Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612276 keer gelezen)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #615 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:01:34
Wow !!! Nu kan ik ff niet meer volgen ! Aceton dus blijven gebruiken ?? Omdat dit vluchtig is en het leder niet té lang aantast ? :?

Nee, omdat leer zuur is en ammonia basisch, en bovendien voor 95% uit water bestaat dat in het leer dringt, en omdat aceton alleen maar doet wat je wilt: de toplaag en verf oplossen.

Niks aan te volgen, gewoon feitelijk.
Laatst bewerkt op: 06 januari 2012 - 00:05:40 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #616 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:01:37
Voor mij is het geen nieuws dat er aan mij geen groot scheikundige verloren is gegaan. Morgen een fotootje van het resultaat. De scheikundige onderbouwing zal ik aan anderen over laten.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #617 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:02:41
ben benieuwd Don !!! al die chemie-toestanden zijn ook niet echt aan mij besteed !  ;-)   'if it works, it works " !
"The poor covers himself, the rich man or the fool adorns himself, and the elegant man gets dressed"

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #618 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:04:32
Een pH van 6 is helemaal niet zo zuur, dat veroorzaakt het strippende effect van aceton niet. Normale regen heeft al een pH van zes. Aceton is een goed oplosmiddel voor organische stoffen (vetten bijvoorbeeld) doordat het niet polair is.

Edit: donders, was die Heinz me voor met net zo'n een wijsneuzerig verhaal.

Surrie maat, nou hè?  [-(
Dat was dat schoolmeestersbloed weer dat ging borrelen. Zoalsik al eerder aangaf is daar nog steeds weinig tegen te doen... :roll:

En wat je zegt! Alleen van regen worden je schoenen nat, en van aceton niet...
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #619 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:05:15
Nee, omdat leer zuur is en ammonia basisch, en bovendien voor 95% uit water bestaat dat in het leer dringt, en omdat aceton alleen maar doet wat je wilt: de toplaag en verf oplossen.

Niks aan te volgen, gewoon feitelijk.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #620 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:06:09
"thus, aceton it will remain !!!!"
"The poor covers himself, the rich man or the fool adorns himself, and the elegant man gets dressed"

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #621 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:08:05
[...] 'if it works, it works " !

Well it doesn't, and now you know why.

Maar ga vooral je gang, 't zijn jouw schoenen.   :-k

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #622 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:09:07

Lijkt me een heel goed plan! :o

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #623 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:09:29
blijkt toch te werken: http://www.glacagechaussures.com/
Laatst bewerkt op: 06 januari 2012 - 00:16:01 door The Raph

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #624 Gepost op: 06 januari 2012 - 00:57:07
blijkt toch te werken: http://www.glacagechaussures.com/

Ik zie nergens staan dat hij het met ammonia doet –nergens op de hele Interwebs trouwens, wel volop aceton–, maar nogmaals: have it your way.
Misschien ben je iets geniaals op het spoor waarnog niemand aan gedacht heeft. 8-[

Opvallend is verder nog wel dat professionele schilders ammonia gebruiken om schilderwerk te ontvetten omdat het de verf juist niet aantast. Verf verwijderen echter doen ze met een vluchtig oplosmiddel.  :neutral:

Maar goed: doe vooral  je ding.
Wellicht dat anderen hier er wat mee kunnen.

Het was in de eerste instantie ook aan Don gericht, die een aantal beweringen deed die ik wilde nuanceren.
Bovendien schreef hij
Citaat
Ik vind het een voordeel om geen aggressievere producten te gebruiken dan noodzakelijk. Ik kan me voorstellen dat het beter is voor het leer en dat producten nadien beter hechten, maar een studie heb ik er niet van gemaakt.

Daaruit maakte ik op dat hij wat aanvullende informatie kon gebruiken. Al is het maar dat ammonia dus véél agressiever is dan aceton en zeer beslist niét beter voor leer.

Voor de goede orde: ik kom hier niet om dingen beter te weten, te twisten, te pochen of zomaar wat te roepen –waarmee ik niet zeg dat jij dat doet, begrijp me goed aub–: ik doe alleen maar uitspraken over zaken waar ik verstand van heb, iets meer van weet, ervaring mee heb en informatie over kan delen. Beargumenteerd en/of met bronnen. Feitelijk.

Of anders betreft het opinies over zaken waarbij dat eventueel wel van belang is, maar dan is dat zeer duidelijk, en qua onderwerp aan de orde. Ook vaak beargumenteerd en/of met bronnen trouwens. Feitelijk, maar ook opiniërend.

Eenieder mag e.e.a. zelf op waarde schatten, en doet dat over het algemeen ook.

Lestens: Ik ben wel enthousiast en gedreven, maar niet fanatiek of monomaan.
Ik ga dan ook verder nooit moeilijk doen.
Maar nu kap ik er wel mee, want alles is al minstens twee keer geschreven, en dat is niet nodig als het ook gewoon twee keer gelezen kan worden.
Nuja, dan weet je dat.

*Pfew*
Laatst bewerkt op: 06 januari 2012 - 01:01:17 door Heinzelmann

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #625 Gepost op: 06 januari 2012 - 01:02:56
Wat een verwarring hier !!! Ik kan ff niet volgen ! Ik doe het met aceton, er komt een remark op. Ik denk even om amonia te gebruiken, vanwege de verwarring (ik ben dus geen chemicus). Besliste om toch bij aceton te blijven....   en nu "is het hek helemaal van de dam".
Heinzelmann toch, was het ook verwarrend voor u ??   ;-)  (like I didn't understood ?)
Laatst bewerkt op: 06 januari 2012 - 23:26:30 door The Raph

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #626 Gepost op: 06 januari 2012 - 09:33:48

Vortex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #627 Gepost op: 06 januari 2012 - 10:32:27

Agreed, gebruik ook altijd aceton. 1x amonia gebruikt en ik krijg niet het gewenste resultaat.

Btw The Raph, wat voor verf gebruik je? Mix je nu nog steeds zelf? Ik koop Saphir schoenenverf, uitermate tevreden over.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #628 Gepost op: 06 januari 2012 - 10:58:53
Don: mooi resultaat ! knap geglaceerd ook !

Vortex: ik meng niet meer zelf, want die is te dekkend en niet impregnerend. Ik ben langsgeweest bij een handel in schoenmakersbenodigdheden en heb nu ook Saphir, en enkele potjes 'basisverf voor leder'.

Vortex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #629 Gepost op: 06 januari 2012 - 11:44:14
Ja, die potjes moet je inderdaad hebben. Ze hebben ook grotere flacons. Uiteraard kun je ook nog de verschillende verfkleuren mengen.