Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (610423 keer gelezen)

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #375 Gepost op: 22 juni 2009 - 23:04:06
Maar een eh, aparte leest.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #376 Gepost op: 23 juni 2009 - 09:28:51
Ik heb bewondering voor de inspanningen, maar ben ik echt de enige die dit a waste of a good shoe vind?
The man with style, is the man who can smile

jepk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #377 Gepost op: 23 juni 2009 - 09:37:58
Wat mij betreft wel, ik vindt dat de schoenen er veel mooier van worden, en ben je niet tevreden met het resultaat haal je het er gewoon weer af :idea:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #378 Gepost op: 21 augustus 2009 - 11:53:20
Hier waren we:

De schoenen nieuw uit de winkel. Veel te licht, vonden we, maar ze waren bijna te geef en ik kreeg meteen zin om ze donkerder te poetsen.

Dat poetsen wilde niet echt lukken. Ik haalde de ene laag er met de andere weer af. Ze werden uiteindelijk wel wat donkerder, maar het resultaat was iets 'té handwerk'. Het ziet er op sommige foto's (misschien) wel aardig uit, maar ik was er niet tevreden over, temeer omdat de kleur dus niet goed bleef zitten, waardoor ik ze niet lekker kon poetsen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #379 Gepost op: 21 augustus 2009 - 12:29:42
Tijd dus om te strippen. Met aceton. Gaat goed op Dvorak (de accenten kan ik even niet vinden), zeker in de cellogedeelten: dat strijkt lekker.

Ik heb de aceton (onverdund) aangebracht op van die ronde make-upwatjes. Daarna kon het strippen beginnen. Best een klus en het flesje is bijna leeg. Zo zien ze er nu uit:

De volgende stap is kleur aanbrengen. Ik gebruik daar onderstaande crème voor. Of het gaat lukken? Geen idee. Ik gebruik die crème om de punten van de schoentjes van mijn dochter bij te werken. Het lijkt meer op verf dan op schoenpoets, en op die schoentjes werkt het uitstekend: dekt prima. Hoe het op deze schoenen gaat werken? Of ik ze egaal op kleur krijg? Eerst lunchen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #380 Gepost op: 21 augustus 2009 - 13:44:14
Een zacht pianomuziekje voor erbij leek me wel wat.

En smeren maar. Dat ging eigenlijk heel soepeltjes: de verf dekt prima en smeert makkelijk uit. De kleur ben ik niet echt blij mee. Toch maar weer langs de schoenmaker voor een nog iets donkerdere tint; als ik die hier tenminste zo overheen kan smeren. Daarna wil ik proberen de kleur met crème/wax nog iets aan te passen en de schoen mooi op te poetsen. Vragen: blijft deze laag zitten of word ik straks getrakteerd op craquelé? Kan er nog een donkerdere laag overheen? Blijft na het verven de schoenpoets zitten als ik flink ga poetsen?

(De binnenkant van de hak moet ik nog even doen. De randjes bij de zool zijn lastig, maar op een afstandje is een donker randje eigenlijk wel mooi, geloof ik.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #381 Gepost op: 21 augustus 2009 - 15:07:15
Klaar voor vandaag. Beide schoenen zijn nu 'geverfd'. (De voorste is net gedaan; de andere is al stofdroog. Ze zijn nog niet opgewreven of gepoetst.)

Omdat ik de kleur niet zo mooi vind, heb ik een donkerdere gekocht. De kleur van de verf komt overeen met de kleur van de crème die ik al had (karamelachtig). De schoenmaker raadde aan de schoenen een dag te laten staan en ze daarna weer te ontvetten met aceton; ik ben benieuwd hoeveel verf er dan weer afkomt; ze hoeven in elk geval niet weer helemaal te worden gestript. Gaat die nieuwe kleur werken? Is de schoen draag-/toonbaar? Heb ik het leer erg beschadigd met de aceton? Houdt de verf het?

Het was in elk geval een leuk klusje. Het strippen van de schoenen is hard werken, maar het verven is zo gebeurd.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #382 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:21:37
Ik zou nog even flink tekeer gaan met dat donkerbruin C.. Het eerste reslutaat was misschien minder mooi, maar wel spannender van kleur. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Op zich wel een goede p/k-verhouding, die Fredjes voor dames.

GSA

• Gast
Reactie #383 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:21:59
Mooie reportage Carwo! Mijn ervaring met de Creme Renovatrice is dat ik deze er ook afpoets, misschien gaat het bij jou beter, ik had de schoenen namelijk niet eerst gestript. Succes!

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #384 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:26:28
Een iets donkere neus met verloop naar licht zou wel mooi zijn.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #385 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:29:55
Ik zou nog even flink tekeer gaan met dat donkerbruin C.. Het eerste reslutaat was misschien minder mooi, maar wel spannender van kleur. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Op zich wel een goede p/k-verhouding, die Fredjes voor dames.

Ja, voor de actie zag er (soms) wel goed uit; zeker spannender. De p/k-verhouding van deze Fredjes was wel héél gunstig, maar ik denk dat het ook een minder paar is: de schoenen verschillen erg van leerkwaliteit.

Mooie reportage Carwo! Mijn ervaring met de Creme Renovatrice is dat ik deze er ook afpoets, misschien gaat het bij jou beter, ik had de schoenen namelijk niet eerst gestript. Succes!

Thanks, GSA. Ik heb net nog eens goed gekeken, en ik vrees dat de actie misschien niet gaat lukken: er ligt een soort 'kleurvel' over de schoenen, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vraag me af of dat wat kan hebben. Hoe dan ook: ik ga het experiment afmaken en mocht het hopeloos falen, dan strip ik ze weer en ga ik op zoek naar echte schoenverf.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #386 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:30:51
Een iets donkere neus met verloop naar licht zou wel mooi zijn.

Ja, dat wordt misschien stap 2.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #387 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:33:07
Ik ben dan geen schoenmaker, maar ik zou nu niet meer met aceton k****n. Doe anders eerst een proefstukje, zal je zien dat je alles weer eraf veegt.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #388 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:40:06
Ik ben dan geen schoenmaker, maar ik zou nu niet meer met aceton k****n. Doe anders eerst een proefstukje, zal je zien dat je alles weer eraf veegt.

Het zou nu alleen voor het ontvetten zijn. Ik probeer het gewoon; weet ik meteen wat er gebeurt, en fouten zijn leerzaam. (Ik weet ook niet hoeveel verstand deze schoenmaker ervan heeft, maar dat weet ik dan ook meteen...)

GSA

• Gast
Reactie #389 Gepost op: 21 augustus 2009 - 20:41:26
Thanks, GSA. Ik heb net nog eens goed gekeken, en ik vrees dat de actie misschien niet gaat lukken: er ligt een soort 'kleurvel' over de schoenen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Helemaal! Het laat ook niet geleidelijk los maar het bladdert er af bij mij..