Auteur Topic: Schoenen algemeen  (1644750 keer gelezen)

drawa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Schoenen algemeen
Reactie #2505 Gepost op: 12 april 2012 - 22:07:55
Wat zijn hier de gedachten over de C&J Alex (bruin) onder een chino? Kan dat gewoon of is een wholecut Oxford te formeel in die combinatie?

Had ik toevallig gister aan in die combinatie.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2506 Gepost op: 13 april 2012 - 09:22:12
Bij gebrek aan een beter draadje om deze vraag te stellen stel ik hem maar hier. Wat is het voordeel van leren zolen over bijvoorbeeld dainite, gegeven dat de maakwijze van de schoenen identiek is (goodyear)?

Vanuit een esthetisch oogpunt wint een mooie leren zool met een echte waist duidelijk van een dainite zool, maar qua functionaliteit is een leren zool volgens mij uiterst onhandig. Leer slijt sneller dan rubber, het absorbeert de schok minder, het is gladder, er blijven steentjes in hangen etc. Bij dainite heb je daar allemaal geen last van. Bovendien zie je bij een hoop schoenen niet dat het om dainite gaat, totdat je de onderkant ziet. Sommige duurdere merken voeren ook best vaak rubbere zolen.

Zie de volgende EG Dover met 'thames sole': http://imageshack.us/photo/my-images/76/egdover2gg8.jpg

Wellicht omdat dainite zwaarder is dan een leren zool?

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2507 Gepost op: 13 april 2012 - 09:27:15
Het is denk ik ook een gevoel. Als ik op dainite zolen loop voelt het alsof ik laarzen / klompen aan heb. Terwijl het gewoon bijv Tetbury's op de 346 leest zijn. Het voelt minder elegant. Verder vind ik de zolen ook erg stug dus geeft weinig mee wanneer je loopt, vind ik toch wel minder..

Tsja verder is het wel prima oplossing voor slijtage..
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2508 Gepost op: 13 april 2012 - 09:29:00
En de meeste mensen die schoenen uit het hogere segment dragen vinden het esthetische aspect nou eenmaal belangrijk.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2509 Gepost op: 13 april 2012 - 09:36:14
Het is denk ik ook een gevoel. Als ik op dainite zolen loop voelt het alsof ik laarzen / klompen aan heb. Terwijl het gewoon bijv Tetbury's op de 346 leest zijn. Het voelt minder elegant. Verder vind ik de zolen ook erg stug dus geeft weinig mee wanneer je loopt, vind ik toch wel minder..

Tsja verder is het wel prima oplossing voor slijtage..

In mijn ervaring zijn ze niet stugger dan leer, maar wellicht zijn ze wel zwaarder. Dat zou dat lompe gevoel wel kunnen verklaren. Bij zo'n 'thames sole' zou je daar geen last van moeten hebben.

En de meeste mensen die schoenen uit het hogere segment dragen vinden het esthetische aspect nou eenmaal belangrijk.

Dat geloof ik wel, maar je staat er letterlijk op zodat mensen het alleen maar zien wanneer je met je voeten in de lucht zit.

Overigens is deze post het resultaat van:
-fedor's post in het lijnzaadolietopic dat hij een bruine zool niet mooi vindt; en
-het feit dat ik zojuist bijna van de trap lazerde omdat leren zolen nogal glad zijn.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2510 Gepost op: 13 april 2012 - 09:37:50
Ja je moet sommige dingen gewoon voor lief nemen als je schoenen koopt in het hogere segment.. :)

Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2511 Gepost op: 13 april 2012 - 09:46:05
Ik weet niet. Ergens vind ik een leren zool maar raar.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2512 Gepost op: 13 april 2012 - 09:53:53
Geen trappen met hoge segmenten meer beklimmen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2513 Gepost op: 13 april 2012 - 09:54:52
Hehe.

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2514 Gepost op: 13 april 2012 - 10:14:05
Ik vind het toch wel een stuk fijner (lichter) lopen hoor, zo'n leren zool in vergelijking met een dainite zool. Hoewel ik ook op moet passen als ik de deur uit stap en de gang is net gedweild  :mrgreen:

Ik las laatst ergens dat de oorspronkelijke functie van een leren zool is dat er mee gewalst kan worden. Dat kan met een rubberen (dainite) zool niet. Waarom het dan op ook niet-dansschoenen is gekomen is mij een raadsel.
Laatst bewerkt op: 13 april 2012 - 10:51:15 door patrique

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2515 Gepost op: 13 april 2012 - 10:33:37
Waar heb je dat gelezen? In de Fabeltjeskrant?

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2516 Gepost op: 13 april 2012 - 10:46:03
Nee ik dacht het gelezen te hebben in het blauwe boekje van de heer Wolbrink. Ik kan het zo snel alleen niet terug vinden.

Edit: gevonden.
"Het formele schoeisel bij het rokkostuum zijn pumps. De schoen kent geen versierselen en heeft altijd leren zolen ook om beter te kunnen walsen"

Wel iets met walsen, maar niet zoals ik eerder zei.
Laatst bewerkt op: 13 april 2012 - 10:52:49 door patrique

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #2517 Gepost op: 13 april 2012 - 11:32:21
Ik draag zelf eigenlijk altijd schoenen met lederen zolen tenzij ik mijn winners of boots aan heb voor langere wandelingen.

Twee paar van mijn schoenen hebben een dunne later aangebrachte rubberen zooltje op de voorvoet als antislip en een langere levensduur van de lederen zool, maar dit schijnt ook een bezwaar te kunnen opleveren; zie links.
Ik laat inmiddels geen Topy meer onder mijn schoenen zetten en loop gewoon op leer. :mrgreen:

Het is voor mij vooral een visuele aspect dat ik blijf kiezen voor lederen zolen en wanneer nieuw let ik wel even goed op het slippen, maar nadat de zool wat is opgeruwd is dat 'gevaar' behoorlijk geweken.

http://www.ehow.com/facts_6299635_rubber_-vs_-leather_soled-shoes.html
http://www.thelondonlounge.net/forum/viewtopic.php?f=31&t=8377
http://www.barker-shoes.co.uk/ onder het kopje shoe care and repair
Laatst bewerkt op: 13 april 2012 - 11:49:26 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2518 Gepost op: 13 april 2012 - 12:06:53
Dat geloof ik wel, maar je staat er letterlijk op zodat mensen het alleen maar zien wanneer je met je voeten in de lucht zit.

Je hebt volkomen gelijk. Maar het hoeft er niet om te gaan wat andere mensen zien. Genoeg schoenenliefhebbers die hun schoenen mooi willen vinden 'voor zichzelluf'.

guest45

• Gast
Reactie #2519 Gepost op: 13 april 2012 - 12:59:41
wat hierboven gezegd wordt;

Dainite is functioneler (weer bestendiger, slijtvaster) maar minder esthetisch. Leer is (incomiiiiing......) authentieker.
Overigens lijkt het wel/niet ademen (Geox) van de zool me ook een fabel.