Ik denk ook dat hij het aflegt tegen de grote e-commerce jongens. Deze gaan door tot 70 a 80% korting. Mensen die voor de sale gaan willen toch een zo groot mogelijke korting en zullen dan eerder elders shoppen.
Daarnaast heeft FB een outlet store dichtbij zijn normale winkel. Ik denk dat hij dus zijn overtollige voorraad wat niet verkocht wordt op de webstore gaat verkopen met 50% ipv 30% korting en wellicht meer in de outletstore.
Ik vraag me echter wel af of hij op deze manier de grootste producer surplus pakt door niet verder af te prijzen.
Ervan uitgaande dat mensen weten dat hij niet verder dan 30% afprijst zullen ze misschien niet wachten zoals bij Mr. Porter waar dat wel veel gebeurt. Daar is het altijd een race om zoveel mogelijk van je wishlist nog te pakken te krijgen als de korting weer verhoogd wordt. Als je een paar uurtjes later bent dan zie je ineens de helft van je wishlist SOLD OUT is

.
Ik vind het altijd wel een leuk spelletje om een zo hoog mogelijk consumer surplus te behalen. Vond het een super interessant onderwerp bij Micro Economics hoe dit proces precies werkt met korting, subsidie, prijs discriminatie etc.