Auteur Topic: Stijlvol een appel schillen / brief openen  (59162 keer gelezen)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stijlvol een appel schillen / brief openen
Reactie #60 Gepost op: 03 februari 2012 - 12:10:50
Net een foto geschoten van mijn schilmes. Voor mij zit de stijl in de eenvoudige look en de techniek waarmee het gemaakt is. Daarnaast is het nog eens vlijmscherp.

Van oudsher supermessen.
Koolstofstaal en Solinger dunnschliff, niks marketing!
(Tuinders en beroepsvissers gebruiken ze al zo lang ik weet, en da's lang! :mrgreen:)

De mijne koop ik voor een paar euro (okee, 3 à 4) op de Visafslag.
Bij de Coöperatie (of heet dat tegenwoordig Boerenbond, Welkoop?) hebben ze ze ook, naast de sikkels en de zeisen... :wink:

Doet bijna pijn om naar te kijken zo scherp.

Heb er ook een fijn zakmes van, als kind eens in Duitsland gekocht.
Naast een kussentje uit de Monumental, de bullring in Barcelona, is dat veruit mijn beste souvenir ooit.

Ein Tasjenmesjen, biete, dank u sjeun.
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #61 Gepost op: 03 februari 2012 - 12:38:20
Nou ik toch bezig ben...

Niet om een appel mee te schillen, maar om een steak mee te killen, de oude getrouwe LaGuignol.
Model 440, gekocht in Thiers.
Blad van Inox 136L, heft van sandelhout.
Fungeert tevens als briefopener, in de dagelijkse praktijk.

"Ober, er zit een vlieg op mijn mes!" "Da's een bij, meneer." "Oh, bij de hand zeker!"

Als ik de hort op ga in een urbane setting dan gaat standaard de Victorinox Alpineer mee, een eetmes met slot, pincet, tandenstoker, en –heel belangrijk voor de self supporting man about town– een kurkentrekker.

"Alpineer": jodelend naar de top. *plop!*

Begeef ik mij recht goed naar buiten, dan wordt de artillerie in stelling gebracht!
Een Dutch Army Knife van Zwanenburg; if it's good enough for our marines, it's good enough for me.

Motorzaag, accutol, houwdegen, boksbeugel; daar kun je de oorlog wel mee winnen!

Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #62 Gepost op: 03 februari 2012 - 13:09:36
Wat is een accutol, Heinz?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #63 Gepost op: 03 februari 2012 - 13:20:19
Wat is een accutol, Heinz?

"Draadloze boormachine met oplaadbaar elektriek-element", Car.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #64 Gepost op: 03 februari 2012 - 13:33:47
Ah bon. : )

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #65 Gepost op: 04 februari 2012 - 17:36:27
....
Koolstofstaal en Solinger dunnschliff, niks marketing!
....
Ok jij een slak, doe ik het zout.

In deze context is het gebruik van het woord koolstofstaal toch echt wel marketing gereutel.

Er is vrijwel geen staal op de markt waar geen koolstof aan toe wordt gevoegd. Juist de koolstof geeft een groot deel van de eigenschappen die staal zo interessant maken voor de industrie.

Ik denk zelfs dat het lastig is om een stalen product te vinden waar geen koolstof aan de legering is toegevoegd.

Dus, roepen dat een van de grote (onderscheidende) pluspunten van een product is dat er koolstof staal in is verwerkt, is net zo iets roepen dat Audi zo goed is omdat er wielen onder zitten.

Zo ... het zout is op.
Niets zo veranderlijk als de mens

Vosmans

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #66 Gepost op: 04 februari 2012 - 20:21:49
SNIP

Heb er ook een fijn zakmes van, als kind eens in Duitsland gekocht.
Naast een kussentje uit de Monumental, de bullring in Barcelona, is dat veruit mijn beste souvenir ooit.

Ein Tasjenmesjen, biete, dank u sjeun.

Dat is een jaloersmakend zakmes!

@Maboc,
Waarschijnlijk is het de 'Dunnschliff', de wijze van slijpen, die het grootste verschil maakt. Wellicht dat de Molenmessen een hoger percentage koolstof bevatten dan andere koksmessen, maar daar kan ik geen uitspraken over doen.

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #67 Gepost op: 04 februari 2012 - 22:06:37
Dat is een jaloersmakend zakmes!

@Maboc,
Waarschijnlijk is het de 'Dunnschliff', de wijze van slijpen, die het grootste verschil maakt.
Dat denk ik ook.

Citaat
Wellicht dat de Molenmessen een hoger percentage koolstof bevatten dan andere koksmessen, maar daar kan ik geen uitspraken over doen.
Teveel koolstof is ook funest. Een 1/10 procent meer of minder maakt een wereld van verschil.
Metallurgie ..... toen vond ik het een ramp. Nu komt 't dan toch nog eens van pas :-)
Niets zo veranderlijk als de mens

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #68 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:06:11
Ok jij een slak, doe ik het zout.

In deze context is het gebruik van het woord koolstofstaal toch echt wel marketing gereutel.

Er is vrijwel geen staal op de markt waar geen koolstof aan toe wordt gevoegd. Juist de koolstof geeft een groot deel van de eigenschappen die staal zo interessant maken voor de industrie.

Ik denk zelfs dat het lastig is om een stalen product te vinden waar geen koolstof aan de legering is toegevoegd.

Dus, roepen dat een van de grote (onderscheidende) pluspunten van een product is dat er koolstof staal in is verwerkt, is net zo iets roepen dat Audi zo goed is omdat er wielen onder zitten.

Zo ... het zout is op.

Zout?

Punt 1: Je doet aannames.
Punt 2: Je weet overduidelijk niet waar je het over hebt (maar weet dat zelf niet).
Punt 3: Je bent daar nog hooghartig en onaangenaam –èn ad hominem– bij ook.

Drie redenen om je als gesprekspartner gevoegelijk af te voeren!
Met domme schreeuwers valt namelijk niet te praten, zeker niet als ze het òf beter denken te weten, òf niet beter willen weten.

Voorts het volgende:
"Koolstofstaal is de naam die wordt gegeven aan staal met ten minste 0,60 gewichtspercent koolstof en minder dan 0,04 gewichtspercent zwavel of fosfor elk, doch met tevens minder dan 0,07 gewichtspercent van deze beide elementen tezamen."
(Les 1 is dus: bepaal definities. 't Is een vakterm, kon je ook niet weten...)

En voor je over 'onderscheidende pluspunten' begint: de essentie van het molenmes is de combinatie van materiaal en slijpwijze.
Door het hoge koolstofgehalte is het staal erg hard en bros, maar oxideert het ook enorm, permanent, aan de lucht.
Door de dunnschliff betekent die oxydatie (en gebruiksslijtage) dat het mes zichzelf scherp houdt.
Je hoeft het dus nooit te slijpen. Nooit! (Wist je dat wel eigenlijk?)
(Les 2 is dus: bepaal je onderwerp. In dit geval Molenmessen, geen Audi's.)

Ten derde vraag ik me überhaupt af wat je met je reactie denkt toe te voegen of te bereiken.
Iets inhoudelijks toevoegen doet het niet. Inhoudelijke tegenspraak zie ik niet. Argumenten –voor wat dan ook!– lees ik niet.
Wat probeer je te betogen?
(Les3 is dus: bepaal je visie en standpunt en bouw van daar uit een betoog, of weerleg zonder betoog d.m.v. kale feiten, ofwel beargumenteer. Iets!)

Wat je nu doet komt mij voor als kissebissen, brollen, tegenspreken om het tegenspreken, ja, zelfs als ruziezoeken, als ik niet beter zou weten.

Je mag me best 'niet mogen' –ik bèn ook helemaal niet aardig–, je mag me corrigeren –als je het beter weet en dat kan aantonen– en je mag met me van mening verschillen –als het onderwerp een opinie betreft–, maar wat je nu doet vind ik niet jofel.

Ruzie maken doe ik niet, daar vind ik je ruzie te onbelangrijk voor.
Eénmalig energie steken in het verhelderen van die dispositie vind ik echter belangwekkend genoeg, dus zodoende.

Daar wilde ik het verder bij laten, mon cher maboc.
Wat mij betreft is het daarmee gepasseerd.

Waarvan akte.

*EDIT* Gaf ik nou juist geen (historische) praktijkvoorbeelden waaruit bleek dat het molenmesjuist géén marketing-ding maar een van oudsher gebruikt beroepsgereedschap is, dat nu –pas– tot de beter geïnformeerde consumenten doordringt?
Als dat ook marketing is ben ik bang dat ik die hele campagne gemist heb, sorry.

Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 - 00:16:24 door Heinzelmann

Mediaman

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:08:05
Waarom reageer je zo fel Heini?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #70 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:13:37
Maboc is de aardigste man van de wereld, Heinz. Dat kon je misschien niet weten. Maar een beetje ironie is jou toch niet vreemd?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #71 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:17:55
Lees nog even rustig terug, dan moet het toch wel duidelijk zijn?

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #72 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:21:00
Maboc is de aardigste man van de wereld, Heinz. Dat kon je misschien niet weten. Maar een beetje ironie is jou toch niet vreemd?

Ikvind maboc ook beslist niet onaardig, daar had ik tot op heden geen enkele reden toe.

Dit verbaast mij eerlijkgezegd dan ook.
Omdat het A onzin is en B nogal eh...zeikerig, om het niet als 'onvriendelijk' te hoeven bestempelen.
(Voor mij staat het ook los van eventuele animositeit verder: ik reageer slechts op inhoud en vorm, meer niet!)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #73 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:22:16
Het was mij al volkomen duidelijk.

Edit: o wacht, de vorige was voor Mediaman.

Ikvind maboc ook beslist niet onaardig, daar had ik tot op heden geen enkele reden toe.

Dit verbaast mij eerlijkgezegd dan ook.
Omdat het A onzin is en B nogal eh...zeikerig, om het niet als 'onvriendelijk' te hoeven bestempelen.
(Voor mij staat het ook los van eventuele animositeit verder: ik reageer slechts op inhoud en vorm, meer niet!)

Ik begrijp het. Ik denk zeker niet dat het zeikerig bedoeld was. Maar Maboc zal er ongetwijfeld zelf op terugkomen.
Laatst bewerkt op: 05 februari 2012 - 00:25:47 door Carwo

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #74 Gepost op: 05 februari 2012 - 00:26:57
Ik ga nog even wat leuks doen, heren!

U allen de ballen.  :wink: