Auteur Topic: "blaaspak" of "gaaspak"  (9859 keer gelezen)

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #15 Gepost op: 07 december 2006 – 12:43:27
Citaat van: "Clay"
Waar krijg je enigzins dikkere shirtstoffen?

Zitten vaak wel in het standaard assortiment (ook bij Borrelli e.d.). weving heeft ook wel invloed. Doorschijnbaarheid telt voor mij ook zwaar (daarom ook wat dikker).

Overigens is het meestal voelen bij de stofmonsters... vaak staat er geen technische info bij.

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.358
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #16 Gepost op: 07 december 2006 – 13:46:37
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Clay"
Waar krijg je enigzins dikkere shirtstoffen?

Zitten vaak wel in het standaard assortiment (ook bij Borrelli e.d.). weving heeft ook wel invloed. Doorschijnbaarheid telt voor mij ook zwaar (daarom ook wat dikker).

Overigens is het meestal voelen bij de stofmonsters... vaak staat er geen technische info bij.


ja, doorschijnend shirt vind ik ook minder.. heb nomraal bij two ply's geen last van doorschijnen, even afwachten hoe mn NvN wordt.

Immanuel

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #17 Gepost op: 07 december 2006 – 15:18:45
Citaat van: "Rogier"
Citaat van: "Nexus"
Ik durfde het al niet eerder te verkondigen, maar doe mij maar lekker zwaardere stoffen (minimaal 350grams). Qua supers, 100 of zelfs 80 (geen idee, let nooit op super ratings maar op gewicht). Valt veel mooier. Dat Super 160 gedoe geloof ik niet in. Gewoon gepushed door de pakkenindustrie. Slijt sneller, valt minder mooi, is duurder.

Originele titel overigens, en leuk topic. :!:

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Ik ben hier wel benieuwd naar eerlijk gezegd!



dit noem ik ook wel evolutie in je eigen stijl, ik denk dat iedereen die vanaf het begin hier post en pakkendrager is, zn pakken al heel anders draagt dan 2.5 jaar geleden en meer en meer naar duurzaamheid en degelijkheid is gaan kijken..

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #18 Gepost op: 07 december 2006 – 15:42:41
Citaat van: "Nexus"

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.


Ik ben nog niet zolang van de partij, maar steek eens van wal, misschien levert het nog interessante topics op.
ignus est intrare

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #19 Gepost op: 07 december 2006 – 15:51:57
Citaat van: "Nexus"

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Broek op hoogwater?
Santoni als mooiste schoen?

;)

Huey

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #20 Gepost op: 07 december 2006 – 17:01:24
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Broek op hoogwater?
Santoni als mooiste schoen?

;)
Hoogwater en CTTB vind ik daar zelf zeer zeker bijhoren ja.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #21 Gepost op: 07 december 2006 – 17:13:00
Citaat van: "Immanuel"
Citaat van: "Rogier"
Citaat van: "Nexus"
Ik durfde het al niet eerder te verkondigen, maar doe mij maar lekker zwaardere stoffen (minimaal 350grams). Qua supers, 100 of zelfs 80 (geen idee, let nooit op super ratings maar op gewicht). Valt veel mooier. Dat Super 160 gedoe geloof ik niet in. Gewoon gepushed door de pakkenindustrie. Slijt sneller, valt minder mooi, is duurder.

Originele titel overigens, en leuk topic. :!:

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Ik ben hier wel benieuwd naar eerlijk gezegd!



dit noem ik ook wel evolutie in je eigen stijl, ik denk dat iedereen die vanaf het begin hier post en pakkendrager is, zn pakken al heel anders draagt dan 2.5 jaar geleden en meer en meer naar duurzaamheid en degelijkheid is gaan kijken..
ik draag mijn pakken nog precies als 20 jaar geleden.Broek niet te lang of te kort hemden nog steeds cut-away met dubbel manchet.Er is bij mij niet veel veranderd ondanks dat ik hier lid ben.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Immanuel

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #22 Gepost op: 07 december 2006 – 17:22:56
Citaat van: "gusto napolitano"
Citaat van: "Immanuel"
Citaat van: "Rogier"
Citaat van: "Nexus"
Ik durfde het al niet eerder te verkondigen, maar doe mij maar lekker zwaardere stoffen (minimaal 350grams). Qua supers, 100 of zelfs 80 (geen idee, let nooit op super ratings maar op gewicht). Valt veel mooier. Dat Super 160 gedoe geloof ik niet in. Gewoon gepushed door de pakkenindustrie. Slijt sneller, valt minder mooi, is duurder.

Originele titel overigens, en leuk topic. :!:

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Ik ben hier wel benieuwd naar eerlijk gezegd!



dit noem ik ook wel evolutie in je eigen stijl, ik denk dat iedereen die vanaf het begin hier post en pakkendrager is, zn pakken al heel anders draagt dan 2.5 jaar geleden en meer en meer naar duurzaamheid en degelijkheid is gaan kijken..
ik draag mijn pakken nog precies als 20 jaar geleden.Broek niet te lang of te kort hemden nog steeds cut-away met dubbel manchet.Er is bij mij niet veel veranderd ondanks dat ik hier lid ben.



 de jongeren onder ons dan, die nog bezig zijn in hun smaakontwikkeling, er zijn natuurlijk uitzonderingen :lol:  by the way waar is je avatar? je bent wat saai de laatste tijd, net of de gusto wat saaier is geworden

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #23 Gepost op: 07 december 2006 – 17:26:58
Moet nog wat verzinnen voor de avatar :lol:
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Immanuel

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #24 Gepost op: 07 december 2006 – 17:28:35
Citaat van: "gusto napolitano"
Moet nog wat verzinnen voor de avatar :lol:


doe dat maar gauw dan anders geloof ik je niet meer :lol:

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #25 Gepost op: 07 december 2006 – 18:30:48
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Broek op hoogwater?
Santoni als mooiste schoen?

;)
Hoogwater en CTTB vind ik daar zelf zeer zeker bijhoren ja.

Hoogwater ben ik ook van afgevallen. Ik laat nu alles netjes op de schoen rustend vermaken (net nog 3 broeken in de uitverkoop bij Pauw). En m'n Barba's laat ik ook ietsjes minder strak maken dan ik m'n NVN's heb. Als je staat ziet echt strak er mooi uit, maar als je gaat bewegen en zitten is het een ander verhaal. Ik zit nu met Barba strak, maar werkbaar. Ik zal eens een foto posten binnenkort waarop je het verschil tussen NVN en Barba wat dat betreft kan zien.
This, madame, is Versailles.

Napoleon

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #26 Gepost op: 07 december 2006 – 18:37:09
ik heb niets uberstrak en hoogwater heb ik nooit aangedaan; wat een conservatieve lul die napo

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #27 Gepost op: 07 december 2006 – 18:44:23
Citaat van: "Napoleon"
ik heb niets uberstrak en hoogwater heb ik nooit aangedaan; wat een conservatieve lul die napo

Ik dus wel. En het werkt gewoon niet, punt! (uitroepteken eigenlijk :lol: )

Dus nu gewoon slank, is mooier en duurzamer! :D
This, madame, is Versailles.

Napoleon

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #28 Gepost op: 07 december 2006 – 18:51:56
ik koop spijkerbroeken ook gewoon met rechte pijp, incotex staat me gewoon niet heel goed

toni sarto

  • Gebruiker
  • Berichten: 123
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijnhelsen.com
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2006 – 14:18:48
ON TOPIC  !

Er werd mij gevraagd om advies.

Well, here it is :

De belangrijkste stap in het maken van een pak is het strijken.

Er wordt ontzettend veel gestreken om alles in vorm te krijgen.

Wol heeft als eigenschap dat het -afhankelijk van de grammage- enorm uitrekt bij het strijken.

Bij handgemaakte pakken wordt er op verschillende tijdstippen tijdens het "assemblageproces" gestreken.

Bij de mouwinzet wordt de mouwkop "rond" gestreken, bij de revers wordt de plooi ervan "gerold".

Wanneer het resultaat ervan goed is, wordt de rand waar het voorpand met de tegenkijk (binnenkant) vast zit gepikeerd, m.a.w. gefixeerd d.m.v. een achtersteek.

Nu kan het zijn dat door het afkoelen van de stof de wol terug in zijn oorspronkelijke vorm komt waardoor de stof op die steek begint te trekken.

Traditionele kleermakers gruwen al van alles dat plakt, en weigeren dus halsstarrig om iets ter versteviging te gebruiken.
Bij de stoffen die ze vroeger hadden om mee te werken was dat ook niet nodig, iets wat je nu bij de winterstoffen ook nog kan zien. Die zijn zwaar genoeg.

Probleem is dat die mensen niet mee WILLEN evolueren !

In hun "jonge tijd" hadden ze nog niet de technologie๋n om fijne stoffen te weven, en twintig jaar geleden was een super 100 al h้้l wat.

De fijne Zegna-kwaliteiten (om maar een voorbeeld te noemen) vergen echter wat aanpassing in het maakproces.

Als ik zelf een pak maak (wat de laatste jaren door tijdsgebrek helaas niet meer voorvalt) gebruik ik ALTIJD een dunne strook "vliseline" om na het strijken de wol mee te fixeren.

Je ziet daar helemaal nix van, maar de wol blijft wel lekker in z'n herwerkte vorm, en de steken trekken niet meer.

Handwerk blijft in mijn ogen nog altijd de perfecte manier om een goed pak af te leveren, maar als je niet mee-evolueert met de huidige stoffen kan dat wel voor foutjes zorgen.

Gr.

T. 8)
ww.stijnhelsen.com