Auteur Topic: Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)  (13973 keer gelezen)

Alex

  • Gebruiker
  • Berichten: 697
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Gepost op: 02 januari 2007 – 19:01:49
Ik heb jullie advies nodig bij mij kledingkeuze voor een sollicitatie. Vrijdag heb ik namelijk een sollicitatie voor een stage. Gewoon een stage van 5-6 maanden (geen afstudeerstage), ik heb alleen geen idee wat een goede kledingkeuze is.

Het is een groot internetbedrijf (Lost Boys), wat vroeger redelijk hip was (denk aan de oranje kronan fietsen). Ik denk dat als ik in pak aan kom zetten ik zwaar overdressed ben?

Zelf zat ik te denken aan een nette broek, lichtblauw hemd en santoni boots (donkerbruin leer).

Wat is jullie advies?

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:07:43
Citaat van: "Alex"
Ik heb jullie advies nodig bij mij kledingkeuze voor een sollicitatie. Vrijdag heb ik namelijk een sollicitatie voor een stage. Gewoon een stage van 5-6 maanden (geen afstudeerstage), ik heb alleen geen idee wat een goede kledingkeuze is.

Het is een groot internetbedrijf (Lost Boys), wat vroeger redelijk hip was (denk aan de oranje kronan fietsen). Ik denk dat als ik in pak aan kom zetten ik zwaar overdressed ben?

Zelf zat ik te denken aan een nette broek, lichtblauw hemd en santoni boots (donkerbruin leer).

Wat is jullie advies?


Ik zou een lichtbruine trui aandoen met diepe V-hals
Lichtblauw shirt met ultrahoog boord.
Jeans.
Santoni's
en een bijpassende riem

--

Weet je toevallig hoe de bedrijfscultuur daar is? zoja stem het daar op af.
Je moet nu eenmaal in het plaatje passen ;)

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:19:14
Ik denk dat je met een pak eigenlijk nooit verkeerd zit. Zeker een Italiaans pak is modern genoeg om het 'hip' te laten zijn, toch? En als je echt twijfelt zou ik een combi aandoen; netjes maar niet té.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:23:04
Citaat van: "Peer Gynt"
Ik denk dat je met een pak eigenlijk nooit verkeerd zit. Zeker een Italiaans pak is modern genoeg om het 'hip' te laten zijn, toch? En als je echt twijfelt zou ik een combi aandoen; netjes maar niet té.


Dan zou ik niet voor de das gaan ;)

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:27:13
Citaat van: "Bachelor"
Dan zou ik niet voor de das gaan ;)


Bij de combi sowieso niet natuurlijk, bij het pak zou ik het zelf wel doen.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Alex

  • Gebruiker
  • Berichten: 697
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:29:26
Daar zit ik ook een beetje mee: een pak dragen zonder das is een beetje te PvdA, met das is te netjes.

@ Bachelor, bedankt voor je advies. Het is zeker een optie, alleen dan met donkerbruin of grijze v-hals omdat ik geen lichtbruin heb.

Hoe de bedrijfscultuur precies is weet ik niet helaas. Ik denk dat jeans, santoni boots, lichtblauw hemd en een getailleerde v-hals trui de beste optie is.

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:35:11
Citaat van: "Alex"
Daar zit ik ook een beetje mee: een pak dragen zonder das is een beetje te PvdA, met das is te netjes.

@ Bachelor, bedankt voor je advies. Het is zeker een optie, alleen dan met donkerbruin of grijze v-hals omdat ik geen lichtbruin heb.

Hoe de bedrijfscultuur precies is weet ik niet helaas. Ik denk dat jeans, santoni boots, lichtblauw hemd en een getailleerde v-hals trui de beste optie is.


Wat ook een optie is:

Jasje
Jeans
Blauw hemd
santoni's

toch netjes en casual -> net als het bedrijf

TBD

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 2.964
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2007 – 19:44:09
Heb net een hele poos in de sollicitatie molen gezeten en wat volgens mij het slimste is om te doen: bellen en gewoon vragen. Ten eerste kom je dan goedbeslagen ten ijs en ten tweede laat je zien dat je initiatief durft te nemen. Het is helemaal mooi als je het weet te koppelen aan een intelligente vraag over de procedure of de organisatie.

(mijn eerste post! Zal binnen afzienbare tijd mijzelf ook maar voorstellen in het daarvoor bedoelde topic)

Guabello

  • Gebruiker
  • Berichten: 66
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:16:51
Citaat van: "Alex"
Daar zit ik ook een beetje mee: een pak dragen zonder das is een beetje te PvdA.


Ligt meer aan de persoon die het draagt vind ik.

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:27:19
Citaat van: "Guabello"
Citaat van: "Alex"
Daar zit ik ook een beetje mee: een pak dragen zonder das is een beetje te PvdA.


Ligt meer aan de persoon die het draagt vind ik.


Solliciteren doe je m.i. in pak met das of meer casual. Pak zonder das vind ik dan eigenlijk niet geslaagd en lijkt me ook niet echt over te komen.

Bij mijn vorige sollicitatie zat ik ook in pak terwijl de interviewer zelf een spijkerbroek aanhad. Ik voelde me er niet ongemakkelijk bij en het heeft ook niet negatief gewerkt.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:30:05
bij een dergelijk bedrijf ga je toch niet in een jeans solliciteren. Ik zou gewoon in pak gaan. of het moet voor een onderhoudsfunctie ofzo zijn.. Voor een beetje functie moet je gewoon in pak gaan.

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:30:57
Citaat van: "Peer Gynt"
Citaat van: "Guabello"
Citaat van: "Alex"
Daar zit ik ook een beetje mee: een pak dragen zonder das is een beetje te PvdA.


Ligt meer aan de persoon die het draagt vind ik.


Solliciteren doe je m.i. in pak met das of meer casual. Pak zonder das vind ik dan eigenlijk niet geslaagd en lijkt me ook niet echt over te komen.

Bij mijn vorige sollicitatie zat ik ook in pak terwijl de interviewer zelf een spijkerbroek aanhad. Ik voelde me er niet ongemakkelijk bij en het heeft ook niet negatief gewerkt.


Ik denk dat vooral dat laatste erg belangrijk is. Als je je namelijk onzeker gaat voelen op het moment dat je underdressed c.q. overdressed bent, merken mensen dat wel. Als dit tijdens een sollicitatiegesprek het geval is, merkt de recruiter dit en zou het minder gunstig uitpakken voor de sollicitant.

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:31:42
Citaat van: "ruby tuesday"
bij een dergelijk bedrijf ga je toch niet in een jeans solliciteren. Ik zou gewoon in pak gaan. of het moet voor een onderhoudsfunctie ofzo zijn.. Voor een beetje functie moet je gewoon in pak gaan.


hehe  :D

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:38:05
Gewoon in pak zoals het hoort!!! :wink:
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Guabello

  • Gebruiker
  • Berichten: 66
    • Bekijk profiel
Hulp bij kledingkeuze (sollicitatie stage)
Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2007 – 21:39:22
Absoluut mee eens dat je gewoon in pak moet met das.
Anders misschien toch de bedrijfscultuur uitzoeken. Kan nooit kwijt daar iets van te weten natuurlijk.