Auteur Topic: Horloges  (6760387 keer gelezen)

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #10485 Gepost op: 25 mei 2011 - 21:44:59
Quartz heeft de Zwitserse industrie in die tijd (eerder 70-80) de afgrond in geholpen.

Goedkope merken uit het Verre-Oosten(Seiko, pulsar, lorus, citizen etc etc) hebben dat gedaan.
Door de techniek over te nemen hebben de Zwitsers hun marktaandeel hersteld.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #10486 Gepost op: 25 mei 2011 - 23:07:31
Ja dat zeg ik ;) Dus als quartz er niet geweest was, was er ook geen crisis. Dan kun je quartz dus niet echt een redding noemen, meer een lapmiddel.
//

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10487 Gepost op: 25 mei 2011 - 23:13:52
Goed argument.

Zet ik er een iets uitgebreider, maar net zo ongefundeerd tegenargument tegenover. Maar wel met emotionele uitleg.

Een mechanisch horloge is een sieraad, een quartz horloge een goedkoop instrument om behoorlijk nauwkeurig de tijd af te lezen. Een quartz horloge in een mooie kast is eigenlijk nog erger. Er is tijd, moeite en geld besteed aan een kast zonder je te bekommeren om de inhoud.

Quartz = plakpak
Quartz in mooie kast = Hugo Boss plakpak
Mechanisch horloge = full canvas pak

Helemaal eens, wil je quartz koop dan zo'n Casio-dingetje uit nostalgie... anders gewoon een echt uurwerk.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10488 Gepost op: 25 mei 2011 - 23:18:00
G-shocks zijn heel hip.. Ga je veel zien deze zomer ;-)
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10489 Gepost op: 25 mei 2011 - 23:33:06
Iemand enig idee welk horloge Lino Leluzzi hier draagt?

Volgens mij heeft Bogart wel eens wat gepost over zijn favoriete merken horloges, kon het alleen niet zo snel meer terugvinden..
PP Nautilus idd.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10490 Gepost op: 26 mei 2011 - 20:33:15
Een mechanisch horloge is een sieraad, een quartz horloge een goedkoop instrument om behoorlijk nauwkeurig de tijd af te lezen. Een quartz horloge in een mooie kast is eigenlijk nog erger. Er is tijd, moeite en geld besteed aan een kast zonder je te bekommeren om de inhoud.

Quartz = plakpak
Quartz in mooie kast = Hugo Boss plakpak
Mechanisch horloge = full canvas pak

Hahahaha. Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, Audemars Piguet, Girard-Perregaux en Vacheron Constantin, om er maar een paar te noemen, hebben allemaal in hun huidige collectie een quartz uurwerk. Haute horlogerie quartz.

Even een plaatje van een plakpak (quartz van Girard-Perregaux: neem van mij aan dat dit echt niet het allermooiste quartz uurwerk is: het kan nog veel mooier)

En een plaatje van een full canvas pak (neem van mij aan dat dit echt niet de allerlelijkste handopwinder is: het kan nog veel lelijker)

Doet u mij het plakpak? Alsjeblieft? Please? Please?
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10491 Gepost op: 26 mei 2011 - 21:00:29
Uh, oke. Meen je dit echt serieus?  :(

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10492 Gepost op: 26 mei 2011 - 21:40:20
Ik hoop het niet. Edgar, dus jij kiest echt voor het Hugo Boss plakpak? Oftewel: je kijkt alleen naar het uiterlijk en het merkje dat erop staat? (voor de duidelijkheid: van de kast EN het mechaniek?)

Damn. <edit, opmerking weggehaald>
Laatst bewerkt op: 26 mei 2011 - 21:49:45 door Stromen

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10493 Gepost op: 26 mei 2011 - 21:46:09
Doet u mij het plakpak? Alsjeblieft? Please? Please?
Maar hier is het quartzuurwerk waarschijnlijk wel vele malen duurder dan de handopwinder... da's niet echt een vergelijking natuurlijk.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10494 Gepost op: 26 mei 2011 - 21:53:36
Maar hier is het quartzuurwerk waarschijnlijk wel vele malen duurder dan de handopwinder... da's niet echt een vergelijking natuurlijk.

Maar is dat vanwege het merk erop of is dit quartz-uurwerk op de een of andere manier beter dan dat van een goedkopere horlogemaker?
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Charlie

• Gast
Reactie #10495 Gepost op: 27 mei 2011 - 01:04:45
Volgensmij komt het 1). vanwege het merk en 2). vanwege de juweeltjes in het uurwerk en 3). het materiaal dat gebruikt wordt in de kast/wijzerplaats dat het prijskaartje bepaald van een quartz.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10496 Gepost op: 27 mei 2011 - 09:02:02
Volgensmij komt het 1). vanwege het merk en 2). vanwege de juweeltjes in het uurwerk en 3). het materiaal dat gebruikt wordt in de kast/wijzerplaats dat het prijskaartje bepaald van een quartz.

Dat klinkt aannemelijk.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #10497 Gepost op: 27 mei 2011 - 13:07:38
Maar Edgar, de vergelijking is nu natuurlijk ook wel een beetje krom (hoewel niet onterecht gezien de aanleiding). Je neemt een quartz uurwerk van GP, wat in horloges van vele duizenden euro's zit, en vergelijkt het met een Chinese Standard Movement, wat in horloges zit dat je voor $1 op ebay kunt krijgen. Als je een mechanisch uurwerk uit de prijsklasse van die GP neemt heb je een kuntstukje dat mooier is dan die quartz, en als je een quartz neemt uit de prijsklasse van die CSM is hij net zo lelijk. Gegeven een quartz of mechanische uit dezelfde prijsklasse horloge - wat neem je dan?

Overigens zou ik voor een high end quartz qua uiterlijk geen cent meer uitgeven, mij gaat het om de super-nauwkeurigheid van de thermocompensated exemplaren. En die zijn voor zover ik plaatjes ervan gezien heb eigenlijk altijd heel sober, heel functioneel opgemaakt. bv:

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10498 Gepost op: 27 mei 2011 - 15:28:35
Maar Edgar, de vergelijking is nu natuurlijk ook wel een beetje krom (hoewel niet onterecht gezien de aanleiding).

Natuurlijk is die krom. Maar de operming 'quartz = plakpak, mechanisch horloge = full canvas pak' is net zo krom en dat wilde ik duidelijk maken. Het is appels en peren vergelijken. Je hebt rotte appels en appels met een mooi blosje. Doe mij die laatste appel maar. Maar die appel zegt toch helemaal niets over een peer?

Enfin: het hele limited edition verhaal, waarover ik hierboven nog iets schreef, gaat niet door. Helaas hebben we als groep niet een prijs kunnen afspreken die voor ons allen acceptabel is. Het project liet mij echter niet meer los. Ik wilde zo graag een Ochs und Junior (met mechanisch uurwerk ;)) hebben dat ik een piece unique heb samengesteld. Inmiddels heb ik met Beat Weinmann van Embassy de volgende specs afgesproken:
  • Mese
  • 39 mm titanium case (without inscription)
  • Seconds dot in orange
  • Titanium buckle
  • Vintage brass dial (like the prototype dials). Hard core. Oechslin pure
  • White gold hands
  • Date dot in orange
  • Leather strap.Wait, we get more in 1 or t 2 weeks...
  • Packaging: a booklet with leather wallet
Vintage brass dial

Booklet with leather wallet

Levering nog deze zomer (tijdens onze vakantie in CH of tijdens de DZVL trip).

Wow. Ik heb er zin in. Als ik 'm heb, zal ik foto's plaatsen.
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10499 Gepost op: 27 mei 2011 - 17:15:44
Leuk om zo zelf samen te stellen. Ben benieuwd naar het resultaat.