Auteur Topic: [Broek] Pijpen versmallen  (54040 keer gelezen)

Rob

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Broek] Pijpen versmallen
Gepost op: 25 maart 2007 – 20:58:11
Goedenavond,

Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Vandaar deze vraag.
Ik heb vanmiddag bij de SuitSupply in Amsterdam een pantalon voor onder een jasje gekocht. Mix van katoen en linnen. Ik was wat gehaast en de verkoopster had mij een 94 gegeven. Nou ben ik nog al lang en smal dus de broek paste eigenlijk precies. Nu ik net thuis ben, toch nog eens even snel die broek aangedaan, en nou vind ik de bovenkant van de pijpen nogal breed. Ik bedoel het gedeelte van mijn knieën tot onder mijn kont zeg maar. Ruilen is helaas denk ik niet meer mogelijk omdat ze een centimetertje van de pijpen afgehaald hebben. Dus daarom was mijn vraag of iemand weet of het mogelijk is om die pijpen te versmallen zonder dat de band en het bassin in het geding komen? Want de broek zit verder perfect.

En of het misschien ligt aan het feit dat het hier om een lengtemaat gaat. Verbazingwekkend genoeg zijn de pijpjes aan de onderkant wel gewoon netjes 19 cm.
o the falcon's heard the falconer, huh?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2007 – 00:03:32
Geen probleem, ga gewoon even terug naar SuSu en zeg dat je de bovenbenen wil laten versmallen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Rob

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2007 – 00:12:33
bedankt sergio!

Als het zo makkelijk is, zou dat wel erg fijn zijn.
Ben dan trouwens best benieuwd hoe ze dat dan zouden doen..  :-k

En nog even een hele hollandse vraag...enig idee aan wat voor bedrag ik dan moet denken?
o the falcon's heard the falconer, huh?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2007 – 00:17:19
Citaat van: "Rob"
bedankt sergio!

Als het zo makkelijk is, zou dat wel erg fijn zijn.
Ben dan trouwens best benieuwd hoe ze dat dan zouden doen..  :-k

En nog even een hele hollandse vraag...enig idee aan wat voor bedrag ik dan moet denken?

Ik denk ongeveer een tientje.

Men haalt de naad los vanaf ongeveer de knie tot broekzak hoogte, daarna gewoon een kwestie van wat meer naar binnen vouwen en weer dicht naaien.

Vanità - modern tailors

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2007 – 19:55:16
Precies. Dat heb ik ook bij al mijn SuSu RTW pakken laten doen. Ziet er keurig uit.

toni sarto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2007 – 23:38:42
Citaat van: "Sergio"
Citaat van: "Rob"
bedankt sergio!
Men haalt de naad los vanaf ongeveer de knie tot broekzak hoogte, daarna gewoon een kwestie van wat meer naar binnen vouwen en weer dicht naaien.

Was het maar zo simpel...  :(

Zo kan het natuurlijk ook wel, maar om het GOED te doen is er wel wat meer werk aan !

De zitnaad wordt tot nét drie centimeter voor de rits losgemaakt, daarna de tussenbeennaden.
Dan worden de achterste stukken hertekend en terug aan elkaar gezet, rekening houdend met het feit dat de twee helften exact hetzelfde moeten gedaan zijn.
Dan kan pas de zitnaad perfect passend terug aan mekaar gezet worden.

De plooi (die nu naar binnen valt) wordt "herperst" zodat ze terug in het midden zit.

Dat is het zo'n beetje.

Wij passen deze procedure toe omdat er dikwijls broeken zijn met een motief (van pakken, of gewoon een streepjesbroek), en bij een retouche aan de tussenbeennaad blijft het patroon van de tekening aan de zijkant van de broek onaangeroerd...

Gr.

T. 8)
ww.stijnhelsen.com

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2007 – 23:40:53
Absoluut, helemaal mee eens. Helaas geldt dat niet voor de meeste zaken. Jullie hanteren gewoon een veel hoger kwaliteits niveau.

Vanità - modern tailors

ibookje

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #7 Gepost op: 01 april 2007 – 17:10:54
Ik heb vorig zomer een linnen pak bij SuSu gehaald. Alles lekker laten versmallen, tailleren.

Helaas heeft de broek zo'n ouderwetse bandplooi. Daar krijg je zo'n 'bolle heup' van... Als je jasje aan houdt zie er er niet veel van maar zonder jasje loop je beetje voor lul.

Is een bandplooi te verwijderen tot een flat front broek? Of is dat gewoon niet mogelijk (omdat er nu gaten komen war eerst de plooi zat)?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #8 Gepost op: 01 april 2007 – 17:26:06
Citaat van: "ibookje"
Ik heb vorig zomer een linnen pak bij SuSu gehaald. Alles lekker laten versmallen, tailleren.

Helaas heeft de broek zo'n ouderwetse bandplooi. Daar krijg je zo'n 'bolle heup' van... Als je jasje aan houdt zie er er niet veel van maar zonder jasje loop je beetje voor lul.

Is een bandplooi te verwijderen tot een flat front broek? Of is dat gewoon niet mogelijk (omdat er nu gaten komen war eerst de plooi zat)?

Het is mogelijk, maar wel ontzettend moeilijk en kostbaar. Het hele voorpand moet opnieuw worden gedaan namelijk.

Vanità - modern tailors

ibookje

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #9 Gepost op: 01 april 2007 – 17:33:05
Hmmm... misschien makkelijker/goedkoper om een nieuwe pantalon (hoop dat ze dezelfde stof hebben..) te laten maken?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #10 Gepost op: 01 april 2007 – 17:34:42
Citaat van: "ibookje"
Hmmm... misschien makkelijker/goedkoper om een nieuwe pantalon (hoop dat ze dezelfde stof hebben..) te laten maken?

Denk het wel, heb het weleens laten doen bij een broek maar dat was van een duur pak welke ik anders nooit droeg. Resultaat was erg goed maar ontzettend kostbaar.

Vanità - modern tailors

toni sarto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
Reactie #11 Gepost op: 02 april 2007 – 00:15:20
Kan je idd beter een nieuwe broek voor nemen, dit is (bijna) evenveel werk...

Gr.

T. 8)
ww.stijnhelsen.com

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2007 – 11:58:36
Een aantal van mijn broeken heeft een rechte pijp van zo'n 21 cm breed. Nu zitten deze broeken mij erg goed, alleen ben ik de toelopende, iets slankere pijp wat mooier gaan vinden (SF-invloeden? :wink:). Ik zit er dus over te denken om ze van de knie tot het uiteinde van de pijp (rond de onderbenen dus) te laten versmallen tot bijvoorbeeld zo'n 19 cm, zodat de pijp iets toelopend is. Geen hoogwater, maar een lichte knik op de schoen. Echter ben ik wat langer (ruim 1.90 meter) en smal (net geen 65 kg), dus ik vraag mij af of het wel zo'n een goed idee is.

Dus, waarde SF'ers, is dit goed mogelijk zonder dat de verhoudingen e.d. helemaal kwijtraken en zo ja, is dit verstandig?

H_D

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2007 – 12:00:16
volgens mij zou het, tot op zekere hoogte, prima mogelijk moeten zijn. Ik heb het ook wel gedaan bij enkele broeken. Alleen de verhouding boven/onder de knie zou dan wel een kunnen probleem zijn als het verschil groot is en het model bepaalt ook of het geslaagd wordt; missch. kun je ze boven de knie ook laten versmallen?
If you're paying peanuts, you'll end up hiring monkeys"

ruby tuesday

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2007 – 13:18:13
Citaat van: "Jesper"
Een aantal van mijn broeken heeft een rechte pijp van zo'n 21 cm breed. Nu zitten deze broeken mij erg goed, alleen ben ik de toelopende, iets slankere pijp wat mooier gaan vinden (SF-invloeden? :wink:). Ik zit er dus over te denken om ze van de knie tot het uiteinde van de pijp (rond de onderbenen dus) te laten versmallen tot bijvoorbeeld zo'n 19 cm, zodat de pijp iets toelopend is. Geen hoogwater, maar een lichte knik op de schoen. Echter ben ik wat langer (ruim 1.90 meter) en smal (net geen 65 kg), dus ik vraag mij af of het wel zo'n een goed idee is.

Dus, waarde SF'ers, is dit goed mogelijk zonder dat de verhoudingen e.d. helemaal kwijtraken en zo ja, is dit verstandig?

Alles kan, maar is het wel een model waarbij dat past vraag ik me af. Bij broeken die iets lager in de taille zitten zou ik het sowieso niet doen want dat zit totaal niet lekker. Heb het ook eens gedaan met een model wat iets uitliep, maar laag van taille is en dat zit/zat van geen kanten..

Vaak ga je heel het model veranderen waar de pasvorm op gemaakt is..