Auteur Topic: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden  (149074 keer gelezen)

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #105 Gepost op: 04 mei 2011 – 22:47:37
Door bepaalde merken neer te zetten duw ik mezelf meer een richting op om bij de wat betere merken te gaan kijken.

De merken die je noemt zijn niet per definitie beter, ze zijn bekender. En bekendheid kost geld, wat jij uiteindelijk weer bepaald.
Het merkje mag er dan anders uitzien, het "made in China" label is hetzelfde.

En dit forum zorgt er wel voor dat je niet wordt belazerd. Tot op zekere hoogte dan, er zijn wel eens winkels keihard van hun voetstuk gevallen.
Inlezen dus.
Laatst bewerkt op: 05 mei 2011 – 15:29:47 door Stromen

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #106 Gepost op: 04 mei 2011 – 23:12:42
Blijf alsjeblieft weg bij de 'gerenommeerde' Bijenkorf-merken. Garantie dat je te veel betaalt voor matige kwaliteit (Hilfiger, Boss, Armani etc. Brrrr). Verder ben ik het eens met de bovenstaande tip: inlezen (liefst op dit forum).

rauben

  • Gebruiker
  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #107 Gepost op: 04 mei 2011 – 23:40:54
Ook nog een tip begin met het stelen van ideeën en outfits van de heren hier. Je hoeft het wiel niet uit te vinden je moet men alleen namaken en je eigen stijl erop toepassen. Natuurlijk eerst een juiste basis aanleggen. Ook belangrijk is wat je wil gaan doen in de toekomst.

En schoenen vind ik wat matig qau aantal.

Pitti Carabinieri

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.144
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #108 Gepost op: 05 mei 2011 – 08:57:31
Ik vind het een beetje raar om een lijstje op te stellen met daarbij de aantallen en merken. Je kunt het beste gewoon kijken wat je op dat moment nodig hebt en wat je tegen komt in de winkels. Omdat je zon grote lijst hebt, kun je ook best een keer in de uitverkoop kijken lijkt me, aangezien het feit dat je student bent.

De aantallen snap ik eigenlijk niet helemaal. Vooral het weinig aantal overhemden, maar dan wel weer 2-5 jeans. Denk dat 2 volstaat. Een donkere en een lichtere wassing om mee te beginnen.

Het lijkt me allemaal een beetje overhaast.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #109 Gepost op: 05 mei 2011 – 09:01:34
Het lijkt me allemaal een beetje overhaast.

Dat lijkt me ook. Ik zou beginnen met enkele basisstukken om de eerste maanden door te komen (ik neem aan dat je nu ook al kleding hebt die niet totaal ondraagbaar is ;-)) en dan rustig opbouwen aan de hand van wat je om je heen ziet bij je collega's.
The man with style, is the man who can smile

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #110 Gepost op: 05 mei 2011 – 09:08:19
Ergens snap ik hem wel hoor, een lijstje maken bedoel ik. Het is een manier van meten en je weet tenminste hoe ver je staat in het maken van je basisgarderobe.

Ik zou merken achterwege laten maar inderdaad uitzoeken hoeveel je van alles nodig hebt dus je paar hemden, je broeken etc. Als beginner blijft een SuSu een goede winkel, veel voor weinig en beter dan een Zara of H&m. Ik zou ook een aantal losse jasjes kopen, deze geven je kans door veel outfits te maken ipv je bijv. met een pak hebt. Een navy pak als basis een aantal losse jasjes, wat hemden en een aantal katoenen broeken en je komt al heel ver.
if i stop lying i just disappoint you

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #111 Gepost op: 05 mei 2011 – 13:15:22
Wat HGW zegt ^

Aanvullend: zgn. 'wardrobe conslultants' –meestal gericht op vrouwen, dat wel– maken ook een lijstje met aantallen, gebaseerd op praktische gronden.
Wie iedere dag in de financiële sector werkt heeft andere eisen aan zijn garderobe dan bijvoorbeeld een freelance ontwerper, of student. Na deze open deur  :? mijn tips:

• Koop goede basisstukken die onderling te combineren zijn
• Koop je pak(ken) niet té formeel of té 'hip': een goed, eenvoudig basispak is zowel 'business' met hemd en das te dragen als 'casual' met polo of sporthemd o.i.d.
• Zorg voor minstens één khaki chino en koop dan pas een zwarte (?) en donkerblauwe. (Persoonlijk vind ik dat je met blauwe chino's voor schobberdebonk loopt: doen me teveel aan een ketelpak denken.)
Met een goeie khaki valt àlles te combineren, van 'wifebeater' tot het jasje van een trouwpak. Datzelfde geldt bijna ook voor een goed paar jeans.
• Koop beter eerst goede neutrale schoenen in zwart en bruin, (oxfords, monks, evt. brogues) en ga dan nog eens kijken voor 'cognackleurig'. (Laat me raden: van die punters met zo'n opgewreven donkere neus?  [-X Da's mode, pas daar mee op in het begin.)
• Voor hemden geldt hetzelfde; géén fratsen: bloemetjesbeleg, gekleurde knoopsgaten, hoge boorden, allemaal modieuze zaken waar je niet lang plezier van hebt. Een goed, passend basishemd in behoorlijk doek staat altijd, voor jaren!

• En het laatste punt, niet onbelangrijk, elke stylist roept het maar het is waar: Accessorize, accessorize, accessorize!
Dassen, sokken, manchetknopen, pochets, bretels, vestjes (in de winkel 'gilet' genaamd), shawls, Ascot ties (in de winkel 'chokers' genaamd), boutonnières, brillen, hoeden, handschoenen, horloges: allemaal zaken die niet erg kostbaar hoeven te zijn maar wel een enorm effect kunnen hebben.
Accessoires geven je bovendien de mogelijkheid binnen de 'formele' setting van herenkleding je eigen stijl en identiteit te tonen.

Stap voor stap moet het gaan lukken. Laat je niet gek maken bij het inlezen overigens: de fijnproevers hier gaan soms erg diep op details in. Hou het voorlopig op de grote lijnen. Op specifieke vragen krijg je ook vaak specifieke antwoorden: you're not alone.  8)

*Nagekomen tip: Kappertje! Met goed haar, goede schoenen en misschien een behoorlijk (simpel) horloge kom je nog weg in een aardappelzak! Een slecht kapsel kan echter een hele garderobe in het water doen vallen.

Laatst bewerkt op: 05 mei 2011 – 13:21:57 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Lucas

  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #112 Gepost op: 07 mei 2011 – 19:59:11
Zeer goede tips. Ik ga me eens flink inlezen. Bedankt!

naga

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #113 Gepost op: 12 september 2011 – 13:36:43
Heren,
Na het lezen van deze thread begin ik het vermoeden te krijgen dat jullie gemiddeld een stuk langer doen met een kledingstuk dan ik.

pak: max twee jaar, dan beginnen zitvlak, ellebogen onderarmen te glimmen...niet meer mooi, dus pak weg...
Overhemden: max 1 á 2 jaar: ik draag mijn overhemden meestal zonder t-shirt er onder. Op enig moment worden de oksels dusdanig geel dat ik het ook niet meer schoon krijg.
Schoenen: max 1-2 jaar: kreukels halverwege de wreef worden dan zo lelijk dat ik het eigenlijk niet meer mooi krijg (ondanks het gebruik van spanners).

Wellicht dat het aantal ook meetelt:
pakken: 9 stuks, waarvan ik er 6 regelmatig draag, de andere 1x per maand omdat ze wat opvallender zijn...
overhemden: stuk of 12 denk ik, die rouleren....
schoenen: 3 paar (bruine suede, licht beige met donkere punt en zwart effen leer)

Hoelang doen jullie met de verschillende spullen?

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #114 Gepost op: 12 september 2011 – 13:43:27
Heren,
Na het lezen van deze thread begin ik het vermoeden te krijgen dat jullie gemiddeld een stuk langer doen met een kledingstuk dan ik.

pak: max twee jaar, dan beginnen zitvlak, ellebogen onderarmen te glimmen...niet meer mooi, dus pak weg...
Overhemden: max 1 á 2 jaar: ik draag mijn overhemden meestal zonder t-shirt er onder. Op enig moment worden de oksels dusdanig geel dat ik het ook niet meer schoon krijg.
Schoenen: max 1-2 jaar: kreukels halverwege de wreef worden dan zo lelijk dat ik het eigenlijk niet meer mooi krijg (ondanks het gebruik van spanners).

Wellicht dat het aantal ook meetelt:
pakken: 9 stuks, waarvan ik er 6 regelmatig draag, de andere 1x per maand omdat ze wat opvallender zijn...
overhemden: stuk of 12 denk ik, die rouleren....
schoenen: 3 paar (bruine suede, licht beige met donkere punt en zwart effen leer)

Hoelang doen jullie met de verschillende spullen?

Denk dat vooral de schoenen hier heel wat langer meegaan.

Vlekken in shirts ligt vnl. aan welke deodorant je gebruikt, zie ook dat betreffende topic.

Pak draag ik niet regelmatig genoeg om ze te laten slijten.

Mitchell

  • Gebruiker
  • Berichten: 716
  • 100% Cashmere
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #115 Gepost op: 12 september 2011 – 14:14:57
Schoenen goed verzorgen, dan kunnen ze jaren meegaan. Spanners en goed poetsen. Zie ook de betreffende topics hierover op dit forum.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.698
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #116 Gepost op: 12 september 2011 – 14:49:34
Welkom Naga.

Hoelang doen jullie met de verschillende spullen?

Pakken: een jaar of vier.
Shirts: afhankelijk van kwaliteit en draagfrequentie tussen de twee en vijf jaar.
Schoenen: op een uitzondering na (Magnanni) tot nu toe minstens vijf jaar.

Pat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.333
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #117 Gepost op: 12 september 2011 – 19:09:41
Ik sluit me aan bij MF.

bobvanvliet

  • Gebruiker
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #118 Gepost op: 15 februari 2012 – 16:26:51
Erg duidelijk en leerzaam topic op de Engelstalige buur (een gids, meer):

http://www.styleforum.net/t/287922/practical-thoughts-on-coherent-combinations-for-beginners

(via Put This On)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.932
    • Bekijk profiel
Re: Garderobe samenstellen, aanvullen en onderhouden
Reactie #119 Gepost op: 15 februari 2012 – 16:30:36
Zeker de moeite van het lezen waard inderdaad. En er wordt nog aan geschreven.