Auteur Topic: Mandemaker en Moed  (11835 keer gelezen)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Mandemaker en Moed
Reactie #15 Gepost op: 03 april 2008 – 15:16:35
Citaat van: "Stromen"
"slijtageweerstand" ??


Er staat me iets van bij dat we een centraal topic hadden voor dit soort pakkenleveranciers. Wat mij betreft kan deze daar ook bij, tot het tegendeel bewezen is. (Hoeveel zijn er wel niet tegenwoordig???)


Die topics hebben het veld moeten ruimen. Ze voegde niets toe.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #16 Gepost op: 03 april 2008 – 21:01:36
Citaat van: "Sergio"
Citaat van: "maboc"
Citaat van: "komodo"
Citaat van: "Kobuske"
Op zich ziet de site er wel redelijk uit. Ik vind het wel wat vreemd dat ze stoffen in S180 voor die prijs kunnen aanbieden. Zou dan (s180 voor die prijs) wel wat aan de duurzaamheid twijfelen.


Het kan zijn dat ik het allemaal toch minder goed heb begrepen, maar dat sxxx is toch een maat voor de gemiddelde diameter van de wol draden, waarbij de diameter afneemt bij hogere getallen? Dan mag je toch ook niet heel duurzame stoffen verwachten met een getal als s180?

Enfin, ik heb zojuist een email van ze gehad dat ik morgen middag langs zou kunnen komen, dus ik kijk zodirect even of ik inderdaad een afspraak kan maken (moet ook passen met mijn werk, zeg maar). Dan zullen we zien hoe het op mij over komt.

Groet,

Robert

S120 ----> Uit 1 gram wol wordt 120 cm draad getrokken.
S180 ----> Uit 1 gram wol wordt 180 cm draad getrokken.

Ik zou zeggen dat een stof van gemaakt van een S180 draad erg delicaat is. Juist omdat hij zo fijn/delicaat is, is het natuurlijk ook erg kwetsbaar, en dus minder duurzaam. Het draagcomfort is daarentegen wel hoger.


Bovenstaande omschrijving is niet juist, gebruik de zoekfunctie eens ;-)


mmmm dat is wel erg spijtig. Het is niet mijn bedoeling mensen foutief in te lichten. Welk gedeelte klopt volgens jou niet? (Mijn uitleg over wat Sxxx is? of wat er onder staat (of allebei))


Na enig zoeken vond ik de volgende posting, ooit eens door Nexus gepost.
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?p=78778#78778

Quote uit deze posting:
Citaat

'Super' zou moeten aangeven hoeveel kilometer draad er van een kilo wol gesponnen wordt.


ff rekenen..... KiloGram vs.  Kilometer  --> Gram vs. Meter
Dus... stel S100. dan maakt men van 1 gram 100 meter draad.
dat is wel ongeloofelijk lang zeg  :shock:

anyway.... ben benieuwd of ik het nu wel heb begrepen
Niets zo veranderlijk als de mens

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #17 Gepost op: 04 april 2008 – 12:57:51
Kan iemand wat licht schijnen op bovenstaande? Ik ben nu toch wel benieuwd :?:
Niets zo veranderlijk als de mens

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #18 Gepost op: 04 april 2008 – 13:04:46
Hier nog wat info:

http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=1388&highlight=super+120

uhh, zie nu dat ik naar hetzelfde topic verwijs :lol:

De uitleg van shouldermaker is toch de juiste?

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Mandemaker en Moed
Reactie #19 Gepost op: 04 april 2008 – 17:45:57
Yup!
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Kobuske

  • Gebruiker
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #20 Gepost op: 04 april 2008 – 18:01:49
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat S-180 sowieso al kwetsbaarder en meestal ook vrij kostbaar is. Het zal natuurlijk ook van de kwaliteit van het wol afhangen. Als S-180 voor zo'n lage prijs aangeboden wordt, hoe is de kwaliteit dan?

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Mandemaker en Moed
Reactie #21 Gepost op: 04 april 2008 – 18:13:17
Citaat van: "Kobuske"
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat S-180 sowieso al kwetsbaarder en meestal ook vrij kostbaar is. Het zal natuurlijk ook van de kwaliteit van het wol afhangen. Als S-180 voor zo'n lage prijs aangeboden wordt, hoe is de kwaliteit dan?


Als pakken uberhaupt voor die prijs worden aangeboden, hoe is de kwaliteit van de constructie dan?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #22 Gepost op: 04 april 2008 – 18:19:46
Citaat van: "Sergio"

Als pakken uberhaupt voor die prijs worden aangeboden, hoe is de kwaliteit van de constructie dan?


En die supernummers worden toch ook niet gecontroleerd?

komodo

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #23 Gepost op: 04 april 2008 – 20:24:18
Tsja, hoe de kwaliteit van de constructie is weet ik niet. Ik heb daar vandaag wel wat voorbeelden gezien, maar ik ben niet voldoende op de hoogte om daar iets nuttigs over te zeggen. Overigens wordt er niet in gelijmd, althans volgens de man die ik vandaag heb gesproken.

Enfin, hoe het ook zij, ik heb -misschien niet verstandig maar toch, vandaag mij laten opmeten, een stof uitgekozen waarvan beweerd werd dat het een soepele doch duurzame stof is - een mix van wol en cashmere (zijn woorden) - waarvan ik met de beste wil van de wereld het super nummer niet zou weten (ook niet naar gevraagd).

Je wordt daar ontvangen door een jonge man, ik schat hem jonger dan mijzelf (ik ben 36), die vlot en vriendelijk is (dus qua verkoop techniek zit hij goed, zeg maar). Het is overigens geen aangeklede showroom, of winkelpand; nee, je zit bij hem thuis. Overigens is 'hij' de naamgever: de heer Mandemaker dus.

De pakken worden vervaardigd in Thailand. We zijn ongeveer een uur bezig geweest met meten. Wat ik goed vond was dat hem opviel dat mijn rechter been korter is dan mijn linker been, mijn linker arm iets korter is dan de rechter arm en dat mijn schouders niet gelijk hangen. Misschien zijn het allemaal open deuren, maar ik vond het wel goed om te weten dat hij in elk geval oplet wat hij opschrijft (want dit waren dingen die ik zelf wist, maar niet had gezegd). Hij was dan ook nogal eens bezig met het controleren van wat hij mat. Vanwege mijn wat asymmetrische lichaam heeft hij ook een stuk 6 fotos genomen voor de kleermakers in Thailand.

Ik heb een pak en een maathemd aangeschaft, samen 518 euro. Dat is in elk geval niet duur gezien de prijzen die ik ook al ben tegen gekomen, en ik meen dat ik mij daar in elk geval geen buil aan kan vallen: slechter dan wat ik nu heb zal het niet zijn. Het maathemd is overigens van Egyptian cotton en kostte 89 euro. Op het hemd geen fratsen: het is gewoon wit met een licht patroon (ook wit), een normale kraag (iets wijder maar geen cut away) en een dubbele manchet. Het pak is 429 euro. Het zal ongeveer een maand duren en dan maken we een nieuwe afspraak en zal hij nog een en ander hier in Haarlem laten vermaken.
Als het allemaal ok is betaal ik dan het resterende bedrag (ik heb de helft aanbetaald).

Tot zover mijn ervaringen alhier (wat ook meteen eerste ervaring met überhaupt een pak op maat is).

Groet,

Robert

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #24 Gepost op: 04 april 2008 – 21:16:49
Tja. Wat is niet duur? Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ik zou geen 429 uitgeven aan een Thais pak. Het dubbele tot 3 dubbele aan een canvassed Italiaans MTM pak: geen moeite mee.

komodo

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #25 Gepost op: 04 april 2008 – 21:39:25
Thais, dus slecht?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #26 Gepost op: 04 april 2008 – 21:53:59
Even buiten de Thaise discussie om: bedankt voor het uitgebreide verslag. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #27 Gepost op: 05 april 2008 – 12:10:51
Citaat van: "komodo"
Thais, dus slecht?


Laat ik het zo zeggen: ik heb nog nooit een goed Aziatisch pak in handen gehad. Afgezien van de traditionele Thaise kledij, want daar hebben ze wel een lange historie in....

En ik vraag me af wat het verschil is met een Chinees/Thais/Indonesisch/etc  pak van 250 euro die inmiddels op elke straathoek in Nederland te krijgen is.

Fred de V

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Mandemaker en Moed
Reactie #28 Gepost op: 12 mei 2008 – 15:17:06
Mijn broer heeft hier vorig jaar een paar pakken laten maken. Zag er erg mooi uit. Ben verder niet op de hoogte van het super-gebeuren maar dacht wel dat de stof zich goed houd tot nog toe. Trouwens ook bij mijn broer was een asymmetrie. Hij heeft een arm die wat langer is. Daar hebben ze goed rekening mee gehouden bij het maken van de kleding.

Ben van plan voor mijn trouwerij in augustus zelf hier een pak te laten maken. Maar ik wil me nog wel even laten informeren over de stoffen. Is zo’n hoge super standaard ook beter voor een zomerpak? Het lijkt mij dat als de stof dunner is dat het dus minder warmte geeft? Of zit ik er naast…

Fred

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Mandemaker en Moed
Reactie #29 Gepost op: 12 mei 2008 – 15:52:19
Gebruik de zoekfunctie en blader wat topics door, daar staat vrijwel alles uitgebreid in beschreven.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors