Auteur Topic: Peacoat  (301881 keer gelezen)

E.J.

• Gebruiker
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
Re: Peacoat
Reactie #570 Gepost op: 09 januari 2013 - 17:28:43
Reefers werden verstrekt aan adelborsten dacht ik.
Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

wim

• Bekijk profiel
Reactie #571 Gepost op: 18 januari 2013 - 13:12:32
Hallo allen,

Net geregistreerd op dit forum (lurk al een hele poos mee), omdat ik dacht dat jullie een mooie zoldervondst wel kunnen waarderen. :wink:

(Klik voor de een grotere foto)

M'n vader heeft deze jas zo'n 30 jaar geleden in Hamburg gekocht, in een zeemanswinkel. Hij was eigenlijk iets te groot en daarom heeft hij 'm jaren niet gedragen. Dat vond mijn moeder dan weer zonde, dus nu loop ik er in rond. :)

De jas is loodzwaar (maar daardoor heerlijk warm en water- en winddicht) en merkloos. Het enige labeltje zegt dat de jas van 85% scheerwol en 15% polyamide gemaakt is. Die stoffen voering is heerlijk (qua warmte en uiterlijk), zeker vergeleken met de synthetische van mijn vorige winterjas.

Heb nu overigens ook nog een bruine houtjetouwtje-jas die op zolder lag, maar daar heb ik even geen foto's van en bovendien hoort die niet in dit topic. :P
Laatst bewerkt op: 18 januari 2013 - 13:20:19 door wim

Bowles

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #572 Gepost op: 18 januari 2013 - 14:01:35
Mooie vondst, is niet verkeerd met dit weer. Heb zelf ook een vintage pea-coat, 's kijken of ik een fotootje kan maken.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #573 Gepost op: 20 januari 2013 - 12:44:52

Dit zijn de 'showknopen', Bogart. De andere knopen krijgen een nog iets hogere stift. : )

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #574 Gepost op: 20 januari 2013 - 13:03:25
:oops: Waren we alleen even vergeten dat je de jas op twee manieren kunt sluiten. De 'showknopen' zijn alleen showknopen als je hem op de vrouwenmanier dichtknoopt...

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #575 Gepost op: 20 januari 2013 - 16:25:07
Haha! Typische vergissing. ;-)
Wellicht is het steeltje wel hoog genoeg toch? Of is het echt niet te doen zo en moet het opnieuw?

Ik moet toegeven dat het er inderdaad wel iets chiquer uitziet dan met de standaard knopen. Zelfs al is het dan niet helemaal 'origineel'.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #576 Gepost op: 20 januari 2013 - 16:29:18
De jas is sowieso niet origineel, dus die vrijheid neem ik wel. (Anders vermoedelijk ook wel...).

Ja, de stift is hoog genoeg, maar ik wilde de knopen ook een tikkie verplaatsen om de jas iets minder strak te maken. Ze moeten er dus toch af.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #577 Gepost op: 20 januari 2013 - 16:48:24
Nee, dat had ik al begrepen. Maar een replica kan ook dicht bij het origineel zitten, of juist een vrije interpretatie zijn, niet? Ik begrijp jouw voorkeur voor een vrij(ere) interpratie overigens. Als ik hem zo in de winkel gekocht had met dit soort knopen zou ik er meer dan tevreden mee zijn!

Jammer dat het werk (van mevrouw NOBD?) tevergeefs is. Maar als je toch de fit wilt aanpassen kun je ze er net zo goed weer afhalen natuurlijk. Ik neem aan dat je al rekening houdt met het feit dat beide rijen knopen even ver naar binnen geplaatst moeten worden om een asymmetrische sluiting te voorkomen? :-)

Edit: als ik het goed zie en de foto niet vertekent, zal het verplaatsen van de knopen erin resulteren dat de dubbele rij knopen wel heel smal zal worden, denk je niet?
Laatst bewerkt op: 20 januari 2013 - 16:51:06 door Mad Hatter

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #578 Gepost op: 20 januari 2013 - 17:09:09
De replica zit inderdaad dicht bij het origineel. Iets minder met de andere knopen : ).

Wat betreft de symmetrie: ik denk dat die centimeter niet zal opvallen in de praktijk. De ruimte tussen de knopen blijft dan ook gelijk. (De afstand knoop tot knoopsgat aan de voorkant blijft hetzelfde. De knopen verschuiven alleen op de stoflaag die bedekt wordt; die laag schuift door het verzetten iets naar buiten, als je begrijpt wat ik bedoel.)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #579 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:19:13
Neuh, een centimetertje zal niet zo zeer opvallen natuurlijk. Zolang je je er maar van bewust bent dat de afstand van de knopen tot de steekzakken (ik zal maar even een ander referentiepunt gebruiken)  niet aan beide zijden exact hetzelfde meer is.
Maar hé, no big deal natuurlijk.  ;)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #580 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:22:49
Hij is af en ik ben niet flauwgevallen voor de spiegel, MH.
Ben blij met het resultaat. Meer mijn jas nu.

guest45

• Gast
Reactie #581 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:26:59
: )

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #582 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:28:29

Ik ben wel eens benieuwd naar het resultaat, volgt er nog een fitpic?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #583 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:30:08
Vast een keer, maar niet vandaag.

Edit: klik.
Laatst bewerkt op: 21 januari 2013 - 10:55:34 door NOBD

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #584 Gepost op: 20 januari 2013 - 20:41:06

:-)
Oké ik hou al op. Mooi werk hoor. Ben benieuwd naar het resultaat.