Auteur Topic: Pochet  (315959 keer gelezen)

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Pochet
Reactie #750 Gepost op: 20 januari 2011 - 11:24:12
Zelf afwerken! :mrgreen:
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #751 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:12:50
Mijn kleermaker adviseerde me om zelf stof bij de stoffenwinkel te kopen. Hij zou ze dan afwerken. Is een stuk goedkoper als je wat meer kleuren pochet's wil hebben voor een goede prijs.

Is ook prima zčlf te doen: bij de meeste stoffenboeren kun je vanaf 50cm van de rol kopen. Met een standaardstofbreedte van 1.40m haal je daar ruim 4 pochets van 28x28 cm uit.

Als je een naaimachine hebt zit er een speciaal voetje voor een rolzoom bij. Die kun je gebruiken je om pochets af te werken. Goeie pochets zijn echter handgepit. Dat is een techniek de je even onder de knie moet krijgen. (Zelf maak ik mijn zakdoeken van oude shirts: er gaan twee stuks van 34x34 cm uit een rugpand. Die pit ik met de hand, om te 'oefenen'. Een prettig klusje voor in de trein of het vliegtuig, waar je gratis unieke handgemaakte zakdoeken van Zwitsers, Egyptisch of Sea Island katoen aan over houdt. How dandy is THAT?!  :-^)

Rolzoomvoet in actie. Het zwarte garen is gebruikt ter verduidelijking, vanzelf. Persoonlijk gebruik ik geen recht stiksel maar een klein zigzagsteekje: steek door de rol, steek ernaast, etcetera. Wat ook prima kan is rolzoompje maken met rijggaren, pitten met de hand –in de goeie kleur natuurlijk– en de rijgdraad daarna uithalen. Dan zit je altijd goed!

Voor handgerolde zomen een handleiding hier: http://www.samhober.com/howtomakeapocketsquare/howtomakeapocketsquare.htm
Laatst bewerkt op: 20 januari 2011 - 12:17:16 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #752 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:19:28
Wat ook prima kan is rolzoompje maken met rijggaren, pitten met de hand –in de goeie kleur natuurlijk– en de rijgdraad daarna uithalen. Dan zit je altijd goed!

Dat is interessant vals spelen; ga ik voorleggen aan mijn 'maakster'.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #753 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:23:12
Het nadeel daarvan is dat de machine geen goede blinde steek gedaan krijgt, dat wil zeggen de stof zal een klein beetje gaan trekken bij de zoom omdat er altijd iets meer dan een gare van de weving wordt gepakt, iets wat je voorkomt door het met de hand te doen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #754 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:39:16
Het nadeel daarvan is dat de machine geen goede blinde steek gedaan krijgt, dat wil zeggen de stof zal een klein beetje gaan trekken bij de zoom omdat er altijd iets meer dan een gare van de weving wordt gepakt, iets wat je voorkomt door het met de hand te doen.

Met de hand is altijd beter! Mijn machine(Pfaff 332, jawel!) heeft  een –voor broekzomen– prima blindsteek:

Als je die wat kleiner afstelt is 'ie ook goed voor (wat dikkere) pochets.

Overigens is een zichtbaar omgehaalde rand iets waar bijv. Hermčs of Zegna zich niet voor schaamt!
Laatst bewerkt op: 20 januari 2011 - 12:42:38 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #755 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:40:33

Ik heb het voorgelegd en mijn maakster was ook niet overtuigd.

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #756 Gepost op: 20 januari 2011 - 12:42:08
Met de hand is altijd beter! Overigens heeft mijn machine een –voor broekzomen– prima blindsteek:

Als je die wat kleiner afstelt is 'ie ook goed voor (wat dikkere) pochets.

Overigens is een zichtbaar omgehaalde rand iets waar bijv. Hermčs of Zegna zich niet voor schaamt!
<< mooi plaatje >>

Leuk! De GQ British van December, haha.

guest45

• Gast
Reactie #757 Gepost op: 25 maart 2011 - 11:34:34
 :mrgreen:

Charlie

• Gast
Reactie #758 Gepost op: 25 maart 2011 - 12:24:51
Tja, plee papier kan natuurlijk ook.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #759 Gepost op: 25 maart 2011 - 13:07:15
Sick puppy.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #760 Gepost op: 29 maart 2011 - 08:52:04
Mooie doekjes van Simonnot-Godard via http://www.private-avenue.com/simonnot-godard-137-marque.htm?affiche_liste=1.

Kan ik denk ik niet links laten liggen. En dan wil ik toch ook nog een zijden doekje van Rubinacci en zo'n leuk katoenen lapje van Drake's met kanji print erbij. En misschien nog een witte van Belgisch linnen via Sam Hober. O jee.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #761 Gepost op: 17 september 2011 - 10:38:31
Is deze al bekend?

http://www.pochette-square.com/en/

Zijn twee maanden geleden begonnen en kwam ze tegen op een blog.
if i stop lying i just disappoint you

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #762 Gepost op: 17 september 2011 - 11:07:17
Ik kende 'm nog niet H. Zitten leuke dingen bij en schappelijk geprijsd.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #763 Gepost op: 17 september 2011 - 11:13:24
Citaat
DO’S AND DON’TS:
1.     DO wear a pocket square every time you wear a jacket.
2.     DO NOT wear a tie every time you wear a pocket square.
3.     DO NOT MATCH YOUR POCKET SQUARE WITH YOUR TIE. Unless you wish to look like a porter or a caretaker. Not that I have anything against those occupations, only the guys who design their uniforms… If you really want to do it, use a subtle colour of your square, matching a subtle colour of your tie, as on the picture above. more details.
4.     DO have several fabrics on your collection of pocket square, such as cotton, linen and silk. It allows you to bring different effects depending on the fabric of your jacket or your tie or bow tie.
5.     DO match your pocket square with your shirt, your shoes, your socks, your belt, your hat, your gloves or your trousers, not all at once though…
6.     DO wear your pocket square with confidence. Or else leave it in your wardrobe.
7.     DO NOT wear too complex folds, it looks like you are trying too much. Master 2 or 3 folds, the rest is for bored people.
8.     DO NOT follow these rules word for word.  Be creative and always remember, simple is best.

If you are not confident with the mix of colours or fabrics, go for a cotton or linen white handkerchief, flat fold it. You cannot be wrong with that one.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #764 Gepost op: 17 september 2011 - 11:17:24
Prijzen zijn inderdaad redelijk en voor de beginners (ik dus ook) hebben ze een how-to voor het vouwen. :)
if i stop lying i just disappoint you