens al ver voor Stresemann bekend, alleen niet zozeer voor officiele gelegenheden. Dit is groothertog Peter van Rusland (1864 – 1931):

Laatst bewerkt op: 23 juni 2009 – 21:48:02 door Ketelpak

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2009 – 22:23:49
Erg leuk, deze historische uitleg.

Overigens was grootvorst Peter meer Frans dan Russisch georiλnteerd, geloof ik; hij overleed er ook.

Desalniettemin: wat men ergens onder verstaat is natuurlijk aan verandering onderhevig. Een 'verkort jacquet' bestaat nu niet meer, en ik versta dus onder een tenue de ville een net, en geen willekeurig pak met das.

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2009 – 22:30:13
Reagan droeg ook een "TdV als ingekort jacquet" bij zijn inauguratie in 1981, dus zo achterhaald is het niet:



Ik ben overigens vorig jaar in een dergelijke outfit getrouwd, dus vandaar dat ik me er een beetje in verdiept heb. :wink:
Laatst bewerkt op: 23 juni 2009 – 22:32:22 door Ketelpak

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2009 – 22:32:40
Dit heet in het Engels een stroller - zie ook hier.

Maar of dat ooit bedoeld werd met 'tenue de ville', geen idee.

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2009 – 22:37:01
Dit heet in het Engels een stroller - zie ook hier.

Maar of dat ooit bedoeld werd met 'tenue de ville', geen idee.

Ik zou er geen andere "Nederlandse" term voor weten...

Mooie foto's trouwens in dat topic!

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #53 Gepost op: 24 juni 2009 – 00:14:45
Tenue de Ville is volgens mij een donker pak (blauw of grijs) en zeker geen combinatie oid.
Life is too short to drink bad wine

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #54 Gepost op: 24 juni 2009 – 09:34:36
Tenue de Ville is volgens mij een donker pak (blauw of grijs) en zeker geen combinatie oid.
Inderdaad. Ik denk bij TdV altijd aan het zakenpak. Alles kan dus m.u.v. groen en bruin.

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Pak voor bruiloft?
Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2009 – 23:32:30
Inderdaad. Ik denk bij TdV altijd aan het zakenpak. Alles kan dus m.u.v. groen en bruin.

Niet helemaal wat ik bedoelde: TdV is een blauw of donker grijs effen pak, gedragen met wit of lichtblauw hemd en das.
Life is too short to drink bad wine