Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (612277 keer gelezen)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #600 Gepost op: 05 januari 2012 - 22:45:53
Inmiddels weet ik dat je schoenen ook kunt strippen met ammonia. Dat is basisch, in tegenstelling tot aceton dat een zwak zuur is. Het duurt daarna wel even om de kleur er weer in te krijgen, als je – zoals ik – alleen crème en was gebruikt tenminste. Met verf zal het wel sneller gaan.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #601 Gepost op: 05 januari 2012 - 22:49:50
en amonia werkt sneller en beter ?  dat zou leuk zijn ! maar wat met de geur nadien ?
"The poor covers himself, the rich man or the fool adorns himself, and the elegant man gets dressed"

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #602 Gepost op: 05 januari 2012 - 22:54:54
Ik heb niet geschreven dat het sneller of beter werkt. Aceton heb ik niet gebruikt op mijn schoenen en ik voel die behoefte ook niet.

Nadat ik de ammonia had toegepast heb ik met een zachte doek met wat afwasmiddel (van Neutral) en lauw water het behandelde oppervlak afgenomen. Het afwasmiddel van Neutral was toevallig in de buurt, heb het niet specifiek voor dit doel gekocht.

Daarnet heb ik er nog even aan geroken, maar de geur van de ammonia valt niet meer waar te nemen.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #603 Gepost op: 05 januari 2012 - 22:57:25
is er een voordeel om basisch te werken ipv met een zuur ?
"The poor covers himself, the rich man or the fool adorns himself, and the elegant man gets dressed"

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #604 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:01:51
Ik vind het een voordeel om geen aggressievere producten te gebruiken dan noodzakelijk. Ik kan me voorstellen dat het beter is voor het leer en dat producten nadien beter hechten, maar een studie heb ik er niet van gemaakt.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #605 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:02:38
toch wel interesante info ! dank ! zal ik in de toekomst aan denken !  ;-)

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #606 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:12:56
Ik vind het een voordeel om geen aggressievere producten te gebruiken dan noodzakelijk. Ik kan me voorstellen dat het beter is voor het leer en dat producten nadien beter hechten, maar een studie heb ik er niet van gemaakt.

Ik heb het gevoel dat jij niet zo goed hebt opgelet bij scheikunde vroeger... Ik citeer 1 van de eerste zinnen van wikipedia: . "Sterke basen zijn even gevaarlijk of nog gevaarlijker dan sterke zuren en veroorzaken ernstige weefselbeschadiging"

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #607 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:14:08
LOL ! gelijk heb je !
maar overal lees ik dat er gestripped word met aceton, dus ik doe het met aceton ! Welke kleur ga je erop zetten ?

Laatst bewerkt op: 05 januari 2012 - 23:25:17 door The Raph

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #608 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:30:30
Ik heb het gevoel dat jij niet zo goed hebt opgelet bij scheikunde vroeger... Ik citeer 1 van de eerste zinnen van wikipedia: . "Sterke basen zijn even gevaarlijk of nog gevaarlijker dan sterke zuren en veroorzaken ernstige weefselbeschadiging"

De pH-schaal is logaritmisch. ' Sterk'  is in dit verband (dus) een lage pH-waarde of juist een hoge. Ammonia is 7, Aceton 6-7. Dat betekent dat Aceton, bij een waarde van 6, 10x meer zuur is dan Ammonia.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #609 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:45:28
Man man man, dat is me iet té technisch. Als het stript, is het OK voor mij. Als het sneller gaat nog beter ! Maar ik begrijp uw punt, en u heeft volledig gelijk Don ! En uit respect voor het leder ga ik het toch de volgende keer proberen ! Ik heb nog een 'bus' staan, dus dat komt goed uit ! In ieder geval, bedankt voor het advies en de uitleg ! 
vergeet geen foto's te posten van uw vooruitgang met de neusjes !  ;-)

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #610 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:47:14
momenteel probeer ik spiegeltjes te verkrijgen op 2 paar schoeen, en 'het vrouwtje' was zo lief nog 2 paar laarzen op mijn buro te zetten ('je ziet maar hoever je komt' klonk het lieflijk)  ;-)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #611 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:54:22
Inmiddels weet ik dat je schoenen ook kunt strippen met ammonia. Dat is basisch, in tegenstelling tot aceton dat een zwak zuur is. [...]

Appels en peren, bovendien klopt de denkwijze niet.

Allereerst is ammonia een ontvettende wateroplossing en aceton een vluchtig oplosmiddel. Twee heel verschillende dingen, en hoewel soms voor hetzelde doel bruikbaar totaal niet te vergelijken.

Ammonia is inderdaad een base en zo alkalisch als de neten. (pH 11,5)
Aceton is niet 'zwak zuur' maar neutraal, soms neigend naar zuur. (pH 6 à 7)

Maar het leer zèlf is zuur, met een pH rond de 4...
Als  je bovendien meeweegt dat ammonia voor 90% tot 95% uit water bestaat, wat dus door het leer wordt geabsobeerd, terwijl aceton nauwelijks doordringt en vrijwel direct weer verdampt is, lijkt me je keuze geen logische, los nog van het feit dat de onderbouwing dus niet klopt.

Ik zou het voorbeeld nemen aan hen die er verstand van hebben, en die heb ik nog nooit met ammonia in de weer gezien, laat ik het zo zeggen...  :-^

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #612 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:56:33
[...] En uit respect voor het leder ga ik het toch de volgende keer proberen ! [...]

[-X Je zou wel gek zijn! Zie boven!

Weet wat je doet! :!:
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

The Raph

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Belgian Dandy
Reactie #613 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:58:22
Wow !!! Nu kan ik ff niet meer volgen ! Aceton dus blijven gebruiken ?? Omdat dit vluchtig is en het leder niet té lang aantast ? :?

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #614 Gepost op: 05 januari 2012 - 23:59:10
Een pH van 6 is helemaal niet zo zuur, dat veroorzaakt het strippende effect van aceton niet. Normale regen heeft al een pH van zes. Aceton is een goed oplosmiddel voor organische stoffen (vetten bijvoorbeeld) doordat het niet polair is.

Edit: donders, was die Heinz me voor met net zo'n een wijsneuzerig verhaal.
Laatst bewerkt op: 06 januari 2012 - 00:01:07 door RdB