Auteur Topic: Stijlvol een appel schillen / brief openen  (59161 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stijlvol een appel schillen / brief openen
Reactie #75 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:28:53
De ballen, Heinz. Keep smiling. Niks aan de hand.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #76 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:32:17
Ik ga nog even wat leuks doen, heren!

U allen de ballen.  :wink:
Véél plezier! Ik ga weer verder in De toverberg.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #77 Gepost op: 05 februari 2012 - 03:17:47
De ballen, Heinz. Keep smiling. Niks aan de hand.

Dat hoop ik ook en daar ga ik van uit.

Want, en, ondanks mijn steek onder water, vind ik maboc namelijk beslist de moeite waard als gesprekspartner, en moet ik er niet aan denken een rol te moeten spelen in The Next SF Fittie.
(Dat gaat ook niet gebeuren trouwens. En die zogenaamde 'negeer'-functie hier is ook een geintje, toch?)

Ik kan wat ongeduldig of impulsief zijn, en kies dan mijn woorden soms wat scherp.
Zeker als feitelijke gegevens en ongefundeerde opinies zogenaamd gelijkwaardig zouden moeten zijn, want dat zijn ze niet.
Dat hoeft echter niet iets persoonlijks te worden. Integendeel zelfs, ook dat maakt de boel onzuiver.

Nuja, ik hoop op zander over.
Wat mij betreft een tabula rasa.

Secret key: Don't take anything personal.

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

guest45

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 05 februari 2012 - 08:35:42
Dat is een erg mooi zakmes Heinz!

Misschien moet ik me ook maar eens zoiets aanschaffen, de Borker die ik had is zoek.
De Hippekniep van Herder zou een optie kunnen zijn. Ben nu wel benieuwd geworden naar zijn messen.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #79 Gepost op: 05 februari 2012 - 11:02:25
Ok, ik zal ook mijn duit in het zakje doen, ik gebruik deze:

if i stop lying i just disappoint you

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #80 Gepost op: 05 februari 2012 - 11:35:43
Ik ben een beetje shocked.

Zit ik net aan de snelfiltermaling van Lidl die ik zo graag drink, met daar bij een roomboter-stroop-koek. En nu is smaak me in een (1) keer wat zuur geworden. Word ik daar op z'n minst van 3 zonden beschuldigd:
Punt 1: Je doet aannames.
Punt 2: Je weet overduidelijk niet waar je het over hebt (maar weet dat zelf niet).
Punt 3: Je bent daar nog hooghartig en onaangenaam –èn ad hominem– bij ook.

Drie redenen om je als gesprekspartner gevoegelijk af te voeren!
Met domme schreeuwers valt namelijk niet te praten, zeker niet als ze het òf beter denken te weten, òf niet beter willen weten.
Nou daar zit je dan met je goeie gedrag.
Citaat
Voorts het volgende:
"Koolstofstaal is de naam die wordt gegeven aan staal met ten minste 0,60 gewichtspercent koolstof en minder dan 0,04 gewichtspercent zwavel of fosfor elk, doch met tevens minder dan 0,07 gewichtspercent van deze beide elementen tezamen."
(Les 1 is dus: bepaal definities. 't Is een vakterm, kon je ook niet weten...)
Je hebt helemaal gelijk. De precieze getallen weet ik niet uit het blote hoofd. Maar dat in (vrijwel) ieder staal koolstof zit weetk ik wel.
Nuja...dan maar wat googlen:
  • Mild (lage koolstof) staal: ongeveer 0.05-0.15% koolstofinhoud voor laag koolstofstaal en 0.16-0.29% koolstofinhoud voor vloeistaal[2] (b.v. Staal AISI 1018). Het vloeistaal heeft een vrij lage treksterkte, maar het is goedkoop en buigzaam; de oppervlakte hardheid kan door worden verhoogd het carbureren.
  • Middelgroot koolstofstaal: ongeveer 0.30-0.59% koolstofinhoud[2](b.v. Staal AISI 1040). De rekbaarheid en de sterkte van saldi en hebben goede slijtageweerstand; gebruikt voor grote delen, smeedstuk en automobielcomponenten.
  • Hoog koolstofstaal: ongeveer 0.6-0.99% koolstofinhoud [2]. Zeer sterk, gebruikt voor de lentes en draden met hoge weerstand.
  • Ultrahoog koolstofstaal: ongeveer 1.0-2.0% koolstofinhoud [2]. Staal dat aan grote hardheid kan worden aangemaakt. Gebruikt voor speciale doeleinden zoals (niet-industrieel-doel) messen, assen of stempels.
Ik wil dus nog maar even bij mijn opmerking blijven dat de term koolstofstaal een erg breed begrip is en als zodanig in de gehel staalindustrie wordt ingezet.

Citaat
En voor je over 'onderscheidende pluspunten' begint: de essentie van het molenmes is de combinatie van materiaal en slijpwijze.
Door het hoge koolstofgehalte is het staal erg hard en bros, maar oxideert het ook enorm, permanent, aan de lucht.
Door de dunnschliff betekent die oxydatie (en gebruiksslijtage) dat het mes zichzelf scherp houdt.
Ah het gaat kennelijk om de combinatie. Dat had ik zo niet in de post gelezen. Dat kun je me natuurlijk altijd verwijten, als je dat zou willen.
Ik las het als 2 onderscheidende pluspunten. Waarvan nummer 1 koolstofstaal en nummer 2 solinger dunnschliff.

Citaat
Je hoeft het dus nooit te slijpen. Nooit! (Wist je dat wel eigenlijk?)
Nee...nooit geweten. Maar ik moet zeggen dat nu ik dit weet de kwaliteit van mijn bestaan niet een enorme sprong heeft gemaakt.

Citaat
(Les 2 is dus: bepaal je onderwerp. In dit geval Molenmessen, geen Audi's.)
Geen idee wat ik hiervan moet zeggen. Of wat ik hiervan moet vinden. Het onderwerp lijkt me de marketing rondom een mes. Ik maak daar een vergelijking bij over een ander product. Vooralsnog zie ik daar niet zo'n probleem in.

Citaat
Ten derde vraag ik me überhaupt af wat je met je reactie denkt toe te voegen of te bereiken.
Iets inhoudelijks toevoegen doet het niet. Inhoudelijke tegenspraak zie ik niet. Argumenten –voor wat dan ook!– lees ik niet.
Wat probeer je te betogen?
(Les3 is dus: bepaal je visie en standpunt en bouw van daar uit een betoog, of weerleg zonder betoog d.m.v. kale feiten, ofwel beargumenteer. Iets!)
Hierboven hopelijk duidelijk geworden.

Citaat
Wat je nu doet komt mij voor als kissebissen, brollen, tegenspreken om het tegenspreken, ja, zelfs als ruziezoeken, als ik niet beter zou weten.
huh....als je dit als ruzie zoeken bestempeld, dan vraag ik me af wat er gebeurd als er iemand werkelijk ruzie met je zoekt.

Citaat
Je mag me best 'niet mogen' –ik bèn ook helemaal niet aardig–, je mag me corrigeren –als je het beter weet en dat kan aantonen– en je mag met me van mening verschillen –als het onderwerp een opinie betreft–, maar wat je nu doet vind ik niet jofel.
Een uurtje terug was daar nog geen sprake van. Maar goed...niks zo veranderlijk als de mens...nu vind ik je inderdaad niet zo aardig meer.

Citaat
Ruzie maken doe ik niet, daar vind ik je ruzie te onbelangrijk voor.
Eénmalig energie steken in het verhelderen van die dispositie vind ik echter belangwekkend genoeg, dus zodoende.
Gelukkig maar, want ik weet me nu al geen raad meer met mezelf en m'n wereldbeeld. Als er nu ook nog ruzie van komt, dan heb ik zo'n Solingerstaal dun geslepen mes nodig om mezelf uit het SF weg te snijden.

Citaat
Daar wilde ik het verder bij laten, mon cher maboc.
Wat mij betreft is het daarmee gepasseerd.

Waarvan akte.
pfffff. Ik mag weg uit het kantoor van de directeur. Met een deuk in het ego en een enorme boel kennis rijker, mag ik nu ongestoord verder aan het leven deelnemen.

Citaat
*EDIT* Gaf ik nou juist geen (historische) praktijkvoorbeelden waaruit bleek dat het molenmesjuist géén marketing-ding maar een van oudsher gebruikt beroepsgereedschap is, dat nu –pas– tot de beter geïnformeerde consumenten doordringt?
Als dat ook marketing is ben ik bang dat ik die hele campagne gemist heb, sorry.
Oh nee toch niet.

Wat is er nu aan de hand man? Waarom doe je zo lelijk tegen mij?
Wellicht denk je dat mijn laatste zin in mijn vorige post persoonlijk is bedoeld.
.....
Dus, roepen dat een van de grote (onderscheidende) pluspunten van een product is dat er koolstof staal in is verwerkt, is net zo iets roepen dat Audi zo goed is omdat er wielen onder zitten.
.....
Da's natuurlijk niet persoonlijk. Ik begreep dat onder meer koolstofstaal door de marketeers van die messen als pluspunten naar voren werden geschoven. Daar reageerde ik op.
Tsja...als dat de questie is (ik weet 't niet) dan kunnen we ons afvragen of mijn schrijven te beperkt is, of jouw lezen.

Ondanks dat je het er bij zou laten lees ik al wel weer wat posts hierover van je. In een van deze posts schijf je:
.....
Secret key: Don't take anything personal.
Dat mag je ook best op jezelf betrekken.
Niets zo veranderlijk als de mens

Vosmans

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #81 Gepost op: 05 februari 2012 - 11:48:00
Had ik die foto maar nooit geplaatst.  :cry:

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #82 Gepost op: 05 februari 2012 - 12:04:55
Had ik die foto maar nooit geplaatst.  :cry:

Ja, Vosmans... waarom doe je dat nou?

:wink:

guest45

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 05 februari 2012 - 12:24:11
Ja Vosmans! Het is allemaal jouw schuld  :twisted:

Dat je bij een Solinger Dunnschliff niet hoef te slijpen geloof ik nog steeds niet hoewel ik er meteen bij zeg dat ik de mesen van herder nog nooit gebruikt heb.
De dunnschliff lijkt op de japanse slijpwijze waar het lemmet onder een kleinere hoek wordt geslepen dan bij de meeste westerse messen gebeurt. Als van het hele mes overal evenredig veel staal verdwijnt zal het inderdaad altijd even scherp blijven. Mij lijkt echter toch dat elk mes, als je het gerbuikt om mee te snijden, het meest zal slijten op het scherp van de snede.
Hoe dan ook...als ik weer een mes nodig heb neem ik wel een zo een herder.
Als ik dan toch moet slijpen weet ik je (digitaal) te vinden  :twisted:  :wink:

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #84 Gepost op: 05 februari 2012 - 12:54:25
Ik ben een beetje shocked.

Zit ik net aan de snelfiltermaling van Lidl die ik zo graag drink, met daar bij een roomboter-stroop-koek. En nu is smaak me in een (1) keer wat zuur geworden. Word ik daar op z'n minst van 3 zonden beschuldigd:Nou daar zit je dan met je goeie gedrag.Je hebt helemaal gelijk. De precieze getallen weet ik niet uit het blote hoofd. Maar dat in (vrijwel) ieder staal koolstof zit weetk ik wel.
Nuja...dan maar wat googlen:
  • Mild (lage koolstof) staal: ongeveer 0.05-0.15% koolstofinhoud voor laag koolstofstaal en 0.16-0.29% koolstofinhoud voor vloeistaal[2] (b.v. Staal AISI 1018). Het vloeistaal heeft een vrij lage treksterkte, maar het is goedkoop en buigzaam; de oppervlakte hardheid kan door worden verhoogd het carbureren.
  • Middelgroot koolstofstaal: ongeveer 0.30-0.59% koolstofinhoud[2](b.v. Staal AISI 1040). De rekbaarheid en de sterkte van saldi en hebben goede slijtageweerstand; gebruikt voor grote delen, smeedstuk en automobielcomponenten.
  • Hoog koolstofstaal: ongeveer 0.6-0.99% koolstofinhoud [2]. Zeer sterk, gebruikt voor de lentes en draden met hoge weerstand.
  • Ultrahoog koolstofstaal: ongeveer 1.0-2.0% koolstofinhoud [2]. Staal dat aan grote hardheid kan worden aangemaakt. Gebruikt voor speciale doeleinden zoals (niet-industrieel-doel) messen, assen of stempels.
Ik wil dus nog maar even bij mijn opmerking blijven dat de term koolstofstaal een erg breed begrip is en als zodanig in de gehel staalindustrie wordt ingezet.
Ah het gaat kennelijk om de combinatie. Dat had ik zo niet in de post gelezen. Dat kun je me natuurlijk altijd verwijten, als je dat zou willen.
Ik las het als 2 onderscheidende pluspunten. Waarvan nummer 1 koolstofstaal en nummer 2 solinger dunnschliff.
Nee...nooit geweten. Maar ik moet zeggen dat nu ik dit weet de kwaliteit van mijn bestaan niet een enorme sprong heeft gemaakt.
Geen idee wat ik hiervan moet zeggen. Of wat ik hiervan moet vinden. Het onderwerp lijkt me de marketing rondom een mes. Ik maak daar een vergelijking bij over een ander product. Vooralsnog zie ik daar niet zo'n probleem in.
Hierboven hopelijk duidelijk geworden.
huh....als je dit als ruzie zoeken bestempeld, dan vraag ik me af wat er gebeurd als er iemand werkelijk ruzie met je zoekt.
Een uurtje terug was daar nog geen sprake van. Maar goed...niks zo veranderlijk als de mens...nu vind ik je inderdaad niet zo aardig meer.
Gelukkig maar, want ik weet me nu al geen raad meer met mezelf en m'n wereldbeeld. Als er nu ook nog ruzie van komt, dan heb ik zo'n Solingerstaal dun geslepen mes nodig om mezelf uit het SF weg te snijden.
pfffff. Ik mag weg uit het kantoor van de directeur. Met een deuk in het ego en een enorme boel kennis rijker, mag ik nu ongestoord verder aan het leven deelnemen.
Oh nee toch niet.

Wat is er nu aan de hand man? Waarom doe je zo lelijk tegen mij?
Wellicht denk je dat mijn laatste zin in mijn vorige post persoonlijk is bedoeld.Da's natuurlijk niet persoonlijk. Ik begreep dat onder meer koolstofstaal door de marketeers van die messen als pluspunten naar voren werden geschoven. Daar reageerde ik op.
Tsja...als dat de questie is (ik weet 't niet) dan kunnen we ons afvragen of mijn schrijven te beperkt is, of jouw lezen.

Ondanks dat je het er bij zou laten lees ik al wel weer wat posts hierover van je. In een van deze posts schijf je:Dat mag je ook best op jezelf betrekken.

Duidelijke taal, dank voor je uitgebreide antwoord.

De soep wordt niet zo heet gegeten, inderdaad.
Ik kan soms wat kort door de bocht zijn, wat naast mijn blinde vlek voor ironische of luchtig geplaatste opmerkingen geregeld tot ongemakkelijke tot zelfs explosieve situaties leidt.
(Ik ben daarbij ook voor mezelf geen makkelijk mannetje!  :-k)

Mijn uitval was niet kwaadaardig bedoeld, zomin als jou opmerkingen, naar ik nu inzie.

Ik verontschuldig me voor eventuele onaangenaamheden of hetgeen je als zodanig hebt opgevat.

Wat mij betreft kunnen we er verder over ophouden en als even goede vrienden als voorheen de toekomst tegemoet treden. Je hebt –wederom– een van mijn minder aangename kanten leren kennen. Maar ik bedoel het niet kwaad.

I tip my hat to you, Sir.

*Edit* Mag ik u beleefd Markus Goud van Aldi aanbevelen? Door mij persoonlijk proefondervindelijk als veruit de beste supermarktkoffie bevonden.
Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 - 12:56:31 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Mediaman

• Gast
Reactie #85 Gepost op: 05 februari 2012 - 12:56:41
Is het misschien een idee om geen Amadeusjes meer uit te wisselen over een paar messies?

:-s

EDIT: Iedereen doe weer liev.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #86 Gepost op: 05 februari 2012 - 13:28:39
Ja Vosmans! Het is allemaal jouw schuld  :twisted:

Dat je bij een Solinger Dunnschliff niet hoef te slijpen geloof ik nog steeds niet hoewel ik er meteen bij zeg dat ik de mesen van herder nog nooit gebruikt heb.
De dunnschliff lijkt op de japanse slijpwijze waar het lemmet onder een kleinere hoek wordt geslepen dan bij de meeste westerse messen gebeurt. Als van het hele mes overal evenredig veel staal verdwijnt zal het inderdaad altijd even scherp blijven. Mij lijkt echter toch dat elk mes, als je het gerbuikt om mee te snijden, het meest zal slijten op het scherp van de snede.
 [...]

Alsik nog effe mag *op eieren lopen doet*

De grotere messen kunnen, mogen, moeten bij frequent gebruik zeker aangezet maar ook geslepen worden, zoals alle messen.

In de dagelijkse gebruikspraktijk echter is dat bij  de kleinere schil- kaak- en oogstmessen niet echt nodig.
De oxidatie vindt door inwerking van vocht, zuur en lucht vrij gelijkmatig over het oppervlak plaats. Dat oppervlak verdampt, wordt weggeësts en roest, feitelijk, en door de vorm van het mes en samenstelling van het staal is de snede dan ook eigenlijk een permanente braam.

Het is op een akelige manier scherp; niet zoals bij een scheermes, maar eerder als een heleboel kleine glasscherfjes op een rijtje. (Een bevriende Chef moet er niets van hebben, die vindt ze 'eng', terwijl hij echt wel met scherpe messen om kan gaan!)

Effect is daardoor trouwens ook dat de messen bijna onder je handen verdwijnen! Je vervangt ze omdat ze 'op' zijn, en dat is al heel snel. (In de tomatenteelt bij dagelijks gebruik na een maand of zes, acht. Dan is 'ie te klein, kort of dun, of breekt  het. Of er ontstaan happen.

Voor de goede orde: ik wist dit alles ook niet totdat, zoals ook elders al aangegeven– Klootwijk er over begon. (Leave Vosmans Alone!)
Ik gebruikte toen echter wel al jaren wat ik noemde 'ijzeren messen', die ik had leren kennen in mijn jeugd tussen boeren, tuinders en vissermannen.
Die messen kocht ik indertijd –en nog, hoewel nu ook online– bij de Cöoperatie of Visafslag, en ik heb er ooit ook eens een zooi in Portugal (!?) gescoord, waar ze zo'n beetje op iedere straathoek te koop waren indertijd.
(Het hoe en waarom daarvan is me nooit duidelijk geworden. Ik heb zelfs weleens gedacht aan een Duitse herstelbetaling in natura; die liepen tot maarliefst 1995.)

Anyway: ik heb geen aandelen, ben niet snobbistisch –noch het tegendeel– voor wat betreft deze messen, maar gebruik ze simpelweg al decennia als vanzelfsprekend. Ik zou niet zonder willen, al wil ik ze daarom niemand opdringen.

*Pfew, over 'op het scherpst van de snede' gesproken!*
Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 - 13:37:45 door Heinzelmann

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #87 Gepost op: 05 februari 2012 - 13:34:49
Is het misschien een idee om geen Amadeusjes meer uit te wisselen over een paar messies?
[...]

Kijk 'ie uit, vriend?  :twisted:

EDIT: Ow!  :-#

Mediaman

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 05 februari 2012 - 13:43:38
Kijk 'ie uit, vriend?  :twisted:

EDIT: Ow!  :-#

Ohjajoh?!  :wink:

Charlie

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 05 februari 2012 - 13:46:06
Nee, jonguh! Wat dat jij d'r van dat ik je even mee naar achteren neem en dan met een tractor over je hoofd heen ga rijden voor de rest van de dag?

M'kay...

:twisted: