Auteur Topic: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden  (168360 keer gelezen)

guest45

• Gast
Re: Re: Beginnende stijl
Reactie #195 Gepost op: 10 januari 2013 - 13:12:06
Overigens is het gevoel dat een kledingstuk mij geeft voor mij het belangrijkste. Een SuSu pak is prima maar ik word er, verwend als ik ben, niet 'vrolijk' van. Zo een pak staat aardig, valt aardig en is in haar prijsklasse waarschijnlijk het beste dat je kan kopen. En toch word ik niet 'warm van binnen' als ik SuSu draag.
Nu klinkt dit vreselijk snobistisch en dat is het ook, maar dat stukje gevoel is mij veel waard.
Als je (nog) niet zo verpest bent, des te beter en des te goedkoper is dat stukje gevoel.

Charlie

• Gast
Reactie #196 Gepost op: 10 januari 2013 - 13:46:30
Voor wat betreft schoenen: ik verbaas me nog altijd over hoe het aan sommige van mijn studentenvrienden niet uit te leggen is dat één paar (niet borrel-) schoenen niet voldoende is. Een beperkt budget kan ik begrijpen, maar twee paar om te kunnen afwisselen lijkt me het 'bare minimum'. Vanaf vier paar begint het enigszins comfortabel te worden.

Werkelijk inderdaad. Ik heb gisteren nieuwe schoenen voor op de Sociëteit gekocht (merk: Clarks), maar ik verbaas mijzelf er altijd weer over hoe sommige mensen het presteren om hun schoenen helemaal onder de 'kroegpoep' (zo noemen wij dat) te krijgen en ze na een half jaar al weer weg te moeten gooien. Ik kan ook niet uitleggen dat je niet iederdag op dezelfde schoenen moet lopen en zelfs dat het beter is om houten schoenspanners in je schoenen te doen. Het meest gebruikte antwoord is vervolgens: 'Over een half jaar koop ik toch wel weer nieuwe schoenen.' Ik denk dat het voornamelijk ligt aan de huidige maatschappij (een consumer society) waarin alles nieuw en goedkoop geproduceerd moet worden en waarin kwaliteit en een iets repareren en hergebruiken of iets erven eigenlijk er niet meer toe doet. Dat vind ik jammer en dat vind ik zo leuk aan SF, dat juist de kwaliteit, etc. er wel nog toe doet.

guest45

• Gast
Reactie #197 Gepost op: 10 januari 2013 - 13:47:53
Kroeg? Timbo's.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #198 Gepost op: 10 januari 2013 - 13:58:00
Ik ben wel benieuwd wat de heren zouden doen met beperkt budget. Volgens het CBS is het gemiddeld besteedde bedrag voor kleding en schoeisel €1821,- in 2011 (per huishouden, mannen, per huishouden).

€1821,- voor een basisgarderobe, heren. Kom maar op. Worden het bespoke lobbjes gecombineerd met de Zara of gaan we hier andere concessies doen?

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #199 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:00:04
De gemiddelde man, voor zover deze überhaupt bestaat, zal niet op dit forum zitten en maakt bovenstaande vraag m.i. overbodig.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

TB82

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #200 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:02:00
Is toch per maand mag ik hopen?  :lol:

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #201 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:08:05
Volgens het CBS is het gemiddeld besteedde bedrag voor kleding en schoeisel €1821,- in 2011 (per huishouden, mannen, per huishouden).

1821 / 12 = ong 152eu per maand. Dat zal zo ongeveer zijn wat ik tijdens mijn studententijd - uitgezonderd een speciale uitgave hier of daar - uitgegeven heb idd.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #202 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:08:50
Twee paar schoenen, jasje, paar shirts, paar truien. Kom ik een heel eind mee.

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #203 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:16:35
1821 / 12 = ong 152eu per maand. Dat zal zo ongeveer zijn wat ik tijdens mijn studententijd - uitgezonderd een speciale uitgave hier of daar - uitgegeven heb idd.

Als student deed je dat? Dat vind ik nog redelijk wat.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #204 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:18:31
@Ch:
Afgezien van het consumentisme, lijkt het me bijzonder oncomfortabel. Iedere dag opnieuw in dezelfde (nog klamme?) schoenen. Wat doen zij dan wanneer ze in een hevige regenbui terecht zijn gekomen? Even op de verwarming zeker...

Overigens hoeft kek op je borrelpatta's niet het einde te zijn, ik veeg het er gewoon af. En, wellicht een zonde, ik poets ze heel af en toe. Houd je droge voeten door. ;-)
Zo heb ik lang met dezelfde Berkelmansjes kunnen doen.

@Bill:
Dat lijkt me een onrealistische opgave om verschillende redenen.
Ten eerste ligt het gemiddelde nu eenmaal vrij laag in Nederland. Dat wordt ook omlaag gehaald door het grote aantal horken (of minima) met goedkope T-shirts en schoenen van een paar tientjes.
Een garderobe naar 'stijlvolle' maatstaven is van een hele andere orde van grootte. Wellicht dat dit wel in het gemiddelde is opgenomen als enkele outliers?

Daarnaast is in dat gemiddelde een groot aantal mensen meegenomen dat zijn garderobe 'periodiek onderhoudt'. Aangenomen dat je suggereert een garderobe vanaf nul op te bouwen zou dat een uitschieter kunnen zijn in het budget, die boven het gemiddelde ligt. Op het gemiddelde begroten is dan niet fair, meen ik.

Edit: daar wil ik nog aan toevoegen dat ik ook geen ruim budget heb, maar dat ik mijn basis in enkele jaren heb gelegd.
Laatst bewerkt op: 10 januari 2013 - 14:20:09 door Mad Hatter

guest45

• Gast
Reactie #205 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:20:26
€1821,- voor een basisgarderobe, heren. Kom maar op. Worden het bespoke lobbjes gecombineerd met de Zara of gaan we hier andere concessies doen?

Afronden op 2k, want makkelijker en SF.

Voor de startende salaryman:

- suede carmina @ 310
- bruine CJ  400
- zwarte CJ. 400

- Effen Grijs Susu pak 300
- Effen Navy Susupak. 300

390 over voor Susu hemden (outlet?) en vintage jas(jes) en dassen, H&M truien.

Nerazzurri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #206 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:21:48

In mijn studententijd werkte ik bij Frans... Helemaal verziekt natuurlijk  :lol:. Veel te veel uitgegeven toen.
Formerly known as Ruby Tuesday

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #207 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:22:47
Als student deed je dat? Dat vind ik nog redelijk wat.

Mijn vaderrr en moederrr betaalden al mijn studielasten. En met mijn Chinese tolerantie voor alcohol en de 80ct voor biertjes bij ons op de kroeg waren mijn uitgaanskosten ook niet zo hoog :mrgreen:

Nerazzurri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #208 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:23:06
Ik ben wel benieuwd wat de heren zouden doen met beperkt budget. Volgens het CBS is het gemiddeld besteedde bedrag voor kleding en schoeisel €1821,- in 2011 (per huishouden, mannen, per huishouden).

Hangt natuurlijk vooral af van het werk. Als je niet in de pakkenwereld werkt, is dat al overbodig. Voor dat geld kom je wel een eind voor basic. Je moet goed shoppen en op de juiste momenten.
Formerly known as Ruby Tuesday

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #209 Gepost op: 10 januari 2013 - 14:24:19
Hangt natuurlijk vooral af van het werk. Als je niet in de pakkenwereld werkt, is dat al overbodig.

Maar wij dragen onze pakken/jasjes ook voornamelijk voor ons eigen plezier, en niet enkel voor het werk toch?