De omslag op de mouwen is een aardig detail. Kies een hele zware stof, minstens 500 gram.
Wat je wel moet onthouden bij het laten maken van een jas, is dat er veel meer elementen in zitten die stijlgevoelig zijn ten opzichte van een pak of jasje. Er is dus ook meer risico dat de kleermaker een keuze maakt die je niet mooi vindt.
Zelf vind ik bij mijn peacoat dat de knopen te dicht bij elkaar staan, en ik heb een vrij grote romp. Daardoor is de balans aan de voorkant weg; de knopen zitten te hoog en te dicht bij elkaar. Daardoor fladdert de stof aan de onderkant.
Heb op A3 formaat foto’s geprint van een peacoat uit de shop bij Pauw, dus geen misverstand over het ontwerp wat ik wilde hebben. Maar blijft toch mensenwerk…
Op bijvoorbeeld mijn polocoat zit een martingala. In mijn hoofd had ik het beeld dat daar grotere knopen op zouden komen, zoals ik ook bij Attolini heb gezien. Gianni heeft daar uiteindelijk vrij kleine knoopjes opgenaaid, en het ziet er wat ieler uit. Het zijn allemaal van die afwijkingen tussen wat je in je hoofd hebt en wat de stijl is van de maker. Je kunt het uiteraard allemaal laten aanpassen, maar je bent er even mee bezig.