Auteur Topic: Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen  (8403 keer gelezen)

Temming

  • Gebruiker
  • Berichten: 79
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Gepost op: 11 juli 2007 – 21:11:31
Geachte heren,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben . Niet al te lang geleden heb ik een interesse ontwikkeld voor de mooie ambachtelijke wijzen waarop schoenen gemaakt kunnen worden. Uw forum is wat dat betreft een ware bron van kennis voor mij. Ondanks dat weet ik echter nog niet al te veel. Vandaag heb ik een paar schoenen van Van Gils gekocht voor 70 euro (afgeprijst van 170). Ze hebben leren zolen, een leren hakje en voor dat geld kreeg ik er zelfs een vilten zakje en een schoenlepentje bij. Het probleem is alleen dat ik het verschil niet zie met schoenen van 300 euro. Wat is nou het verschil? Aan de verkoper had ik niet veel, die dacht dat goodyear een bandenfabrikant was, daarna heb ik hem maar niks meer gevraagd. Hopelijk kunt uw wat licht brengen in deze duisternis.

Bij voorbaat dank,



I spent a lot of money on booze, birds and fast cars, the rest I just squanderd" George Best

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:16:02
Welkom op het forum.

Ik denk dat er genoeg te vinden is over de verschillen tussen schoenen uit het hogere segment en 'gewone' schoenen.

Om een aantal punten waar het in kan zitten te noemen:
- eventueel handwerk
- kwaliteit van de gebruikte materialen (ook voor het binnenwerk!)
- fijnheid van de stiknaden
- schoonheid van de leest waarop de shoen is gemaakt
- details en fijnheid van de afwerking (koperen spijkertjes bijv.)

Zo ben ik bijvoorbeeld een stuk meer gecharmeerd van de onderkant van mijn C&J




En fijn stiksel op het bovenwerk

"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Napoleon

  • Gast
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:35:13
alle topics hier doorspitten, dan weet je meteen alles

Napoleon

  • Gast
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:35:26
alle topics hier doorspitten, dan weet je meteen alles

Napoleon

  • Gast
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:35:32
alle topics hier doorspitten, dan weet je meteen alles

Temming

  • Gebruiker
  • Berichten: 79
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:47:33
Die zijn inderdaad een stuk mooier, maar kun je nog aan het materiaal zien of het kwalitatief beter leer is of maakt dat niks uit?
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars, the rest I just squanderd" George Best

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2007 – 21:49:44
Citaat van: "Temming"
Die zijn inderdaad een stuk mooier, maar kun je nog aan het materiaal zien of het kwalitatief beter leer is of maakt dat niks uit?


Gewoon alles doorlezen, kijken wat je budget is vervolgens naar een goede schoenenzaak gaan zoals: Sir Max, Van den Assem, S&S.. kortom genoeg keus.

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2007 – 22:16:30
Citaat van: "Temming"
Die zijn inderdaad een stuk mooier, maar kun je nog aan het materiaal zien of het kwalitatief beter leer is of maakt dat niks uit?


Ook dat is te zien. Bij normale schoenen wordt bij wijze van spreken het eerste rund wat de maker tegenkomt ontdaan van z'n huid. Het is niet zozeer dat het leer persé slecht is, maar met name optisch minder mooi. Vaak is het wat groffer/dikker. Het suéde van mijn andere paar C&J was bijvoorbeeld ontzettend mooi en zacht. Zo had ik het bij goedkopere paren nog niet eerder gezien.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2007 – 22:30:10
Koop even het boek "Vass - handgemaakte schoenen", lees dat door en lees ook veel topics hier op het schoenenforum.

Als een schoenverkoper begint dat goodyear een bandenfabrikant is moet je erg snel wegwezen!!! In Nijmegen zitten geen goede schoenenzaken, je kan bij Tijssen wat Santoni's scoren maar zij kunnen je geen advies geven zoals een SirMax, Zwartjes, S&S.

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.540
    • Bekijk profiel
Re: Hulp gevraagd
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2007 – 11:42:31
Citaat van: "Temming"



Grappig, laat ik die vandaag nou ook aan mn voeten hebben!! Heb er zelf 159 voor betaald overigens.

Bij mij is het simpel. Ik heb simpelweg het geld niet voor Santoni's e.d. Dus ik behelp me met dit soort uitschieters. Overigens val ik ze hier daar niet mee lastig in het 'wat is je nieuwe aanwinst-topic'. Ik ken mn plek  :roll:

Maar je ziet het verschil wel hoor. Dat heeft Peer Gynt in zn eerste reactie al duidelijk aangegeven.

Desaltnietemin lopen jij en ik met deze schoenen van Van Gils er toch heel wat beter bij dan de doorsnee Nederlander. En dat is net mijn bedoeling: met hetzelfde budget net meer smaak. Daar hoef je overigens niet veel moeite voor te doen...  :?

Ik heb dat boek van Vass, kan het je aanraden. Je leert een hoop uit het boek, maar zijn schoenen vind ik niet mooi overigens, die dikke neuzen daar moet je echt van houden.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Temming

  • Gebruiker
  • Berichten: 79
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2007 – 12:21:19
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Dat boek van Vass ga ik zeker halen.
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars, the rest I just squanderd" George Best

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2007 – 12:26:05
Citaat van: "Temming"
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Dat boek van Vass ga ik zeker halen.


dit boek ligt voor 4.95€ in de witte boekenwinkel!
bijvoorbeeld bij boekenvoordeel op de singel, tegenover de bloemenmarkt (nog een hele stapel)

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.540
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2007 – 12:26:20
Citaat van: "Temming"
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Dat boek van Vass ga ik zeker halen.


Kost niks, heb het een paar maanden geleden voor 4 euro bij een witte boekhandel in Veenendaal gehaald.

Edit, dat posten ging dus tegelijkertijd
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2007 – 12:30:57
Wel even een paar goede schoenspanners kopen.
En denk maar zo,
het gros is ook zo begonnen.
Leuk schoentje voor weinig geld. :wink:

oxfordstreet

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.145
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Hulp gevraagd bij beoordelen kwaliteit schoenen
Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2007 – 12:32:12
Citaat
Willeam schreef: Bij mij is het simpel. Ik heb simpelweg het geld niet voor Santoni's e.d. Dus ik behelp me met dit soort uitschieters. Overigens val ik ze hier daar niet mee lastig in het 'wat is je nieuwe aanwinst-topic'.


Hoezo lastig vallen?
("met trots" je nieuwste aanwinst laten zien...)
Daar is dat topic toch voor?  :? (anders haal ik per direct mijn post over mijn 1e JC weg....  :P )

Overigens een erg mooie schoen!  :)
"Style is not fashion, it's something we have inside"