Auteur Topic: "blaaspak" of "gaaspak"  (9881 keer gelezen)

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Gepost op: 05 december 2006 – 19:40:23
Had laatst een mooi grijs super 180s attolini pak in m’n handen. Wat meteen opvalt is dat de revers rimpelen en dat het voorpand rond de zakken en naden “blaast”, iets wat door de kenner geapprecieerd wordt , maar door de leek af wordt gedaan als een goedkoop pak.

Pakken van hoge segment instapmerken mèt canvas binnenwerk zoals Canali en Corneliani hebben hier geen last. Zij persen een dun gerasterd lijmvlies tegen het voorpand waardoor de stof extra stevigheid krijgt.
Het gebeurt niet bij alle kwaliteiten. Met name flanel is van zichzelf al vormvast waardoor het niet altijd nodig is deze op die manier te verstevigen. Je kunt er donder op zeggen dat pakken gemaakt van stoffen vanaf zo’n 120s wel zo bewerkt worden.

Vind het enerzijds het maskeren van de eigenheid/natuurlijkheid van de stof: Attolini en wellicht Kiton vinden dat waarschijnlijk ook. Anderzijds krijg ik wel eens te horen dat sommige van mijn pakken zo gerimpeld zijn. Dan vraag ik me af of er buiten Napels een plaats is waar je zonder commentaar te hoeven geven dit soort pakken kunt dragen.

Kon dit niet terugvinden in het Stijlforum archief en vind het een leuk weetje wat je eigenlijk nooit verteld wordt.
ignus est intrare

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.360
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #1 Gepost op: 05 december 2006 – 19:52:17
Heb je een voorbeeld van dit rimpelen en 'blazen'? Heb niet echt een idee van wat je hiermee bedoelt

Verder zou ik me niet te veel aantrekken van wat leken vinden, zolang jij je goed voelt in het pak en het mooi staat zou ik het dragen.

En echte kenners zullen het wel waarderen om details die het betere pak van de massa te onderscheiden bij jou te herkennen.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #2 Gepost op: 05 december 2006 – 23:05:56
Goede bijdrage - ben ook benieuwd wat je precies bedoelt, dus foto's zijn welkom. Overigens zou ik me niet druk maken om het commentaar. Hoe vaak ik al geen commentaar heb gekregen op de plooien bij de schouderinzet van mijn shirts...  :roll:
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Napoleon

  • Gast
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #3 Gepost op: 05 december 2006 – 23:07:45
dat stond ook in de telegraaf toen rafael van de vaart in zn borrelli MTM trouwende met die lekkere tjik, dat zn pak te strak zat en zn mouwen helemaal 'trokken', wat een mongolen snappen ze niet dat dat de bedoeling is!!!

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.153
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #4 Gepost op: 05 december 2006 – 23:19:46
Ik zie het ook. Kan het niet echt mooi vinden. Als het zo rimpelig wordt, was het waarschijnlijk geen goede stof om een pak van te maken. 100% perfecte pakken zijn zielloos, maar bewust stoffen gebruiken waarvan je weet dat het gaat rimpelen vind ik ook niets, bedacht nonchalant.

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #5 Gepost op: 06 december 2006 – 12:38:24
Citaat van: "marcos"
Ik zie het ook. Kan het niet echt mooi vinden. Als het zo rimpelig wordt, was het waarschijnlijk geen goede stof om een pak van te maken. 100% perfecte pakken zijn zielloos, maar bewust stoffen gebruiken waarvan je weet dat het gaat rimpelen vind ik ook niets, bedacht nonchalant.


Gaat denk ik niet om de vraag of het een goede stof is om te verwerken, maar om wat het merk uit wil stralen: ambacht of mode of een balans van beide. En, voor welk land het bestemd is (Engeland en rimpelpakken, ik zie het niet zo gauw gebeuren, alhoewel de vorige "rimpel-collectie" van billionaire couture klaarblijkelijk veel aftrek heeft gevonden in Londen).

De uitstraling van Attolini is zoals velen weten een natuurlijkheid, je tweede huid, het summum van ambacht. Toch trachten zij natuurlijk om dat rimpelen enigszins in te perken door bv de stof stevig voor te persen.
De wat goedkopere merken doen dat voorpersen niet of weinig omdat dat lijmvlies het hele voorpand toch wel op z'n plek houdt. Je ziet het rimpelen trouwens vooral wanneer de revers doorgeput zijn.

Is uiteindelijk een kwestie van het bedienen van je doelgroep. Caruso, Corneliani, Canali etc zouden rimpelige pakken nooit of te nimmer aan een grote groep mannen verkocht krijgen omdat de massa ervan uitgaat dat een pak per definitie zonder enige oneffenheid hoort te zijn.

Ik vind het persoonlijk wel iets hebben als het maar binnen de perken blijft.
 
Zal vanavond 2 foto's posten om het verschil te laten zien. En dan ben ik benieuwd naar de reakties.
ignus est intrare

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #6 Gepost op: 06 december 2006 – 20:40:30
Hierbij de beloofde plaatjes:
Ik heb het contrast heel erg opgeschroeft, puur om het verschil te laten zien. Je zult hierdoor niet zien dat het beide super 130s stoffen zijn.

Je ziet dat het pak met de check clean is: deze heeft dan ook dat dunne lijmvlies aan de binnenkant. Eigenlijk een veredelde geheime plakvoering die niet loslaat in de regen en zorgt dat de stof vastigheid heeft zonder stijf aan te voelen. Het geheim van de kleermaker wellicht :idea:



De donkerblauwe (pin stripe, kunt niet zien door het contrast) heeft geen lijmvlies en rimpelt rond de zakken en op de rever.



Het ziet er nu erger uit dan het in werkelijkheid is en wanneer je het pak draagt drukt je lichaam het pak meer in vorm.

En nu hopen dat m'n eerste plaatjespost een succesvolle is :)
ignus est intrare

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.360
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #7 Gepost op: 06 december 2006 – 21:14:53
2e ziet idd iets minder goed uit maar als iemand het aanheeft valt het met de rimpels wel mee denk ik.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #8 Gepost op: 06 december 2006 – 21:23:10
Dat plakvlies is volgens mij een heel dun vilt welke ze inderdaad over het gehele voorpand plakken voor de vorm en stevigheid, probleem is vaak dat de dunne stoffen anders niet in model te krijgen zijn. Tevens ook de reden dat bespoke kleermakers bijvoorkeur met de super 100 of zelfs super 80 stoffen werken maar wel van uitstekende kwaliteit. De drape daarvan is veel beter dan bij dunne stoffen en ze slijten minder.

Dunnere stoffen zijn in het zuiden van Italie natuurlijk wel gewenster gezien de temperatuur, daar is het een signatuur van en een soort nonchalance. Je moet het mooi vinden, Kiton en Attolini hebben het iig als signatuur.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #9 Gepost op: 06 december 2006 – 21:36:37
Ik durfde het al niet eerder te verkondigen, maar doe mij maar lekker zwaardere stoffen (minimaal 350grams). Qua supers, 100 of zelfs 80 (geen idee, let nooit op super ratings maar op gewicht). Valt veel mooier. Dat Super 160 gedoe geloof ik niet in. Gewoon gepushed door de pakkenindustrie. Slijt sneller, valt minder mooi, is duurder.

Dus zo:

En het rimpelt dus niet :P

Originele titel overigens, en leuk topic. :!:

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #10 Gepost op: 06 december 2006 – 22:57:05
Citaat van: "Nexus"
Ik durfde het al niet eerder te verkondigen, maar doe mij maar lekker zwaardere stoffen (minimaal 350grams). Qua supers, 100 of zelfs 80 (geen idee, let nooit op super ratings maar op gewicht). Valt veel mooier. Dat Super 160 gedoe geloof ik niet in. Gewoon gepushed door de pakkenindustrie. Slijt sneller, valt minder mooi, is duurder.

Originele titel overigens, en leuk topic. :!:

Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Ik ben hier wel benieuwd naar eerlijk gezegd!
This, madame, is Versailles.

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.360
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #11 Gepost op: 07 december 2006 – 07:45:52
Voor de winter zou ik inderdaad ook liever een dikkere stof hebben, maar kan me voorstellen dat Italianen bij mooi weer liever in dunne stofjes lopen.


Citaat van: "Nexus"
Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.



Houd ons niet teveel in spanning..

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.935
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #12 Gepost op: 07 december 2006 – 08:48:04
Citaat van: "Nexus"
Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Wat let je? Maak maar een nieuw topic aan :)

Hier overigens ook een aanhanger van mooie stoffen van minimaal 320 grms... vallen gewoon veel mooier (NT heeft er wel mooie voorbeelden van waarschijnlijk). Ik kijk eigenlijk ook nooit naar de S-waarde.

Geldt overigens ook voor shirtstoffen. Ben niet zo van het crêpepapier ;)

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.360
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #13 Gepost op: 07 december 2006 – 11:42:19
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Wat let je? Maak maar een nieuw topic aan :)

Hier overigens ook een aanhanger van mooie stoffen van minimaal 320 grms... vallen gewoon veel mooier (NT heeft er wel mooie voorbeelden van waarschijnlijk). Ik kijk eigenlijk ook nooit naar de S-waarde.

Geldt overigens ook voor shirtstoffen. Ben niet zo van het crêpepapier ;)


Waar krijg je enigzins dikkere shirtstoffen?

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
"blaaspak" of "gaaspak"
Reactie #14 Gepost op: 07 december 2006 – 12:01:32
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Hiernaast zijn er nog wel wat meer "SF-mythes" die ik best eens ter discussie wil stellen, in sommige zaken sta ik persoonlijk echt haaks op wat hier bij SF gepositioneerd (en door velen aangenomen) wordt als zijnde correct.

Wat let je? Maak maar een nieuw topic aan :)

Hier overigens ook een aanhanger van mooie stoffen van minimaal 320 grms... vallen gewoon veel mooier (NT heeft er wel mooie voorbeelden van waarschijnlijk). Ik kijk eigenlijk ook nooit naar de S-waarde.

Geldt overigens ook voor shirtstoffen. Ben niet zo van het crêpepapier ;)


Kijk eigenlijk ook nooit zo naar de S-waarde. Je hebt gauw genoeg door of een stof van een goede kwaliteit is door er wat "mee te spelen".

Voor pakken in de winter heeft Loro Piana een superfijne bunch (winter tasmanian) met super 130's stoffen (340 gr/mt). Goede stevige en duurzame kwaliteit met een klassieke stofkeuze en ietwat een glans die rijk aandoet. Die stof is ook erg vormvast.
Ik zou voor de zomer niet voor zo'n zwaargewicht gaan. Had afgelopen jaar een pak met 10% zijde (super 130s, 240 gr/mt volgens mij). Droeg erg lekker, maar moest vaak even geperst worden (had daar helaas geen lijmvlies in laten zetten).
ignus est intrare