Auteur Topic: Schrijfgerei  (683365 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schrijfgerei
Reactie #2700 Gepost op: 20 augustus 2021 - 17:38:38
Of als je liever dik en soepel (en lelijk) hebt: Pilot G-2 0,7.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2701 Gepost op: 05 november 2021 - 15:31:19
Even de kennis hier aanboren. Ik ben op zoek naar een heel dunnen fineliner. Daarnaast een paar kleuren fineliners die wat breder mogen zijn. Zijn bedoeld om te schrijven op (dun) papier en te onderstrepen.

Tips wat betreft goede merken?
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2702 Gepost op: 05 november 2021 - 15:46:50
Moest meteen aan Rotring denken. Vanaf 0,2 mm.  Maar alleen in zwart, geloof ik...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2703 Gepost op: 05 november 2021 - 15:49:40
Mijn dochter gebruikt Sakura Pigma Micron, bedenk ik me net. In allerlei dikten en kleuren verkrijgbaar.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Reactie #2704 Gepost op: 05 november 2021 - 17:03:06
Ik heb staedtler pigment markers liggen van 0.1mm en dikker. Werken best prima. Zijn vooral bedoeld om te tekenen denk ik, maar daar kan Laurens een goed verhaal over typen waarschijnlijk :).

Laurens

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Reactie #2705 Gepost op: 07 november 2021 - 18:44:31
Copic Multiliner (SP voor aluminium) is zo'n beetje de gouden standaard en mijn vaste keus.
NOBD's dochter gebruikt ook goede, Sakura's zijn fijn, gebruik ik zelf ook veel.
Een vriendin zweert bij Kuretake Zig.

Maar dit is allen vooral gebruik om te tekenen, als het echt om schrijven gaat raad ik de Marvy Le pen en Teranishi Rushon aan.

omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2706 Gepost op: 08 november 2021 - 10:38:56
Top, dank! Ga ik me er even in verdiepen.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Jeltje

• Bekijk profiel
Reactie #2707 Gepost op: 04 december 2021 - 23:08:36
Beste schrijffanaten,

Wie kan mijn een geschikte pen aanraden? Ik ben eigenlijk vooral wel benieuwd of jullie denken dat ook ik als linkshandige prettig met een vulpen zou kunnen schrijven. De vulpen spreekt me aan ivm duurzaamheid en omdat het cool is.

Ik ben een linkshandige met een duidelijk en klein handschrift (deels verbonden, deels los). Als kind schreef ik uiteraard altijd met een vulpen, en dat vlekte extreem snel Ik kon er erg verdrietig van worden, omdat de letters zelf op zich netjes waren). Ik probeerde goed op te letten en mijn hand gek te verdraaien (ik houd mijn pols normaliter recht bij het schrijven en heb een recht tot naar rechts hellend handschrift). Als ik nu met een vulpen schrijf kan ik maximaal 5 cm schrijven en dan moet ik pauzeren omdat het anders gaat vlekken.
Mijn pengreep is duim aan ene zijde, wijsvinger en ook een beetje middelvinger aan andere zijde. Als ik de middelvinger eronder doe voelt dat nogal stuurloos(misschien omdat ik als linkshandige moet duwen ipv trekken).
Pennen die ik nu fijn vind zijn: Pilot G-tec, Parker Jotter, vulpotlood (of scheld ik nu). Mijn kinderen hebben vandaag van ons voor Sinterklaas een Jinhao Ombre Fountain vulpen kregen met dus een extra fijne punt (dat vind ik prettig schrijven, omdat de 'e' zo niet opvult in de ronding). Is dit ook een geschikte vulpen voor mij?

Kortom:
- Is een vulpen geschikt voor een klein-schrijvende linkshandige?
- Welke (sneldrogende?) inkt kan ik hierbij het beste gebruiken?
- Moet ik mijn pengreep toch veranderen, of mag ik die driepunts-pengreep aanhouden.
Wie heeft tips?

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2708 Gepost op: 05 december 2021 - 10:16:58
1. Kleine schrijven is sowieso niet handig. Letters worden daardoor minder goed leesbaar. Je hebt toch ruimte om te schrijven of werk jij met PostITs?
2. 4001
3. Whatever tickles your fancy. Het gaat erom dat je de pen niet te krampachtig vasthoudt en te veel druk zet.

Lees gewoon eens dit topic terug, vriend. Daar staat al het e.e.a. over linkshandigheid en vulpennen geschreven.
Laatst bewerkt op: 05 december 2021 - 10:19:50 door Charlie II
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Jeltje

• Bekijk profiel
Reactie #2709 Gepost op: 05 december 2021 - 20:09:13
Beste Charlie II, dankje voor je reactie.  Ik heb uiteraard dit topic eerst doorgebladerd en gescreend op linkshandigheid.  Echter vond ik zo geen antwoord op mijn vragen over linkshandigheid in combi met een best wel klein handschrift (en dus een fijne penpunt willen).  Ik vond meerdere mensen hier inhoudelijk goede antwoorden geven, vandaar mijn vraag. Maar ach, anders vind ik mijn antwoord vast elders.
Je doet wat neerbuigend, bijvoorbeeld over klein schrijven. Klein schrijven heeft in ieder geval voordeel voor linkshandigen, heb ik ondervonden. Je kunt zo meer woorden schrijven alvorens je moet wachten ivm uitvegen van niet-opgedroogde inkt. Kijk overigens eens op een website als handschriftontwikkeling.nl voor hun kijk op (extra)fijne penpunten (zij raden dit zeer aan). Mijn 'e' blijft keurig een wit midden houden als ik met een fijne pen schrijf, dus ik bedoel met een klein handschrift niet dat deze reactie op een rijstkorrel zou passen.

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2710 Gepost op: 06 december 2021 - 07:41:44
Hoe groter je schrijft, hoe sneller de inkt droogt. Door kleiner te schrijven vloeit de inkt eerder in elkaar over omdat je meer inkt op een kleiner oppervlak zet. Verder helpt vloeipapier (bijv. J. Herbin).
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #2711 Gepost op: 06 december 2021 - 09:23:46
Hoe groter je schrijft, hoe sneller de inkt droogt. Door kleiner te schrijven vloeit de inkt eerder in elkaar over omdat je meer inkt op een kleiner oppervlak zet. Verder helpt vloeipapier (bijv. J. Herbin).
Yes, je kunt dit probleem natuurlijk enigszins oplossen door een extreem dunne punt te gebruiken, maar probleem blijft.
Maar klein schrijven is mij al op de basisschool afgeleerd omdat het niet te lezen is, zoals eerder door jou opgemerkt.

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2712 Gepost op: 08 december 2021 - 17:49:28
Yes, je kunt dit probleem natuurlijk enigszins oplossen door een extreem dunne punt te gebruiken, maar probleem blijft.
Maar klein schrijven is mij al op de basisschool afgeleerd omdat het niet te lezen is, zoals eerder door jou opgemerkt.

Hoe dunner de punt, hoe krassiger je schrijft. Voor linkshandigen is medium eigenlijk het meest ideaal. Broad schrijft het lekkerst, maar vlekt ook sneller. Hoe dan ook, ik raad altijd aan om een nibmeister te bezoeken en je vulpenpunt optimaal bij te laten schaven naar je eigen wensen.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2713 Gepost op: 11 december 2021 - 20:50:23
Feast your eyes guys. Een paar jaar verzamelen, enough funds allocated, en een voorkeur voor zwart en rood ebonite en urushi:

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Reactie #2714 Gepost op: 11 december 2021 - 22:46:11
That escalated quickly :). Mooi man!