Auteur Topic: Schrijfgerei  (683320 keer gelezen)

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schrijfgerei
Reactie #2655 Gepost op: 03 april 2021 - 21:21:21
Damn nice. Kost da?
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2656 Gepost op: 03 april 2021 - 21:50:57
https://fp-hakase.com/en/works/fb15a/

plus verzenden plus import

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Reactie #2657 Gepost op: 03 april 2021 - 21:54:46
Ja dit had ik wel verwacht. Voor dat geld zou ik wel twijfelen of ik voor dit of die Nakaya Dorsal Fin 2 droom zou gaan. Maar je hebt hem nu wel precies zoals je hem zelf hebben wil.

Nog ooit een architect grind overwogen? Dat lijkt me ook nog wel een keer vet.

Winne2

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2658 Gepost op: 03 april 2021 - 22:10:49
Heel mooi Linger!
TAFKADM

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2659 Gepost op: 03 april 2021 - 22:12:52
Oef ja, een Dorsal Fin 2 in Kuro-Tamenuri, met een BB stub of een Music nib. Serieus geld, dat wel, maar dan heb je een katana die schrijft.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2660 Gepost op: 03 april 2021 - 22:58:34
Beautiful

oxfordstreet

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #2661 Gepost op: 04 april 2021 - 11:48:49
Mooi! En inderdaad, goede kleur hoor 👍🏻
"Style is not fashion, it's something we have inside"

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2662 Gepost op: 04 april 2021 - 12:21:30
Ik weet het, het is vloeken in de kerk, maar eigenlijk zou ik op die manier een ball point of rollerball willen laten maken. Een vulpen is voor mij (met mijn handschrift) echt niet aan te raden. En geloof me dat ik het geprobeerd heb: drie Montblancs ten spijt.

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2663 Gepost op: 06 april 2021 - 07:40:36
Eerst maar eens basis op orde krijgen dan. Er zijn genoeg boeken in omloop voor zelfstudie om je handschrift te verbeteren (bv. Getty-Dubay).
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Reactie #2664 Gepost op: 06 april 2021 - 09:17:16
Mee eens. Als je het graag wilt, kost het geen moeite iedere dag een kwartiertje te oefenen.

Ik had wat geluk. Vond een schrijfonderwijzeres, leraar van leraars, net gepensioneerd, die me geholpen heeft de fouten in mijn schrift te leren herkennen. Houding, rust, grootte van individuele letters, ruimte tussen de letters, hellingshoek van de letters, en ga zo maar door.

Sommige fouten zijn erg hardnekkig gebleken, bij mij vloeien de u, n en m nog steeds in elkaar in een zee van gelijkvormige golfjes als ik (te) snel schrijf. Maar goed, hoeft ook niet allemaal perfect. Na de lagere school mag je schrift ook wat patina ontwikkelen. Wordt het eigen.

“Pak je pen” van E. Kooijman e.a. is ook een aardig boek. Gericht op kinderonderwijs, maar alles staat erin.

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2665 Gepost op: 07 april 2021 - 08:32:50
Dat is het vooral, hè. Je moet leren om je eigen handschrift te ontwikkelen. Een één-op-één kopie van bijvoorbeeld het Italic handschrift van Fred Eager is misschien wel mooi, maar straalt geen authenticiteit uit. In dat licht vond ik het boekje 'Improve Your Handwriting. Write in a confident and fluent hand' door Rosemary Sassoon wel interessant:

"Many manuals stress the importance of a particular style and imply that their own model is all-important. It's supposed to be followed closely so, whoever they are, everyone is meant to produce a replica of the author's writing."

Camicia

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2666 Gepost op: 07 april 2021 - 13:35:57
Welk boekje is dan aan te raden voor een lefty zoals ik? :P

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Reactie #2667 Gepost op: 07 april 2021 - 14:16:31
Stokslagen

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Reactie #2668 Gepost op: 07 april 2021 - 14:29:55

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2669 Gepost op: 08 april 2021 - 09:01:13
Welk boekje is dan aan te raden voor een lefty zoals ik? :P

Ik ben ook linkshandig. Boekjes gaan daarbij niet helpen, al is Left-Handed Calligraphy door Vance Studley wel aardig. Ik draai mijn papier in een hoek om te schrijven en maak gebruik van vloeipapier voor het gedeelte waar ik al geschreven heb:

Oftewel, dan krijg je dus dit idee:

Voor het euvel: vette vingers op papier en inkt (gaat niet samen) gebruikte ik in het verleden altijd een zogenaamde 'kalligrafiebrug', maar tegenwoordig gewoon een plastic naambordje om mijn rechterhand op te leggen.
Laatst bewerkt op: 08 april 2021 - 09:05:46 door Charlie II