Auteur Topic: Stijlvol handelen  (8788 keer gelezen)

Huey

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2006 – 00:04:58
Toni,

Als ik even voor mezelf spreek. Het maakt onze klanten in de regel niet uit wat voor bodem er in hun bed verkocht wordt. Maar het is ons vak om te weten dat met bepaalde typen bodems niet met alle matrassen gecombineerd kunnen worden.

Als de klant dus zo'n combinatie uitzoekt moet je ze een halt toeroepen en alternatieven kunnen bieden. Dat kan alleen met productkennis. Zo bouw je uiteraard ook het vertrouwen op dat de klant bij je zoekt.

Uiteraard moet het contact met de klant ook op een prettige wijze verlopen. Zelf heb ik ook wel eens een klant gehad waar ík geen kant mee op kon omdat het gewoon niet klikte. Dan moet je ook niet kinderachtig zijn en de klant 'overdragen' aan een andere verkoper. Een goede verkoper weet imho ook zijn eigen grenzen en biedt de klant dus een betere service door 'm over te dragen aan een ander.

Service bestaat voor mij uit meer dan een goede verkoper die mee denkt. Het is een stapje verder gaan voor de klant, op afspraak na sluitingstijd, thuis bij de klant gaan meten, bij speciale dingen niet gelijk roepen 'het kan niet' maar een manier verzinnen om het wél te doen. Dat soort dingen gaan imho veel verder dan een kopje koffie/U zeggen of een mooie winkel hebben.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2006 – 08:19:43
Ik prefereer zaken waar de verkopers zich op de achtergrond houden en zich pas profileren als ik aangeef geholpen te willen worden.

Blijkbaar ben ik één van de weinig die dit wilt (althans op de PC) want daar staan in de gemiddelde zaak (dus niet alleen Oger) 5 verkopers je aan te staren als je ergens binnenkomt, wat ik erg onprettig vind.

Daarnaast vind ik het erg irritant als verkopers ongevraagd hun eigen kennis gaat etaleren of je op een andere manier als "onwetende" zien (al dan niet terecht). Verkopers moeten er staan om de klant te helpen, niet om hun eigen ego te strelen.
Als klanten om info vragen moeten ze natuurlijk wel de kennis/ervaring hebben deze goed te helpen, maar dan nog moeten ze opletten de klant niet als leek te zien en zichzelf als expert.

Jason

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2006 – 12:30:39
Net als bedienen in de horeca, is het een ondergewaardeerd beroep in Nederland. Een goed teken is meestal dat de verkopers wat ouder zijn, een slecht voorteken is het als alle verkopers jonger dan 25 zijn. The English Hatter vind ik hét voorbeeld van hoe het hoort, een referentie voor andere winkels. Ik was er een paar dagen voor het eerst maar ik had het vrij snel door. Ook als het slecht is merk je dat meestal al bij binnenkomst.

mr_prak

  • Gebruiker
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2006 – 13:38:38
Juist ja... the english hatter is zo'n enorm beschaafde winkel!!!  Echt geniaal.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Stijlvol handelen
Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2006 – 13:39:37
Citaat van: "mr_prak"
Juist ja... the english hatter is zo'n enorm beschaafde winkel!!!  Echt geniaal.


:roll: :?:
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Jason

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2006 – 13:44:58
Ook belangrijk is dat een verkoper vervelende mensen die het voor de overige klanten verpesten discreet naar de uitgang weet te manouvreren. Net als op een forum eigenlijk.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Stijlvol handelen
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2006 – 13:47:41
Citaat van: "Jason"
Ook belangrijk is dat een verkoper vervelende mensen die het voor de overige klanten verpesten discreet naar de uitgang weet te manouvreren. Net als op een forum eigenlijk.


:lol:
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Napoleon

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2006 – 14:53:03
excusi toni over dat bijstandsloon!

maar verder, stijlvol handelen is niet te definieren, het is een combinatie van zo veel factoren, van de gordijnen tot de koffieadem van de verkoper

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2006 – 18:20:41
Als verkopers ons aanspreken na het betreden van een zaak ervaren we dit snel als opdringerig of vervelend. Als het niet gebeurt voelen we ons gauw genegeerd.

Is het nu wel of niet prettig om aangesproken te worden als je een winkel binnenloopt? Of is vriendelijk oogcontact voldoende?

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2006 – 18:39:42
Citaat van: "cypripedium"

Is het nu wel of niet prettig om aangesproken te worden als je een winkel binnenloopt? Of is vriendelijk oogcontact voldoende?


Wat mij betreft is het logisch dat een medewerker je bij binnenkomst even groet door bijvoorbeeld een vriendelijke knik met 't hoofd. Nadat je je ogen de kost hebt kunnen geven gedurende een ogenblik is het handig als de werknemer vraagt of hij je van dienst kan zijn. Hier gaat het vaak mis!

Als ik aangeef zélf even rond te willen kijken dan is het uitermate irritant als ze bij je blijven staan of als ze je als een havik in de gaten houden. Ik heb immers aangegeven zelf rond te willen kijken, en weet dat ik de medewerker aan kan spreken als ik wat nodig heb.
Als een medewerker tussentijds even vraagt of het naar m'n zin is dan is dat uiteraard prima.

Ik ben 2 keer bij Oger geweest, beide keren in een rustige winkel. Dan staan daar een horde verkopers je eerst aan te staren wat onplezierig is. Normaal laat ik me geheel niet wegkijken, maar dit vond ik erg storend. Eén van de medewerkers sprak me aan. Nadat ik aangegeven had eerst even te willen kijken bleef hij maar meelopen. Eveneens bleef hij aandringen dat ik een shirt zou passen terwijl ik eerst wilde kijken of er een stof naar mijn wens bijzat.

Dat is een schoolvoorbeeld (voor mij) hoe het niet moet.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Huey

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2006 – 18:45:29
Het is wel moeilijk om als verkoper de klant voldoende ruimte gunnen om rond te kijken én toch beschikbaar te blijven. Meestal zie je wel of iemand echt z'n best doet om je niet tot last te zijn. Af en toe echter heb je ook van die figuren die gewoon met je meelopen. Ook als je hebt aangegeven dat je liever zelf even kijkt.

Napoleon

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2006 – 18:49:55
dan denk ik altijd; welk woord snap je niet verkoper? ...g-e-e-n???         h-u-l-p????  n-o-d-i-g????
misschien een inburgeringscursusje cadeau doen

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2006 – 18:52:46
Volgens mij is het niet zo moeilijk voor een (goede) verkoper om in te schatten hoeveel 'ruimte' een klant wil hebben. Een vriendelijke begroeting bij binnenkomst is meestal wel voldoende. Als ik op de vraag 'kan ik u helpen' aangeef dat ik eerst even wil rondkijken, dan stel ik het zeer op prijs indien men mij ook laat 'rondijken'.

Overigens is het 'volgen' ook een beetje afhankelijk van de grootte van de winkel, bij Oger kan het 'volgen' beter dan bijvoorbeeld bij S&S in Maastricht.

Indien ik in een winkel echt 'hinderlijk' gevolgd wordt door een al te enthousiaste verkoper, dan kan ik het niet nalaten om heel serieus te vragen of hij vroeger bij de binnenlandse veiligheids dienst (de huidige AIVD) werkzaam is geweest. Meestal is dat voldoende om de volgactie te laten staken.
Stemt rechts en haalt links in

Napoleon

  • Gast
Stijlvol handelen
Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2006 – 19:00:11
die is idd wel goed :)

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.478
    • Bekijk profiel
Stijlvol handelen
Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2006 – 20:56:59
Citaat van: "Napoleon"
die is idd wel goed :)


een beetje mompelen "ik kijk alleen rond" helpt ook wel, om daarna strak de andere kant op te kijken. Anders meteen moeilijke vragen gaan stellen - dat leert die lui ook af. Gewoon in een volle zaak een half uur zo'n kerel aan de praat houden. Mooi!

on topic: wat mij meer irriteert, tot nu toe elke keer als ik bij pauw ben, is de verkoper die daar telkens weer telefoongesprekken in het turks (oid) voert.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.